Reklama

Sprawdź czy nie cierpisz na niedobór witaminy K

Witamina K jest niezwykle istotna dla naszego zdrowia. Występuje powszechnie w warzywach liściastych. Istnieje kilka typów tej substancji – witamina K1 jest popularna, bo ma najsilniejsze i szybsze działanie. Witamina K2 ma właściwości toksyczne. Witamina K3 jest substancją uzyskiwaną sztucznie.

Główne działanie witaminy K na organizm człowieka to sprzyjanie krzepnięciu krwi. Jest podawana pacjentom doświadczającym krwotoków, lub przyjmującym leki powodujące rozrzedzenie krwi.

Jak wiele innych witamin, witamina K pomaga w leczeniu chorób oraz zapobiega ich wystąpieniu. Są to przede wszystkim: zwapnienie tętnic, choroba sercowo-naczyniowa, żylaki, osteoporoza, demencja, rak prostaty, płuc, wątroby, białaczka i zapalenie płuc.

Witamina K może być przyjmowania wraz z pokarmami i stosowana bezpośrednio na skórę. Preparaty zawierające ten składnik leczą trądzik różowaty, pajączki, siniaki, blizny i rozstępy. Często stosuje się ją na zaognione rany, by przyspieszyć proces gojenia. Zastrzyki z tej witaminy stosuje się, by zapobiegać zatorom krwi.

Ciało na różne sposoby daje nam znać, że brakuje mu tej cennej witaminy. Częste objawy to anemia, łatwe siniaczenie, ciężkie zwapnienie zastawki aorty, krwotoki podczas miesiączki, osteoporoza, choroba niedokrwienna serca, krwawienie z przewodu pokarmowego.

Najbardziej narażone na braki witaminy K są osoby spożywające nadmierne ilości alkoholu, cierpiący na schorzenia wątroby i problemy z przewodem pokarmowym, takie jak zapalenie jelita grubego, mukowizcydoza i choroba Crohna. Osoby długotrwale przyjmujące antybiotyki mogą też odczuwać braki witaminy K, ponieważ tę witaminę wytwarzają bakterie żyjące w naszym przewodzie pokarmowym. Natomiast stałe przyjmowanie aspiryny zmniejsza wchłanianie tej witaminy.

Jeśli odżywiasz się zdrowo, jest duża szansa, że przyjmujesz odpowiednie ilości witaminy K. Zalecana dzienna dawka to 90µg dla kobiet i 120 dla mężczyzn. Źródłem tej witaminy są przede wszystkim zielone warzywa liściaste – jarmuż, szpinak i kapusta pastewna.

Duże ilości tej substancji znajdziesz też w szparagach, brokułach, kapuście sarepskiej, liściach rzepy, brukselce, roślinach strączkowych. Nieco mniejsze ilości znajdują się w truskawkach, awokado, winogronach, śliwkach, kiwi, jagnięcinie, mięsie kaczki, wątróbce wołowej. Witamina K jest najlepiej przyswajalna, kiedy jest spożywana wraz z tłuszczem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama