Reklama

Poziomka pospolita: Pomoże w wielu dolegliwościach, wzmocni zdrowie

Poziomki to jedne z najpopularniejszych letnich owoców. W lasach spotkamy je w czerwcu i lipcu, a czasem także w sierpniu. Są pyszne, soczyste, ale przede wszystkim bardzo zdrowe, o czym często zapominamy. Warto korzystać z dobrodziejstw tych małych niepozornych owoców właśnie teraz, gdy trwa na nie sezon. Podpowiadamy, dlaczego.

Reklama

Słów kilka na temat poziomki

Poziomka to owoc znany od setek lat. Już średniowieczni zielarze wykorzystywali ją w celach leczniczych. Napar z poziomki łagodził bóle, działał przeciwzapalnie, a także zbijał gorączkę. Z kolei okład z poziomki przyspieszał gojenie się ran i zmniejszał opuchliznę dziąseł. Dzisiaj poziomki spotkamy w lasach, na łąkach i w ogrodach. Najpopularniejszą odmianą jest poziomka pospolita, której skład odżywczy naprawdę robi wrażenie! Nie bez powodu ma tak pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Wartość odżywcza poziomki pospolitej

Zacznijmy od tego, że poziomka pospolita to owoc niskokaloryczny. W 100 gramach jest zaledwie 36 kalorii. Ponadto, w poziomce znajdziemy sporo błonnika pokarmowego, kwasu foliowego niezbędnego dla kobiet w ciąży, potasu, wapnia, magnezu, cynku, fosforu, sodu, a także witamin: A, B i C. Poziomki zawierają również sporo antyoksydantów, które odpowiadają za usuwanie wolnych rodników z organizmu.

Właściwości prozdrowotne poziomki

Poziomki jedzone regularnie mają fenomenalny wpływ na zdrowie. Sprawdźmy, w jaki sposób działają na nasz organizm.

Blokują wchłanianie szkodliwego cholesterolu

Systematyczne spożywanie poziomek może hamować wchłanianie szkodliwego cholesterolu do krwi. W efekcie zmniejsza się ryzyko wystąpienia takich chorób, jak miażdżyca czy nadciśnienie. Wykazano również, że poziomki mają pozytywny wpływ na krążenie krwi i naczynia krwionośne. To wszystko dzięki sporej zawartości antyoksydantów.

Działają przeciwzapalnie, odtruwają organizm

W poziomkach znajdziemy również garbniki, czyli substancje działające przeciwbiegunkowo i przeciwzapalnie. Dlatego poziomki zaleca się jeść zakażeń bakteryjnych i wirusowych. Ponadto, poziomki działają na organizm odkażająco i odtruwają go. Doskonale sprawdzą się w dietach oczyszczających.

Przynoszą ulgę w dolegliwościach układu pokarmowego

Dzięki błonnikowi poziomki świetnie wpływają również na nasz układ pokarmowy. Nie tylko poprawiają trawienie, przyspieszają spalanie tłuszczu, ale i łagodzą zaparcia i wzdęcia. Każdy, kto dba o swój układ trawienny, koniecznie powinien sięgnąć po te owoce.

Wspomagają leczenie chorób układu moczowego

Poziomki wykazują również działanie moczopędne, dlatego doskonale sprawdzą się przy dolegliwościach układu moczowego. Warto jeść je przy kamicy nerkowej lub zapaleniu pęcherza. Wspomogą leczenie tych przypadłości.

Poziomki a skóra

Jak wspomnieliśmy, poziomki mają doskonały wpływ na skórę. Przyspieszają gojenie się ran, a także działają antybakteryjnie. Doskonale sprawdzą się w pielęgnacji cery mieszanej i trądzikowej. W okresie letnim warto regularnie stosować na skórę twarzy maseczkę z poziomek z dodatkiem jogurtu naturalnego. Wystarczy zmiksować kilka poziomek z trzema łyżkami jogurtu, a następnie nałożyć na twarz na około 15 minut. Na koniec spłukać ciepłą wodą.

Ponadto, poziomki mają doskonały wpływ na układ krwionośny, wzmacniają odporność organizmu, pomagają łagodzić bóle miesiączkowe, a także - co potwierdzono badaniami naukowymi - mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworów. By przekonać się o pozytywnym wpływie poziomek na nasze zdrowie, najlepiej jeść je w surowej postaci. Warto dodawać je do zdrowych deserów i koktajli. Z poziomek możemy również przygotować pyszne przetwory na jesień. My proponujemy zaprawić dżem, który będzie jak znalazł na okres jesienno-zimowy.

Dżem z poziomek - przepis

Do przygotowania dżemu z poziomek potrzebujemy:

* kilogram poziomek;

* jeden litr wody;

* 500 gramów cukru trzcinowego;

* sok z trzech cytryn;

* skórka z cytryny.

Sposób wykonania

1. W garnku gotujemy wodę z cukrem.

2. Dodajemy poziomki i czekamy aż część wody odparuje.

3. Po kilku minutach dodajemy sok z cytryny i startą skórkę.

4. Całość gotujemy jeszcze przez kilka minut, by część wody odparowała. Konsystencja całości ma być gęsta, ale nie zwarta.

5. Na koniec miksujemy całość blenderem.

6. Dżem przekładamy do słoiczków i pasteryzujemy wybraną przez siebie metodą.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama