Reklama

Papryka: Który rodzaj jest najzdrowszy?

To soczyste i pełne witamin warzywo nie bez powodu kojarzy nam się głównie z latem. Właśnie w okresie wakacji i wczesnej jesieni jemy najwięcej papryki. Powody są dwa. Pierwszy – papryka jest wtedy najtańsza. Drugi – w sezonie papryka jest po prostu najzdrowsza. Dietetycy i lekarze zachwalają to warzywo głównie ze względu na wysoką wartość odżywczą papryki. Jednak, czy wiemy, który jej rodzaj jest najzdrowszy? Sprawdźmy.

Trochę o papryce

Papryka należy do rodziny warzyw psiankowatych, co oznacza, że jest blisko spokrewniona z pomidorem i bakłażanem. Pochodzi z Ameryki Południowej, jednak najbardziej znana odmiana papryki miała swoje początki w Kolumbii. Większość z nas kojarzy paprykę z Węgrami, głównie z powodu popularnej węgierskiej potrawy – leczo, której głównym składnikiem jest właśnie papryka. Jednak na Węgry i do reszty krajów Europy warzywo to przywędrowało dopiero pod koniec XVI wieku. Paprykę stosowano wtedy znacznie częściej jako przyprawę, aniżeli ważny składnik dań. Gatunek papryki, który spożywamy dzisiaj, zaczęto uprawiać pod koniec XVIII wieku.

Co cennego znajdziemy w paprykach?

Papryki zaliczane są do grupy warzyw, które zawierają najwięcej witaminy C. Faktycznie tak jest. Ilość kwasu askorbinowego w 100 gramach papryki znacznie przewyższa dzienną dawkę zapotrzebowania u dorosłej osoby na tę wartość odżywczą. To bardzo istotny powód, dla którego warto jeść paprykę regularnie. Znajdziemy w niej również sporo witaminy B, a także magnez, żelazo, potas i wapń. Trudno się dziwić, że papryka wzmacnia odporność, poprawia nasze ogólne samopoczucie, a także pozytywnie wpływa na układ nerwowy, kości oraz mięśnie. Warto wspomnieć jeszcze o jednym cennym składniku, który występuje w każdej odmianie papryki. Mowa o kapsaicynie – związku organicznym, który jest odpowiedzialny za ostry smak papryk. Badania naukowe potwierdziły, że kapsaicyna ma niezwykły wpływ na nasze zdrowie. Wykazuje właściwości zwalczające wolne rodniki, które odpowiadają za rozwój chorób. Wykazano również, że kapsaicyna działa antynowotworowo. Przyjrzyjmy się właściwościom różnych rodzajów papryki.

Papryka czerwona

Papryka czerwona prócz sporej ilości witaminy C zawiera również beta-karoten, który dba o nasz wzrok oraz skórę. Specjaliści do spraw żywienia przekonują, że już 100 gramów czerwonej papryki zaspokaja około 70 procent zapotrzebowania dorosłego organizmu na witaminę A. Jedząc regularnie czerwoną paprykę dbamy o nasz wzrok, a także poprawiamy wygląd oraz kondycję skóry.

Papryka zielona

Papryka zielona to bogactwo kwasu foliowego. Tylko w jednym strączku zielonej papryki znajdziemy 25 procent dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. Trudno się dziwić, że zieloną paprykę zaleca się jeść kobietom w ciąży i planującym dzieci. Ponadto, zielona papryka to również bogate źródło witaminy E, która hamuje procesy starzenia się. Naukowcy wykazali, że regularne jedzenie tego warzywa może poprawić humor i zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji.

Papryka żółta

Z kolei w papryce żółtej kryje się mnóstwo błonnika, a także wspomnianych już witamin: A, E i C. Poprawia przemianę materii, pozytywnie wpływa na nasz wygląd, wykazuje zdolność zwalczania wolnych rodników z organizmu, a także dba o odporność organizmu. Ponadto, papryka żółta jest pyszna i pięknie prezentuje się na talerzu.

Papryka biała

Biała papryka jest zdecydowanie jednym z najbardziej niedocenionych warzyw. Kupujemy ją, bo jest smaczna i tania, ale mało kto wie, jak bardzo jest zdrowa. W tym niepozornym warzywie znajdziemy sporo witamin: A, C, E i K, kwasu foliowego, ryboflawiny i choliny. Jedzona regularnie wzmocni odporność, poprawi kondycję skóry i zwalczy wolne rodniki.

Papryka chili

Małe, pikantne i niezwykle zdrowe. Takie są papryczki chili, a wszystko za sprawą wspomnianej kapsaicyny, której w papryczkach chili jest bez wątpienia najwięcej. Kapsaicyna nie tylko skutecznie chroni organizm przed chorobami, w tym nowotworami. Regularnie jedzone papryczki chili pomagają również schudnąć, gdyż kapsaicyna przyspiesza proces spalania tłuszczu.

Jak widać, każdy rodzaj papryki ma coś, czego potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Trudno orzec, która jest najzdrowsza. Decydując się na zakup konkretnej papryki, sprawdźmy wcześniej jej wartość odżywczą. Pozwoli nam to wybrać tę odpowiednią.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama