Reklama

Siedem oznak niedoboru witamin w organizmie

Szybkie tempo życia, nadmierny stres, nieodpowiednia dieta, nieregularne posiłki i brak ruchu - to najczęstsze powody niedoboru witamin. Jeśli często drętwieją ci stopy, masz problemy z chodzeniem oraz utrzymaniem równowagi i niemal codziennie dokuczają ci bóle mięśni, to znak, że twój organizm nie jest w najlepszej kondycji i powinieneś wprowadzić zmiany w codziennym jadłospisie oraz odpowiednio zmodyfikować swój styl życia. Pamiętaj też, że objawy niedoboru witamin w organizmie nie zawsze mają charakter fizyczny i mogą świadczyć o nich także stany depresyjne. Poniżej znajdziesz wskazówki, na co szczególnie warto zwrócić uwagę i jak powinieneś zaplanować swoje działania, aby szybko uzyskać mierzalne i odczuwalne rezultaty.

Reklama

Bóle mięśni

Ciągłe bóle mięśni, którym towarzyszą problemy z układem kostnym i zębami, wskazują na ewidentne niedobory witaminy D. Mimo że występują one bardzo często, są bardzo trudne do zdiagnozowania.

Gdzie znajdziemy witaminę D?

Braki witaminy D można stosunkowo łatwo uzupełnić. Przede wszystkim należy czerpać ją ze słońca, a ponadto wprowadzić do diety większą ilość produktów mlecznych takich jak mleko, jogurty, twarogi i sery oraz jeść tłuste ryby, takie jak łosoś czy tuńczyk. Przy czym nie więcej niż dwa razy w tygodniu, ponieważ ryby mogą powodować wzrost zawartości rtęci w organizmie.

Drętwienie stóp

Ciągłe uczucie drętwienia w stopach oraz problemy z chodzeniem i utrzymaniem równowagi są symptomem niedoboru witamy B12. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i wpływa bezpośrednio na pracę naszego mózgu.

Gdzie znajdziemy witaminę D?

Aby uzupełnić niedobory witaminy B12 należy wzbogacić naszą dietę o pokarmy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, czyli często urozmaicać jadłospis potrawami z kurczaka i ryb, a na śniadania i kolacje serwować produkty mleczne i zbożowe, jak na przykład płatki.

Trudno gojące się rany

Jeśli gojenie ran po zwykłym skaleczeniu przebiega znacznie dłużej i wymaga częstszego przemywania i opatrywania niż miało to miejsce wcześniej, zachodzi podejrzenie niedoboru witaminy C w organizmie. Wspólnie z cynkiem odpowiada ona za proces leczenia uszkodzonej skóry i minimalizuje ryzyko pojawienia się zakażenia.

Gdzie znajdziemy witaminę C?

Najlepszym źródłem witamy C są owoce cytrusowe - takie jak cytryny, pomarańcze, limonki, grejpfruty oraz zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak, rukola i jarmuż.

Problemy ze wzrokiem

Witamina A jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania naszych oczu; odpowiada za pigmenty w komórkach, dzięki czemu poprawia ostrość widzenia w słabym świetle. Jej niedobór w organizmie może spowodować trwałe uszkodzenia, jak na przykład zwyrodnienie plamki żółtej.

Gdzie znajdziemy witaminę A?

Solidnej porcji witaminy A dostarczą nam warzywa liściaste, takie jak szpinak czy kapusta oraz warzywa pomarańczowe; takie jak marchewka, papryka oraz słodkie ziemniaki.

Opóźniony refleks

Problemy ze złapaniem piłki, szybkim wyciągnięciem przed siebie jakiegoś przedmiotu lub sprawnym zatrzymaniem samochodu nie zawsze są symptomem niezręczności. Mogą równie dobrze oznaczać niedobór witaminy E. Wspomaga ona - zresztą podobnie jak witamina B 12 - układ nerwowy i odpowiada za jego prawidłową komunikację z mózgiem oraz za przepływ bodźców z mózgu do układu mięśniowego i za reakcję mięśni na otrzymane bodźce.

Gdzie znajdziemy witaminę E?

Najbogatszym źródłem witamy E są kiełki pszenicy. Znajdziemy ją też w podrobach, orzechach, nasionach, oraz owocach awokado.

Zmęczenie psychiczne

Objawy niedoboru witamin w organizmie nie zawsze mają charakter fizyczny. Bywa, że czujemy się bardziej ponurzy i zmęczeni, ale jeśli ten stan utrzymuje się przez dłuższy czas i pogłębia się, a wręcz odczuwamy stany depresyjne, to może być to oznaka braku witaminy B1. Podobnie jak witamina B 12 jest ona konieczna do prawidłowego funkcjonowania zdrowych komórek nerwowych i właściwej pracy mózgu i odpowiada za zdrowie psychiczne.

Gdzie znajdziemy witaminę B1?

Aby uzupełnić niedobory witaminy B1, powinniśmy włączyć do naszej diety czerwone i białe mięso, podroby (wątroba), warzywa strąkowe, takie jak groch, fasola, soczewica oraz kiełki pszenicy.

Nieświeży oddech

Wiodącą przyczyną nieświeżego oddechu jest nieprawidłowe funkcjonowanie całego układu trawiennego, a zwłaszcza wątroby oraz żołądka i jelit, które ma bezpośredni związek z niedoborami witaminy B3 w organizmie.

Gdzie znajdziemy witaminę B3?

Aby wzbogacić naszą dietę w witaminę B3, należy włączyć do niej większą ilość mięsa oraz tłustych ryb, jak również ziarna słonecznika i warzywa, a zwłaszcza buraki.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama