Reklama

Skrobia oporna a skrobia modyfikowana: Co warto wiedzieć?

Skrobia jest cennym składnikiem codziennej diety. Występująca naturalnie w warzywach oraz produktach zbożowych, dostarcza nam ważnych węglowodanów złożonych. W wersji spreparowanej ma postać białego proszku, który rozpuszcza się jedynie w ciepłej wodzie. Wyróżnia się dwa rodzaje skrobi: modyfikowaną i oporną, które mają różne właściwości. Co warto o skrobi wiedzieć? W jakich produktach występuje? Czy jest dla nas szkodliwa? Jak wpływa na nasz układ trawienny? Dlaczego warto jeść czerstwy chleb? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu.

Reklama

Czym jest skrobia?

Skrobia jest ważnym węglowodanem, który jest niezbędny w diecie człowieka. W przyrodzie występuje w produktach pochodzenia roślinnego. Znajdziemy ją głównie w zbożach, ziemniakach albo tapioce. W mniejszej ilości, można ją spotkać w warzywach korzeniowych, strączkach oraz w orzechach. Skrobia jest cennym źródłem energii, dlatego przeważnie wykorzystywana jest w przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym. Jest również doceniana w innych dziedzinach gospodarki, ponieważ spotyka się ją we włókiennictwie, papiernictwie oraz kosmetyce. W żywności wyróżnia się dwie odmiany skrobi: oporną oraz modyfikowaną.

Skrobia oporna

Skrobia oporna występuje naturalnie w produktach spożywczych. Nie jest podatna na działanie enzymów trawiennych, stąd też się wzięła jej nazwa. Po jej spożyciu, w prawie niezmienionej formie, dociera do jelita grubego. Jaką rolę pełni w organizmie? Okazuje się, że jest składnikiem nierozpuszczalnego błonnika. Skrobia oporna pełni kluczową rolę w procesie trawienia – zwiększa objętość treści pokarmowej, a gdy trafi do jelita grubego, jest pożywką dla bakterii probiotycznych. Dzięki temu mnożą się i mają dobroczynny wpływ na organizm. Chronią go przed chorobami oraz regulują procesy trawienia. Gdzie znajdziemy skrobię oporną? Przede wszystkim w ziemniakach, roślinach strączkowych oraz niedojrzałych bananach, a dodatkowo w produktach podgrzanych, a następnie schłodzonych, takich jak: ryż, makaron, ziemniaki oraz czerstwe pieczywo.

Jakie korzyści płyną ze spożywania skrobi opornej?

Skrobia oporna jest bardzo ważnym składnikiem codziennej diety. Dzięki jej rozkładowi, pod wpływem fermentacji, dochodzi do wytworzenia sprzyjających warunków dla dobroczynnych bakterii oraz do zahamowania rozwoju komórek patogennych. Poza tym produkuje ona kwasy tłuszczowe, które wykorzystywane są jako składnik energetyczny oraz odżywczy. Sprzyja wchłanianiu przez układ pokarmowych cennych wartości odżywczych, a także pierwiastków takich jak wapń i magnez. To nie koniec korzyści, które daje nam ten cudowny składnik. Dzięki skrobi opornej dochodzi do obniżenia cukru oraz poziomu cholesterolu we krwi. Zaś najważniejszą korzyścią jest fakt, że skutecznie chroni przed dolegliwościami związanymi z układem pokarmowym.

Skrobia modyfikowana

Skrobia naturalna nie jest trwała w nowoczesnych procesach produkcji żywności. Dlatego poddaje się ją modyfikacji, by mogła być przydatna w przemyśle spożywczym. Jej zastosowanie jest szerokie. To naturalny zagęstnik, który pomaga uzyskać odpowiednią konsystencję produktom typu instant (sosom, zupom oraz deserom) oraz zapobiega zbrylaniu się produktów sypkich. Proces ich wytwarzania polega na metodach fizycznych, enzymatycznych oraz chemicznych. Warto wiedzieć, że procesy uzyskiwania skrobi modyfikowanej nie ingerują w jej właściwości genetyczne i jest produktem bezpiecznym. Podobnie jak skrobia naturalna wersja modyfikowana jest szeroko wykorzystywana w różnych gałęziach przemysłu.

Gdzie wykorzystywana jest skrobia modyfikowana?

Skrobia modyfikowana wykorzystywana jest w różnych artykułach spożywczych. Gdzie ją znajdziemy? Przede wszystkim w produktach typu instant: budyniach, sosach oraz galaretkach. Jest obecna również w daniach gotowych oraz w makaronach. Skrobię modyfikowaną znajdziemy także w produktach mlecznych: jogurtach, serkach oraz kefirach.

Czy skrobia modyfikowana jest szkodliwa?

Sama skrobia nie jest niebezpieczna czy szkodliwa dla zdrowia. W opisie składu żywności jest oznaczana skrótem od E-1400 do E-1500. Czy jednak powinniśmy mieć obawy przed skrobią? Jej stosowanie jest ściśle regulowane przez prawo i producenci nie powinni przekraczać minimalnej dawki. Jako dodatek do żywności towarzyszy barwnikom oraz syntetycznym stabilizatorom. Okazuje się, że skrobia modyfikowana ma mniejszą wartość energetyczną, dlatego często wykorzystywana jest do produktów typu light. Ponadto nie wnosi żadnych wartości do diety i nie pomaga wchłaniać cennych związków, takich jak magnez czy wapń. Spożywanie w nadmiarze produktów zawierających skrobię może przyczynić się do zaburzeń trawienia.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama