Reklama

Włącz do diety. Tarczyca będzie pracować bez zarzutu

Kiedy planujemy wyjazd nad morze, często wspominamy o tym, że podczas plażowania czy niespiesznych spacerów po piasku dla zdrowia będziemy wdychać jod. Nie każdy jednak ma szczęście mieszkać w rejonach nadmorskich, a na wypady urlopowe wielu z nas czeka długimi tygodniami. Warto więc zastanowić się nad innymi źródłami jodu. Suplementacja w formie leków zalecanych przez lekarzy to nie wszystko. Podpowiadamy, jakie produkty spożywcze powinna uwzględniać dieta bogata w jod.

  • Jod to pierwiastek niezbędny dla prawidłowej pracy tarczycy.
  • Szacuje się, że co piąty Polak zmaga się z problemami na tle tego gruczołu.
  • Warto więc wspierać go podczas układania jadłospisu i zapoznać się od kuchni z produktami zawierającymi jod.  

O co chodzi z tym jodem?

Jod to pierwiastek, który nie jest hurtowo magazynowany w ludzkim organizmie. Z tego względu łatwo o niedobory, które negatywnie wpływają na niemalże każdą część ciała. Z racji tego, że na terenie Polski zawsze odnotowywano łagodny i umiarkowany niedobór jodu, w 1997 roku w życie weszła ustawa wprowadzająca obowiązek jodowania soli spożywczej. Trudno jednak byłoby oczekiwać, że dostarczanie tego produktu w pełni zaspokoi zapotrzebowanie organizmu na jod. Tym bardziej że nadmiar soli w diecie nie jest wskazany.

Reklama

Jakie funkcje pełni jod w organizmie? Jest niezbędny przede wszystkim dla prawidłowego działania tarczycy, produkującej hormony: tyroksynę (T4) oraz trójjodotyroninę (T3). Od tych substancji zależy szereg procesów zachodzących na co dzień w ciele. Prawidłowe działanie całego układu nerwowego, metabolizmu, mięśni, serca i nerek - to tylko część ich zadań.

Zobacz też: Najlepsza woda dla ciśnieniowców. Wdzięczne będą za nią także nerki

Czym objawia się niedobór jodu?

Notoryczne uczucie zmęczenia, chłodu i senność w ciągu dnia to objawy, które często bywają bagatelizowane lub kojarzone z najróżniejszymi dolegliwościami. Dlatego nie od razu mogą zostać przez nas powiązane z niedoborami jodu.

Do tego dochodzą problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Niepokojący jest także przyrost masy ciała - zwłaszcza jeśli nie wprowadziliśmy żadnych zmian w żywieniu czy codziennej aktywności fizycznej. Niejednokrotnie niedostateczną ilość jodu widać gołym okiem przez pogarszający się stan skóry i paznokci, a także przerzedzanie włosów. Za najbardziej charakterystyczny objaw uznaje się jednak powiększenie tarczycy, nazywane potocznie wolem tarczycowym.

Choć jod dostępny jest w aptekach jako suplement diety, jego stosowanie zawsze należy skonsultować z lekarzem. Najbardziej naturalnym sposobem dostarczania go organizmowi jest odpowiednio zbilansowany jadłospis, stąd nasza lista produktów zawierających jod.

Ryby morskie jako naturalne źródło jodu

Zapewne nie będzie to dużym zaskoczeniem, że mówiąc o tym, jakie produkty zawierają jod, pozostaniemy w morskich klimatach. By naturalnie zadbać o dostarczenie ciału tego cennego pierwiastka, na talerzach nie powinno brakować ryb morskich, zwłaszcza dorsza i mintaja. Warto przychylnym okiem spojrzeć również na flądrę. Nie tylko stanowi cenne źródło jodu, ale zawiera małe ilości tłuszczu i sprzyja obniżaniu cholesterolu.

Sprawdź: Po tym poznasz zatkane żyły i początki miażdżycy. Pierwszy sygnał alarmowy

Owoce morza nie tylko od święta

Jeszcze kilka lat temu owoce morza kojarzyły się w Polsce z trudno dostępnymi frykasami, których spróbować można wyłącznie w wykwintnych restauracjach. Trendy żywieniowe się jednak zmieniają i np. krewetki bez trudu można znaleźć w większych sklepach spożywczych. To bardzo dobra wiadomość pod kątem naturalnej suplementacji jodu. Oprócz nich pierwiastek znajdziemy w kalmarach i małżach. Chęć zadbania o swoje zdrowie to doskonały pretekst, by nieco poeksperymentować w kuchni.

Zielenina prosto z wody

Jeśli dopiero oswajasz się ze smakiem owoców morza, dobrym wstępem do rozszerzenia jadłospisu okażą się algi morskie. Za jedne z najpopularniejszych uznawane są glony wakame, które z powodzeniem dodawać można do sałatek i zup inspirowanych kulinariami azjatyckimi. Potraktuj je nie tylko jako produkty bogate w jod, ale także sprzymierzeńców w odchudzaniu. Algi ograniczają odkładanie się tłuszczu, więc łatwiej będzie pożegnać niechciane boczki. Co więcej, ten rodzaj "zieleniny" wykazuje działanie przeciwzakrzepowe. Chroni serce, pomaga trzymać ciśnienie w ryzach i sprzyja układowi kostnemu.

Polecamy:

Aromatyczny i odżywczy rosół kolagenowy. Babciny sposób na dolegliwości zdrowotne

Jakie owoce warto jeść zimą? Sprawdź, które dostarczają najwięcej witamin

INTERIA.PL
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama