Reklama

Patison: Zachwyca smakiem i wzmacnia zdrowie

Poprawia wzrok, chroni przed zawałem i cukrzycą, wspomaga odchudzanie, a w dodatku świetnie smakuje. Mowa o patisonie – warzywie z rodziny dyniowatych, który zyskał popularność swoim oryginalnym wyglądem, delikatnym smakiem, a także fenomenalnym wpływem na zdrowie. To jednak nie wszystko. Patison świetnie sprawdza się w kuchni i ma niewiele kalorii. Polacy z pewnością go pokochają, gdyż w smaku przypomina nieco cukinię lub kabaczek. Można go dostać w dużych supermarketach i konsumować na różne sposoby. Przyjrzyjmy się bliżej właściwościom i zastosowaniu patisona.

Reklama

Co nieco o patisonie

Patison (Cucurbita pepo) pochodzi z Ameryki Północnej. Należy do rodziny dyniowatych, choć smakiem przypomina raczej cukinię. Patisona przede wszystkim wyróżnia jego oryginalny wygląd – przypomina rozgwiazdę lub statek ufo, a także delikatny, wręcz wykwintny smak. To warzywo bardzo łatwe w uprawie, dlatego można go spotkać w wielu miejscach świata, jednak najczęściej w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej i w Rosji. Patisony występują w różnych odmianach, m. in. białej, żółtej i ciemnozielonej. Są nie tylko pyszne, ale i bardzo zdrowe. Wykazują szereg prozdrowotnych właściwości, a ponadto, świetnie sprawdzają się w kuchni. Można je przyrządzać na wiele sposobów, a także jeść w surowej postaci – zawsze smakują wyśmienicie.

Właściwości patisonów

Najważniejszą zaletą patisonów jest to, że mają niewiele kalorii. W 100 gramach warzywa znajdziemy ich jedynie 17! Poza tym, patisony bogate są w witaminy: B1, B2, C, PP oraz w minerały: wapń, fosfor, żelazo, magnez i karoten. Zawierają śladowe ilości węglowodanów oraz tłuszczów nasyconych. Są za to bogate w błonnik, dlatego wspomagają procesy trawienne i przyspieszają spalanie tłuszczu. A ponadto:

Regulują poziom cukru we krwi

Dowiedziono, że patisony wykazują właściwości regulujące poziom cukru we krwi i zapobiegają rozwojowi cukrzycy typu drugiego. Potwierdziły to badania Chińskiego Uniwersytetu Rolnictwa.

Pozytywnie wpływają na wzrok

Dzięki sporej zawartości luteiny i beta-karotenu patisony mają również bardzo korzystny wpływ na zdrowie oczu. Chronią je przed chorobami, a nawet mogą poprawić ostrość wzroku.

Wzmacniają serce

Regularnie jedzone patisony działają również dobroczynnie na serce. Wzmacniają go, usprawniają jego pracę oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału. Ponadto, zawarte w patisonach witamina C oraz mangan obniżają ciśnienie krwi.

Wspomaga odchudzanie

Patisony to świetne przekąski dla osób, które chcą zrzucić kilka zbędnych kilogramów, gdyż to warzywa bogate w błonnik. Regularnie jedzone przyspieszają trawienie i spalanie tłuszczu. Jeśli chcesz szybko schudnąć, koniecznie włącz do diety patisony.

Zastosowanie kulinarne

Najlepiej smakują młode patisony, ponieważ są wówczas bardzo soczyste i delikatne. Można jeść je na wiele sposobów. Począwszy od surowej postaci, a skończywszy na marynowanych warzywach. Można je gotować, smażyć, grillować, dodawać do sałatek, a nawet do ciast. Furorę zrobi krem z patisonów i chili podany z groszkiem ptysiowym. Koniecznie spróbuj!

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama