Reklama

Syrop kukurydziany: Czy jest bardziej szkodliwy niż cukier? Wady i zalety

Syrop kukurydziany, znany również pod nazwą syropu glukozowo-fruktozowego, jest powszechnie stosowany w przemyśle spożywczym. Możemy znaleźć go w większości kupowanych w sklepie produktów, takich jak słodycze, pieczywo, wędliny, napoje, a nawet sałatki. Nie posiada on istotnych wartości odżywczych. Zawiera jedynie puste kalorie, które przyczyniają się do powstania np. otyłości i próchnicy, a w nadmiarze powoduje szereg groźnych chorób. Gdzie znajdziemy syrop kukurydziany? Jak wpływa na nasze zdrowie? Przekonajmy się.

Czym jest syrop kukurydziany?

Syrop kukurydziany jest bezbarwną lub jasnożółtą substancją, która charakteryzuje się niską lepkością i jest stosowany jako zamiennik sacharozy. Składa się z cukrów prostych: glukozy, fruktozy oraz innych, których obecność uzależniona jest od producenta. Częste wykorzystywanie syropu kukurydzianego jest spowodowane niskim kosztem jego produkcji. Jego obecność w żywności wpływa znacząco na ich jakość. Podkreśla smak i zapach, poprawia konsystencję różnych wyrobów oraz często intensyfikuje ich barwę. Dodanie syropu kukurydzianego sprawia, że napoje są bardziej orzeźwiające, a w przypadku pieczywa, dłużej utrzymuje swoją świeżość.

Wpływ syropu kukurydzianego na zdrowie

Syrop kukurydziany spożywany w małych ilościach nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Jednak jego obecność w wielu produktach spożywczych generuje wysokie ryzyko dla zdrowia. Zawarta w syropie fruktoza, zaburza stymulację ważnych hormonów w organizmie, takich jak leptyna i insulina. W praktyce oznacza to, że błędnie odczuwamy uczucie głodu i sytości. Konsekwencje takich zmian są bardzo niebezpieczne, ponieważ jemy więcej i szybko przybieramy na wadze.

Syrop kukurydziany a choroby

Syrop kukurydziany może powodować zmiany w przemianie metabolicznej organizmu. Nadmiar fruktozy w organizmie przyczynia się do wzrostu stężenia glukozy. W perspektywie czasu, taka sytuacja może prowadzić do insulinooporności i do powstania cukrzycy typu 2. To nie koniec zagrożeń, jakie na nas czyhają w związku ze spożywaniem nadmiernej ilości syropu kukurydzianego. Podnosi on poziom trójglicerydów, których nadmiar przyczynia się do rozwoju groźnych chorób, takich jak miażdżyca, zawał serca oraz stłuszczenie nerek i wątroby.

Fruktoza i jej wpływ na odporność

Spożywana w nadmiarze fruktoza, ma bardzo niekorzystny wpływ na nasze ciało. Cukier ten powoduje, że organizm gorzej wchłania z pokarmu ważne pierwiastki, takie jak żelazo i miedź. W konsekwencji jesteśmy narażeni na anemię oraz osłabienie kluczowych narządów takich jak serce, nerki, mózg, wątroba, a dodatkowo cierpią nasze kości i naczynia krwionośne. W ekstremalnych przypadkach zaczyna szwankować nasz układ odpornościowy, dlatego jesteśmy bardziej narażeni na bakterie i wirusy, które wywołują u nas szereg infekcji.

Eliminacja syropu z diety

Spożywanie syropu kukurydzianego w nadmiarze jest bardzo szkodliwe. Warto zastanowić się nad jego całkowitym wyeliminowaniem ze swojego jadłospisu. Zadanie bywa utrudnione, ponieważ często spotyka się go w podstawowych produktach żywnościowych. Jedynym rozwiązaniem jest uważne czytanie etykiet w sklepie. Jeśli mamy silną wolę, to warto zastanowić się nad całkowitą rezygnacją z gotowych produktów, na rzecz samodzielnego przygotowywania posiłków od podstaw.

Jak zrezygnować z syropu kukurydzianego?

Rezygnacja z syropu kukurydzianego wydaje się bardzo skomplikowana. Na szczęście, wystarczy wyrobić w sobie kilka nawyków, aby skutecznie ograniczyć jego spożywanie na co dzień. Robiąc zakupy, uważnie czytaj skład produktu. Trzymaj się zasady, że im lista krótsza, tym produkt jest zdrowszy. Unikaj picia słodzonych napojów oraz wód smakowych, a włącz do diety produkty naturalne, takie jak soki, herbaty oraz wody mineralne. Staraj się ograniczyć słodycze. Lepiej jest sięgnąć po świeże owoce, niż skusić się na kupowane w sklepach łakocie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama