Reklama

Płatki drożdżowe: Najlepszy pokarm dla jelit, świetne na paznokcie i włosy

Płatki drożdżowe to jeszcze niezbyt popularny produkt, który może stać się prawdziwym hitem spożywczym. Jest to rodzaj drożdży nieaktywnych o nietuzinkowych właściwościach i korzystnym wpływie na zdrowie. To doskonałe źródło białka, błonnika pokarmowego, witamin i minerałów. Płatki drożdżowe zawierają kompleks witamin z grupy B, dzięki czemu świetnie oddziałują na skórę, włosy i paznokcie, a także wspierają układ nerwowy. Przy tym nie fermentują w przewodzie pokarmowym jak zwykłe drożdże, więc nie powodują wzdęć, odbijania i innych dolegliwości żołądkowych. Stymulują za to pracę jelit, regulują procesy trawienne i wspierają leczenie biegunki. Wzmacniają także odporność i pomagają walczyć z brakiem energii oraz chronicznym zmęczeniem. Dlaczego warto włączyć do diety płatki drożdżowe i w jaki sposób je jeść?

Czym są płatki drożdżowe?

Płatki drożdżowe powstają z drożdży Saccharomyces cerevisiae (zwanych drożdżami piekarskimi), które są poddane dezaktywacji. Oznacza to, że tracą one zdolność fermentacji, dzięki czemu nie powodują żadnych dolegliwości trawiennych, takich jak wzdęcia, odbijanie się czy uczucie pełności. Do produkcji płatków drożdżowych jako pożywkę wykorzystuje się glukozę z melasy buraczanej lub trzcinowej. Po uzyskaniu odpowiedniej objętości drożdże dezaktywowane są przy pomocy wysokiej temperatury. Następnie suszy się je i kruszy na płatki. Przypominają one nieco grubo zmieloną bułkę tartą o jasnym kolorze. Odznaczają się delikatnym, orzechowo-serowym smakiem.

Wartości odżywcze płatków drożdżowych

Płatki drożdżowe nie tylko wzbogacą smak wielu potraw, ale też dostarczą organizmowi wielu składników odżywczych. Są dobrym źródłem białka, więc mogą uzupełniać dietę wegan i wegetarian. Zawierają też sporo błonnika, który reguluje pracę jelit i przyspiesza metabolizm. W płatkach drożdżowych znajdują się też spore ilości witamin z grupy B – B1, B2, B3 i B6 oraz kwasu foliowego. Ich stężenie czterokrotnie przekracza dzienne zapotrzebowanie na nie. Oprócz tego płatki drożdżowe dostarczają witaminy A, a także wielu minerałów: fosforu, potasu, magnezu, sodu, wapnia, żelaza, selenu, cynku i miedzi.

Właściwości płatków drożdżowych

Korzyści ze spożywania płatków drożdżowych mogą przede wszystkim odczuć weganie i wegetarianie. Mogą zapewnić bowiem odpowiednią podaż białka i aminokwasów egzogennych, których organizm potrzebuje dostarczyć wraz z pożywieniem. Dodatkowo płatki te zawierają kompleks witamin z grupy B, występujących przeważnie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Weganie mogą więc cierpieć na ich niedobory. Witaminy z grupy B mają zbawienny wpływ na układ nerwowy, wspierają procesy poznawcze, poprawiają koncentrację i pamięć. Zapobiegają też przewlekłemu zmęczeniu i depresji. Wraz z cynkiem i witaminą A odpowiadają także za dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci – spowalniają procesy starzenia się, pomagają też zwalczyć trądzik.

Obecność błonnika sprawia, że płatki drożdżowe poprawiają pracę jelit, podkręcają trawienie oraz zapobiegają zaparciom, wzdęciom i innym dolegliwościom układu pokarmowego. Obniżają również poziom złego cholesterolu, przez co zapobiegają miażdżycy i innym chorobom układu krążenia. Wykorzystuje się je również w leczeniu przewlekłych biegunek. Płatki drożdżowe działają także antybakteryjnie i przeciwwirusowo oraz zwiększają odporność organizmu.

Płatki drożdżowe – zastosowanie w kuchni

Ze względu na orzechowo-serowy smak płatki drożdżowe najlepiej wykorzystać do wzbogacenia smaku i zagęszczenia zup, sosów czy past do pieczywa. Uważane są za wegański zamiennik sera. Mogą być też świetnym dodatkiem do pasztetów, zapiekanek, makaronów, farszów do mięs czy kotlecików. Warto wykorzystać je jako posypkę do tostów, spaghetti, pizzy, sałatek, gotowanych warzyw czy ziemniaków. Podkręcą także smak jogurtów, maślanki czy kefiru. Płatki drożdżowe dostępne są w sklepach ze zdrową żywnością, ale też w niektórych marketach i sklepach internetowych. Sprzedawane są zazwyczaj w czystej postaci, ale można również spotkać płatki wzbogacone w mąkę pszenną lub słód jęczmienny. Czasami dodaje się do nich także różne witaminy, np. witaminę B12. Cena płatków za 100 g wynosi ok. 15 zł.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama