Reklama

Rzeczy, które niszczą twój metabolizm

Dlaczego metabolizm jest tak ważny? Od jego tempa zależy, jak szybko nasz organizm jest w stanie strawić i przyswoić to, co zjemy. To ile energii pozyskamy, zależy od tego, jak szybko będziemy trawić. Jak my wpływamy na nasz metabolizm? Zapewne zdziwi cię fakt, że wiele naszych codziennych nawyków może rujnować nasz metabolizm. Przedstawiamy listę kilku takich czynności. Zapoznaj się z każdym punktem i wyeliminuj szkodliwe czynniki.

Reklama

Twój organizm nie jest odpowiednio nawodniony

Nasz organizm odwadnia się bardzo szybko. Szczególnie w trakcie snu. W końcu nie pijemy przez sen, a więc przynajmniej przez 6 do 8 godzin poziom nawodnienia znacznie spada. Nasze ciało składa się z wody w 60 procentach. Dziennie powinniśmy spożywać przynajmniej 2 litry płynów. Nie jest to jednak stała ilość. Wszystko zależy od naszego organizmu. Jedni potrzebują znacznie większych ilości płynów, inni z kolei mniejszych. Również aktywność fizyczna ma znaczny wpływ na poziom nawodnienia naszego ciała. Tak czy inaczej, w trakcie snu zamiast dostarczać wodę, to tracimy ją, a więc zaczynamy się odwadniać. Jak temu zaradzić? Powinniśmy zaraz po przebudzeniu uzupełnić braki. Trudno się spodziewać, że będziemy wstawać co dwie godziny, aby napić się szklanki wody, dlatego jej poziom należy uzupełnić zaraz po przebudzeniu. Dzięki tej prostej czynności, poczujesz przypływ energii, twój apetyt się zmniejszy, zapobiegniesz powstawaniu wzdęć i niestrawności.

Wypijasz zbyt dużo kofeiny

Bardziej lub mniej, jednak wszyscy jesteśmy uzależnieni od kofeiny i napojów zawierających ten związek. Może to być kawa, herbata czy inne napoje. Są osoby, które bez filiżanki kawy nie tylko nie wyobrażają sobie dnia, ale wręcz nie potrafią funkcjonować. Są i tacy, którzy na jednej filiżance nie poprzestają i piją kawę przez cały dzień. Jaki jest tego efekt? Kawa zdecydowanie zmniejsza apetyt. Wydaje ci się, że to dobrze? Niekoniecznie. Jeżeli przez cały dzień będziesz “żyć” samą kawą, a o posiłku przypomnisz sobie późnym wieczorem. Może to prowadzić do niestrawności i znacznie spowolnić trawienie. Nawet jeżeli będziesz pamiętać o regularnym jedzeniu, to kofeina wydłuży czas rozkładania pokarmu w organizmie, a przy tym wchłonięcia substancji odżywczych. Jeżeli chcesz temu zaradzić, ogranicz się do jednej filiżanki dziennie. Taka ilość pozwoli ci poczuć się lepiej, nie zakłócając przy tym metabolizmu.

Zbyt dużo alkoholu spowalnia metabolizm

Picie napojów zawierających alkohol, spowalnia zdolność organizmu do spalania tłuszczu. Na przykład, kilka porcji wysokoprocentowego alkoholu, może spowolnić ten proces już o 73%. Dlaczego tak się dzieje? Nasz organizm zaczyna spalać alkohol, zamiast tłuszczu. Nie przynosi nam to jednak żadnych dodatkowych korzyści. Dlatego, jeżeli chcesz napić się alkoholu, ogranicz jego ilość. Poczujesz się znacznie lepiej.

Pijesz fluorowaną i chlorowaną wodę

Woda z kranu zawiera duże ilości chloru, a czasem i fluoru. Substancje te mają zwiększyć czystość i zapewnić nam zdrową wodę. Czy rzeczywiście tak jest? Co prawda możemy liczyć na oczyszczenie z mikroorganizmów i innych substancji organicznych, jednak chlor i fluor nie pozostają obojętne dla naszego zdrowia. Jaki wpływ mają na metabolizm? Naukowcy potwierdzili, że te dwa pierwiastki zakłócają funkcje tarczycy. To z kolei szybko wpływa na nasz metabolizm. Oczywiście negatywnie. Jak sobie z tym poradzić? Zwykłe przegotowanie wody może sobie nie poradzić z usunięciem pierwiastków. Dlatego zalecane jest stosowanie specjalnych filtrów do wody.

Zjadasz zbyt dużo kalorii przed snem

Wielu z nas je przed snem. Gdy w ciągu dnia nie mamy czasu na regularne posiłki, nagle czujemy atak głodu, sięgamy do lodówki. Jeżeli zjadasz ostatni posiłek na krócej niż dwie godziny przed snem, to możesz mieć pewność, że twój organizm nie zdąży go przetrawić. W ten sposób powstaje spora warstwa tłuszczyku na brzuchu i problemy z metabolizmem. Pilnuj czasu i ostatni posiłek zjadaj nie później niż dwie godzinny przed pójściem spać, a najlepiej na tyle wcześnie, aby zdążyć zafundować sobie krótki wieczorny spacer. W ciągu dnia staraj się zjadać kilka zdrowych przekąsek, nawet jeżeli nie odczuwasz głodu. W ten sposób ograniczysz nagłe ataki głodu.

Uwielbiasz żywność przetwarzaną

Przetwarzane produkty, aby dłużej zachować świeżość, zawierają duże ilości substancji chemicznych. Zmienia to ich smak i oczywiście nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Co prawda przygotowanie posiłku z gotowych półproduktów zajmuje znacznie mniej czasu, jednak czy jest to warte swojej ceny? Jakie są konsekwencje? Cukrzyca typu II problemy z metabolizmem, nadwaga. Warto więc robić posiłki ze świeżych, ekologicznych produktów. Zapewnisz sobie w ten sposób odpowiednią ilość witamin i substancji odżywczych i zapobiegniesz wielu chorobom.

Kochasz słodycze

Masz ochotę na coś słodkiego? Nie każdy jest w stanie walczyć z taką pokusą. Cukier obecny w cukierkach, batonikach, czekoladach czy ciasteczkach, jest bardzo łatwo absorbowany do krwiobiegu, co skutkuje wysokim poziomem glukozy we krwi. Glukoza z kolei spowolni twój metabolizm. Kiedy kolejnym razem poczujesz nieodpartą ochotę na coś słodkiego lub dopadnie cię straszliwy głód, zamiast sięgać po słodycze, weź owoc. Nie tylko są pyszne i słodkie, ale i dostarczą ci sporą dawkę witamin. Ważne jednak aby były ekologiczne i nie zawierały pestycydów.

Jesz zbyt dużo niepotrzebnych leków

Biorąc multiwitaminy, tabletki z witaminami, kapsułki wapnia czy żelaza chcesz zadbać o swoje zdrowie. Łączenie wszystkich leków razem może przynieść przeciwne skutki. Dlatego staraj się unikać przyjmowania niepotrzebnych leków. Przed przyjęciem jakichkolwiek leków skonsultuj się ze swoim lekarzem. W przeciwnym przypadku mogą one powodować zakłócenia procesów metabolicznych, spowalniać go i przyczyniać się do zmniejszenia ilości energii. Po co się więc narażać, skoro suplementy diety i witaminy można przyjmować w naturalnej wersji, przez owoce i zdrowe odżywianie.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama