Reklama

Witamina A: Rola i naturalne źródła

Witamina A należy do grupy najważniejszych wartości odżywczych dla naszego organizmu. Odpowiada przede wszystkim za dobry wzrok, zdrową skórę, wzmacnia układ odpornościowy, a także bierze udział w produkcji kolagenu. Jej niedobór może prowadzić do poważnych ubytków na zdrowiu i uciążliwych dolegliwości. Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym funkcjom witaminy A oraz sprawdźmy, w jaki sposób najlepiej ją uzupełniać.

Reklama

Rola witaminy A w organizmie

Witamina A odgrywa jedną z najważniejszych ról w naszym organizmie. Odpowiada za zdrowie naszych oczu i prawidłowe widzenie, bierze udział w procesie wzrostu ciała, dba o dobrą kondycję skóry, a ponadto, wykazuje działanie antynowotworowe, wzmacnia odporność organizmu, chroni go przed zakażeniami oraz infekcjami, a także wykazuje zdolność zabijania bakterii oraz wirusów. W związku z tym, że witamina A uczestniczy w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, jej niedobór może być dotkliwie odczuwalny. Oto, jak się objawia.

Objawy niedoboru

Do najczęstszych objawów niedoboru witaminy A możemy zaliczyć:

* problemy ze skórą: suchość, wyraźna widoczność zmarszczek, wypryski, przebarwienia, wysypki;

* wypadanie włosów;

* pogorszenie widzenia, tzw. "kurza ślepota";

* zahamowanie wzrostu (zazwyczaj występuje u dzieci);

* słabe, łamliwe paznokcie;

* większa podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe;

* trądzik, wypryski;

* nieregularność wypróżnień.

W jakiej postaci uzupełniać niedobór?

Niedobór witaminy A możemy uzupełniać w różny sposób: zmieniając dietę na bogatą w produkty o wysokiej zawartości witaminy A lub regularnie przyjmując suplementy diety. Oczywiście lepsze efekty przyniesie zmiana jadłospisu. Wraz z dietetykiem lub lekarzem warto ustalić, czy w takim przypadku można dodatkowo przyjmować kapsułki z witaminą A.

Produkty bogate w witaminę A

Bogatymi źródłami witaminy A są produkty z grupy nabiału, a także tłuste ryby, jajka, podroby zwierzęce, zielone warzywa liściaste, papryka, marchew, pomidory, dynia, śliwki i morele. Te produkty powinny być obecne w diecie każdego z nas.

Uwaga, kobiety w ciąży

Mimo że nasz organizm potrzebuje witaminy A do prawidłowego funkcjonowania, nie jest zalecana każdemu (szczególnie w nadmiarze). Mowa szczególnie o kobietach w ciąży. Nadmiar witaminy A może spowodować nieodwracalne wady płodu. Warto o tym pamiętać.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama