Reklama

Jak przyrządzić zdrową i smaczną kawę?

Filiżanka porannej kawy dla niejednej osoby jest obowiązkowym rytuałem, bez którego trudno byłoby wyobrazić sobie wyjście z domu i rozpoczęcie codziennych obowiązków. Stanowi pretekst spotkań towarzyskich i nieodzowny dodatek do słodkiego co nieco w porze podwieczorku. Choć na przestrzeni wielu lat trwały burzliwe dyskusje na temat wpływu kawy na zdrowie, dziś już wiadomo, że napój ten warto umieścić w swoim menu. Dowiedz się, jak przyrządzić zdrową kawę o głębokim aromacie, jakie produkty wzbogacą jej smak, a których dodatków lepiej nie uwzględniać w domowych zapasach.

Czy kawa jest zdrowa?

To pytanie przynajmniej raz w życiu zadał sobie każdy kawosz. Z jednej strony powszechnie wiadomo, że kawa podnosi ciśnienie krwi. Ma właściwości moczopędne, więc może prowadzić od odwodnienia, a spożywana w nadmiernych ilościach także wypłukiwania magnezu z organizmu. Jednocześnie kawa jest bardzo dobrym sposobem na przyspieszenie metabolizmu. Traktować ją można jako zastrzyk energii, sprzyjający koncentracji. Maksymalne stężenie kofeiny we krwi pojawia się najwcześniej po upływie pół godziny po wypiciu kawy.

Należy pamiętać, że za negatywne opinie na temat kawy, bardzo często odpowiadają zbędne dodatki, np. gęste syropy, słodziki czy bita śmietana.

Kawa mielona a rozpuszczalna

Przed przygotowaniem kawy warto dowiedzieć się, z jakim dokładnie produktem mamy do czynienia. Kawa mielona cechuje się bogatszym smakiem. Zawiera także więcej kofeiny i innych składników biologicznych aktywnych niż kawa rozpuszczalna.

Poleca się parzyć kawę w ekspresie. Optymalna temperatura wody mieści się w przedziale 85-94°C. Słynną kawę po turecku, mającą szerokie grono wielbicieli, lepiej potraktować jako okazjonalny przysmak. Jej częste spożywanie może prowadzić do wystąpienia dolegliwości układu pokarmowego.

Czym słodzić kawę?

Biorąc pod uwagę ilość cukru, które zawierają popularne produkty spożywcze, najrozsądniejszym wyjściem byłaby rezygnacja ze słodzenia kawy - dotyczy to również cukru trzcinowego i miodu. Jeśli jednak trudno jest przyzwyczaić się do gorzkiego smaku, do napoju można dodawać:

· Ksylitol - niskokaloryczny cukier brzozowy,

· Erytrytol - zamiennik cukru o niskim indeksie glikemicznym,

· Stewię - słodzik naturalnego pochodzenia.

Smaczna i zdrowa kawa - jakich dodatków używać?

Istnieje wiele smacznych sposobów na urozmaicenie kawowego smaku, które mogą jednak wywoływać  nie tylko nieprzyjemne dolegliwości, ale także żywieniowe wyrzuty sumienia.

Zamiast słodkiej śmietanki lub porcji lodów, lepiej jest postawić na napoje roślinne (np. owsiany lub migdałowy), startą gorzką czekoladę, kakao, cynamon oraz kardamon. Miłośnicy intrygujących smaków mogą eksperymentować z chili, wanilią, imbirem oraz kurkumą, a także spróbować bardziej egzotycznego korzenia maca (rośliny zwanej "peruwiańskim żeń-szeniem") w wersji sproszkowanej lub bezkofeinowej kawy z mniszka lekarskiego.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama