Reklama

Peskatarianizm: Czym różni się od wegetarianizmu i na czym polega?

Peskatarianizm to odmiana semiwegetarianizmu, która zyskuje w ostatnim czasie na popularności. Wyklucza z diety mięso czerwone i białe, a dopuszcza spożywanie ryb i owoców morza. Dzięki temu jest to jeden z najzdrowszych sposobów żywienia, który zmniejsza ryzyko chorób serca i układu nerwowego, cukrzycy czy innych chorób przewlekłych. Peskatarianizm może również wpływać na wydłużenie długości życia. Na czym polega ten rodzaj diety i jakie jeszcze przynosi korzyści?

Co to jest peskatarianizm?

Peskatarianizm (nazywany też pescowegetarianizmem lub ichtiowegetarianizmem) to odmiana semiwegetarianizmu, czyli diety, która bazuje na roślinach, ale dopuszcza spożywanie niektórych rodzajów mięsa. Semiwegetarianizm ma dwie odmiany: pollotarianizm dopuszczający spożywanie mięsa drobiu oraz peskatarianizm dopuszczający spożywanie ryb i owoców morza. Nazwa pescowegetarianizm powstała z połączenia łacińskiego słowa "pesce" (ryba) i wegetarianizm.

Czym peskatarianizm różni się od wegetarianizmu?

Wiele osób przechodzi na dietę wegetariańską ze względów etycznych, ekologicznych czy zdrowotnych. Wegetarianizm wiąże się z wykluczeniem z diety mięsa i ryb oraz unikaniem produktów pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza wytworzonych z uboju, m.in. smalcu, żelatyny i tłuszczów zwierzęcych. Wegetarianizm ma kilka odmian, spośród których najbardziej radykalną jest weganizm (wykluczenie mięsa, ryb i wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego, np. nabiału i jajek). Ograniczenie mięsa może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób dietozależnych, m.in. otyłości, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, chorób układu krążenia czy nowotworów. Dlatego też wegetarianizm staje się coraz bardziej popularny. Jest to jednak dieta ograniczająca, więc niektórzy mogą mieć trudności z jej utrzymaniem, zwłaszcza gdy jedli wcześniej dużo produktów zwierzęcych.

Dlatego powstał semiwegetarianizm, który jest wyborem pośrednim między jedzeniem potraw mięsnych a wegetarianizmem. Jego odmiana - peskatarianizm - jest jednym z najzdrowszych sposobów żywienia, gdyż opiera się na produktach nieprzetworzonych, ale niweluje też ryzyko groźnych niedoborów, np. witamin B12 i D, które są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Na czym polega peskatarianizm?

Peskatarianizm jest podobny do diety śródziemnomorskiej, uznawanej za jeden z najzdrowszych sposobów żywienia. Podstawę pescowegetarianizmu stanowią produkty roślinne: warzywa, zwłaszcza bogate w białko strączki, owoce, orzechy i nasiona. Peskatarianie jedzą też produkty pełnoziarniste, makaron, kasze, ryż, nabiał, jajka, a także ryby i owoce morza. Sprzeciwiają się jednak naruszaniu praw zwierząt i niehumanitarnym warunkom panującym w hodowlach. Pescowegetarianizm wyklucza z jadłospisu produkty przetworzone, które zawierają konserwanty, barwniki i inne substancje, które mogą szkodzić zdrowiu.

Jakie są zalety peskatarianizmu?

Dieta peskatariańska oparta na produktach roślinnych oraz urozmaicona rybami i owocami morza ma bardzo korzystny wpływ na organizm człowieka. Ryby i owoce morza są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i innych składników odżywczych. W tłustych rybach znajduje się sporo kwasów omega-3, które obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają naczynia krwionośne oraz zmniejszają ryzyko nieprawidłowego rytmu serca. Regulują także poziom cholesterolu - zwiększają poziom "dobrego" cholesterolu HDL i obniżają stężenie "złego" cholesterolu LDL. Dzięki temu mogą zapobiec miażdżycy i innym chorobom układu krążenia. Kwasy omega-3 poprawiają także funkcjonowanie układu nerwowego i pracę mózgu, wspomagają pamięć i koncentrację. Ryby dostarczają też dużo białka, które może brakować w diecie opartej na produktach roślinnych. Są też źródłem witaminy D, która wzmacnia odporność i zapewnia zdrowe kości oraz zęby. Także w owocach morza znajdziemy sporo cennych składników, np. ostrygi obfitują w cynk, a małże w selen, żelazo i wapń.

Peskatarianizm może także zmniejszyć ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Wyklucza bowiem spożywanie mięsa, a wraz z tym dostarczanie dużych ilości szkodliwych tłuszczów, soli i konserwantów, czyli substancji przyczyniających się do przybierania na wadze. Natomiast warzywa i owoce pełne błonnika oraz ryby bogate w kwasy omega-3 pobudzają metabolizm, stymulują pracę jelit i regulują poziom cukru we krwi. Sprzyjają więc utracie wagi i utrzymaniu prawidłowej sylwetki. Dieta peskatariańska redukuje również prawdopodobieństwo wystąpienia chorób przewlekłych, m.in. cukrzycy i nowotworów. Peskatarianie dłużej też cieszą się lepszą kondycją i ogólnym stanem zdrowia niż osoby spożywające duże ilości mięsa, zwłaszcza czerwonego. Dobrze zbilansowana dieta peskatariańska niweluje także ryzyko niedoboru witaminy B12, która występuje prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Substancja ta ma wiele funkcji w organizmie, m.in. uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek i produkcji energii oraz zapobiega anemii.

Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama