Reklama

Sposoby na zakwaszenie organizmu

Ciągłe zmęczenie, częste infekcje, łamliwe włosy i paznokcie oraz zszarzała skóra to objawy, które kładziemy na karb szybkiego i stresującego stylu życia. Przyczyną może jednak być zakwaszenie organizmu. Warto wiedzieć, że zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów. Jej zaburzenie powoduje natomiast nie tylko złe samopoczucie, ale na dłuższą metę może prowadzić do nadwagi, cukrzycy, zwyrodnienia stawów, osteoporozy czy nadciśnienia. W jaki sposób odkwasić organizm, by cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką?

Reklama

Na czym polega zakwaszenie organizmu i jakie są jego objawy?

Zakwaszenie to inaczej zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Przyczyną jest przede wszystkim zła dieta. Jeśli spożywamy zbyt wiele produktów o odczynie kwasowym (a za mało o odczynie zasadowym), nasz organizm nie jest w stanie ich zneutralizować, co dodatkowo pogarsza procesy metaboliczne i negatywnie wpływa na wiele narządów. Do zakwaszenia przyczyniają się również niektóre leki, używki (kawa, alkohol, papierosy), stres i szybkie tempo życia, a także restrykcyjne diety odchudzające oraz brak aktywności fizycznej.

Gdy gospodarka kwasowo-zasadowa zostaje zaburzona, pojawia się wiele dolegliwości. Najbardziej charakterystyczne to uczucie ciągłego zmęczenia i brak energii, bóle głowy i problemy z koncentracją, wypadanie włosów oraz łamliwość paznokci. Gorzej funkcjonować zaczyna też układ odpornościowy, stąd częste są infekcje i przeziębienia. Pojawia się również podenerwowanie, a także problemy z utrzymaniem wagi. Bagatelizować nie powinno się też zgagi oraz wzdęć, a także bólu stawów i mięśni.

Które produkty zakwaszają organizm?

Produkty, które najbardziej zakwaszają organizm, zawierają dużo siarki, chloru i fosforu. Zalicza się do nich używki (zwłaszcza alkohol, kawa i czarna herbata), gazowane napoje, białe pieczywo, makarony, żółte sery, biały ryż, sól i jajka. Równowagę kwasowo-zasadową zaburza również częste spożywanie wędlin i mięsa (zwłaszcza wieprzowego i wołowego), a także ryb. Zakwaszające działanie posiadają też niektóre warzywa i owoce (fasola, rabarbar, żurawina, wiśnie, borówki) oraz kakao i czekolada.

Co zrobić, by odkwasić organizm?

W odbudowaniu i zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej kluczową rolę odgrywa dieta. Według specjalistów każdego dnia powinniśmy spożywać 80 procent produktów zasadowych oraz obojętnych i tylko 20 procent produktów kwasowych. Dlatego nasza codzienna dieta powinna opierać się na świeżych warzywach i owocach (w szczególności pomidory, szpinak, buraki, brokuły, a także cytrusy, truskawki i banany). Makaron najlepiej zastąpić kaszą gryczaną i jaglaną. Do przygotowywania posiłków warto też stosować zdrowe tłuszcze: oliwę z oliwek, olej rzepakowy, a także orzechy i grzyby, które mają odczyn zasadowy. Zamiast kawy i czarnej herbaty powinno się pić zieloną herbatę, owocowe i ziołowe napary (np. z czystka, pokrzywy czy skrzypu), a także soki warzywne.

W diecie odkwaszającej ważne jest też zrezygnowanie z używek i regularne spożywanie posiłków (co 3-4 godziny). Nie wolno również zapominać o właściwym nawadnianiu organizmu i piciu przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Pomocna jest ponadto umiarkowana i regularna aktywność fizyczna.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama