Reklama

Jakie są zdrowotne właściwości kawy?

Nie wyobrażasz sobie poranka bez filiżanki kawy, a i w ciągu dnia nieraz po nią sięgasz? W świetle najnowszych badań to... bardzo dobrze! Kawa nie tylko doskonale pobudza, ale może również korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Zatem zanim zaparzysz filiżankę kawy, przeczytaj jakie mogą być tego dobroczynne skutki.

Reklama

Kawa korzystnie wpływa na zdrowie oczu

Nadmierne eksploatowanie narządu wzroku może doprowadzić do tzw. zespołu suchego oka. Głównym objawem schorzenia są: swędzenie, pieczenie i obrzęk powiek oraz uczucie piasku pod nimi. Lekarze zalecają nam stosowanie kropli nawilżających gałkę oczną, tzw. „sztucznych łez”, a także... picie kawy.

Japońscy uczeni udowodnili, że u „kawoszy” występuje zwiększona produkcja łez. Dla oczu to bardzo dobrze! Łzy nawilżają gałki i przez to przyczyniają się do złagodzenia dolegliwości wywołanych przez zespół suchego oka. Ponadto oczyszczają oczy z ciał obcych i drobnoustrojów, które mogłyby wniknąć w rogówkę, powodując infekcję.

Chroni przed cukrzycą

Ale picie kawy ma pozytywny wpływ nie tylko na narząd wzroku. Wiadomo, że do pewnego stopnia może chronić przed rozwojem cukrzycy typu 2, a to dzięki temu, że w napoju zawarty jest kwas chlorogenowy. Zwiększa on wrażliwość komórek na insulinę i spowalnia wydzielanie glukozy do układu krwionośnego po posiłku./


Natomiast dobrze wszystkim znany składnik kawy, kofeina, to nie tylko skuteczny „pobudzacz” w chwilach znużenia, posiada również właściwości moczopędne, rozszerzające oskrzela, zwiększające wydzielanie kwasu żołądkowego i przyspieszające metabolizm.

Ile kawy powinno się wypić dziennie?

W spożyciu kawy zachowaj umiar, bo nawet najzdrowszy produkt można przedawkować. Według zaleceń brytyjskich specjalistów, bezpieczna dzienna dawka kofeiny to 300 mg, co odpowiada 3 filiżankom napoju. Większa ilość grozi nerwowością, drżeniem mięśni, zaburzeniami oddychania i kłopotami ze snem.

Filiżanka (150 ml) kawy palonej to ok. 85 mg kofeiny, a rozpuszczalnej – ok. 60 mg. Nie przekraczaj 3 filiżanek dziennie!


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama