Reklama

Zdrowe zamienniki cukru

Spożywanie produktów bogatych w węglowodany to najszybszy i najskuteczniejszy sposób, by dostarczyć organizmowi energii. Jedząc słodycze, czujemy się silniejsi i mamy lepszy nastrój. Wszystko przez to, że we krwi gwałtownie rośnie poziom glukozy. Spożywanie cukru wiąże się też z wydzielaniem serotoniny i dopaminy – hormonów szczęścia. Niestety efekt jest krótkotrwały, bo dostarczając do organizmu cukry proste, poziom glukozy szybko spada, a my stajemy się senni i zmęczeni. Takie skoki są również obciążające dla trzustki i przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej. Cukier sprzyja też próchnicy. Dlatego warto zamienić go na zdrowsze i mniej kaloryczne naturalne słodziki.

Reklama

Ksylitol

Ksylitol to syrop produkowany z brzozy. Jest równie słodki jak cukier, ale dostarcza znacznie mniej kalorii i nie powoduje gwałtownych skoków glukozy we krwi. Poza tym jest o wiele zdrowszy – wzmacnia układ odpornościowy i zawiera antyoksydanty, które opóźniają procesy starzenia się organizmu i chronią go przed nowotworami. Ksylitol zwiększa też przyswajanie wapnia, co jest cenne w profilaktyce osteoporozy. Do diety powinno się go jednak wprowadzać stopniowo (może powodować biegunki) i nie można przekraczać dziennej dawki, która wynosi 3 łyżeczki. Nadaje się do słodzenia kawy i herbaty, a także jako zamiennik cukru w wypiekach i przetworach.

Syrop klonowy

Zdrowszym zamiennikiem cukru jest także kanadyjski przysmak pozyskiwany z pni klonu. Zawiera on cukier, a także cenne witaminy i minerały. Jego spożywanie dostarcza nieco mniej kalorii niż cukier, ale trzeba pamiętać, że syrop klonowy to także źródło sacharozy, dlatego nie jest wskazany dla diabetyków ani osób odchudzających się. Ma oryginalny smak i nadaje się jako dodatek do naleśników i deserów.

Stewia

Stewia to roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Jej ogromny atut to bardzo słodki smak (jest nawet 300 razy bardziej słodka niż cukier) oraz znikoma liczba kalorii. Z tego względu liście i łodygi stewii wykorzystywane są do produkcji ekstraktów – naturalnych słodzików. Najzdrowsze i najmniej przetworzone są te zielone lub brązowe. Świeże liście można wykorzystywać do słodzenia napojów czy sałatek, płyn lub proszek jest świetną alternatywą cukru podczas przygotowywania przetworów lub ciast (dobrze znosi wysokie temperatury). Trzeba jednak wiedzieć, że stewia posiada charakterystyczny, lekko gorzki posmak, który nie każdemu przypadnie do gustu.

Lukrecja

Lukrecja to roślina od lat wykorzystywana w ziołolecznictwie – zwalcza infekcje górnych dróg oddechowych i pomaga na dolegliwości trawienne, działa też przeciwzapalnie. Ma słodko-gorzki i lekko pikantny smak, a także ziołowy aromat. Jest 50 razy słodsza od cukru. Przemysł spożywczy wykorzystuje lukrecję do produkcji żelowych słodyczy: charakterystycznych czarnych wężyków. Na lukrecję powinny jednak uważać osoby z chorobami układu krążenia oraz przyjmujące leki, ponieważ znajdujące się w roślinie substancje mogą z nimi wchodzić w niebezpieczne interakcje.

Miód

Miód pszczeli zawiera więcej kalorii niż cukier, ale znajdziemy w nim zdrowe minerały i enzymy, a także łatwo przyswajalną przez organizm fruktozę (im więcej fruktozy i mniej glukozy w miodzie, tym niższy jest jego indeks glikemiczny). Miód wykazuje też właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze, pomaga zwalczyć infekcje układu oddechowego i korzystnie wpływa na trawienie. Można dodawać go do ciast, deserów i napojów, ale trzeba pamiętać, że dobroczynne właściwości traci w temperaturze powyżej 40 stopni.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama