Reklama

Przysmak nie tylko dla sercowców. Kto powinien jeść brukselkę?

Brukselka wyglądem przypomina kapustę w miniaturze, lecz nie oznacza to, że jej właściwości odżywcze również są mizerne. Niewielkie warzywo mieści w sobie prawdziwe bogactwo witamin i innych cennych składników, które przysłużą się naszemu ciału na każdym etapie życia. Włącz ją do menu, jeśli zależy ci na poprawie płodności lub ukojeniu żołądka. Jakie jeszcze zalety ma jedzenie brukselki i jak przygotować ją, by zawsze smakowała wybornie?

  • Co zrobić z brukselki? Zajadać ją można na surowo, jako dodatek do dania głównego lub uczynić z niej główną bohaterkę posiłku.
  • Ważne jest jednak uświadomienie sobie cennych właściwości warzywa.
  • Przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwór, wzmacnia serce i żołądek.

Brukselka jako sprzymierzeniec mam

Nakłonienie najmłodszych do skosztowania okrągłych brukselek bywa wyzwaniem karkołomnym. Troskliwi rodzice starają się jednak w tym kontekście gimnastykować, jak tylko mogą, ponieważ warzywo doskonale wpływa na układ odpornościowy maluchów. Dopiero starasz się o dziecko? Również nie powinno zabraknąć go w diecie!

Reklama

Brukselka to skarbnica kwasu foliowego, który jest niezbędny dla kobiet ciężarnych i planujących ciążę. Niedobór tego składnika może skutkować problemami z donoszeniem ciąży, poronieniem, a także doprowadzić do pojawienia się wad wrodzonych u dziecka.

Jest zdrowy, ale nie dla wszystkich. Ustalono, kto nie może jeść miodu

Bez brukselki w męskiej diecie ani rusz

Kwas foliowy to składnik, o którego obecność na talerzu powinny dbać nie tylko kobiety. Istotną informacją dla mężczyzn jest fakt, że wpływa on na poprawę jakości spermy - zwłaszcza pod kątem dużej liczby plemników oraz ich ruchliwości. Długo utrzymujące się niedobory kwasu foliowego mogą skutkować nawet bezpłodnością. Regularne spożywanie brukselki przyczyni się również do poprawy libido, a także sprawności narządów podczas zbliżenia.

Brukselka kontra rak?

Brukselka należy do warzyw krzyżowych, w przypadku których wiele się mówi na temat właściwości antynowotworowych. Rzecz jasna nie należy postrzegać jej jako leku czy produktu gwarantującego długoletnie zdrowie niezależnie od reszty naszych nawyków. Faktem jest jednak, że w składzie brukselki obecny jest sulforafan - przeciwutleniacz o silnym działaniu wspierającym zapobieganie rakowi piersi, prostaty, jelita grubego i płuc. Wszystko przez jego zdolność do hamowania zmian mutacyjnych, a co za tym idzie - powstawania komórek rakowych w różnych częściach ludzkiego ciała.

Co więcej, substancja ta ma zdolność aktywacji i zwiększania działania antyoksydantów, które z kolei zwalczają działanie wolnych rodników. Choć te ostatnie naturalnie występują w organizmie, w nadmiarze mogą stać się dużym zagrożeniem. Nie tylko przyspieszają proces starzenia komórek, ale też zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór. Czynnikami sprzyjającymi temu stanowi są przede wszystkim przebywanie w zanieczyszczonym środowisku oraz złe nawyki żywieniowe. Chcąc utrzymać odpowiednio zbilansowaną dietę i zdrowie, nie pomijaj brukselki.

Opóźnia starzenie, wzmacnia wątrobę. Wszechstronne działanie gałki muszkatołowej

Jak wpływa jedzenie brukselki na żołądek?

Za sprawą sulforafanu brukselka zyskuje właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Szczególnie skutecznie radzi sobie w walce z bakteriami odpowiedzialnymi za powstawanie wrzodów żołądka. Dodatkowo wspiera przywracanie prawidłowego stanu błony śluzowej tego narządu. Należy wspomnieć również o wysokiej zawartości błonnika w brukselce. Dzięki temu "mała kapusta" zapewnia uczucie sytości i pomaga regulować rytm wypróżnień.

Zajadaj, by wzmocnić serce

Z brukselką powinni zaznajomić się sercowcy. Z racji tego, że jest bardzo dobrym źródłem potasu, wspiera pracę najważniejszego mięśnia w ludzkim ciele. Okazuje się nieodzowna w profilaktyce arytmii, ale też choroby wieńcowej i nadciśnienia.

Jak gotować brukselkę, żeby nie była gorzka i zachowała wszystkie walory?

Mimo że można jeść ją na surowo, większość osób decyduje się na poddanie brukselki obróbce termicznej. Trzeba jednak robić to umiejętnie - zbyt długie gotowanie ogołoci ją z cennych substancji odżywczych. Gotowanie brukselki zaleca się więc przede wszystkim na parze. Wystarczy poddawać ją działaniu wysokiej temperatury przez trzy lub cztery minuty. Będzie smakować wyśmienicie, a posiłek stanie się naprawdę wartościowym paliwem dla ciała.

Jak gotować brukselkę w wodzie? Jeśli wolisz ten rodzaj obróbki, musisz trzymać się kilku zasad.

  • Warzywo wrzucaj bezpośrednio do wrzątku. Gotowanie nie powinno trwać dłużej niż sześć minut.
  • Nie przykrywaj garnka! To częsty błąd, przez który gotowana brukselka śmierdzi.
  • Do wody dodaj niewielką ilość mleka albo cynamonu. W ten sposób pozbędziesz się gorzkiego posmaku, przez który niejeden smakosz unika warzywa jak ognia.

Polecamy:

Jedz jak najczęściej. Tak uwolnisz hormon szczęścia

Nawyki, które wykańczają tarczycę. Szybko się ich oducz


INTERIA.PL
Powiązane porady

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Reklama