Reklama

Orkisz: Dlaczego warto włączyć go do diety?

Orkisz to jedno najstarszych i najzdrowszych zbóż na świecie. Jego cenne właściwości doceniono już w starożytności. Orkisz stosowano wówczas jako środek energetyzujący i leczniczy. Dzisiaj orkiszowe produkty znów są na liście tych najzdrowszych. Sprawdźmy, dlaczego warto jeść to cenne zboże regularnie.

Reklama

Co nieco o orkiszu

Orkisz to jeden z najstarszych gatunków zboża. W czasach starożytnych był uprawiany o wiele częściej niż obecnie. Szczególnie upodobali sobie to zboże Izraelici, Germanie i Rzymianie. Orkisz był uznawany za roślinę zapewniającą energię oraz witalność. Obecnie zalicza się go do najzdrowszych zbóż. Pozytywnie wpływa on na cały organizm - wzmacnia jego odporność, usprawnia większość procesów w nim zachodzących, dodaje energii i oczyszcza. Ponadto, dobroczynnie działa on na urodę.

Co znajdziemy w orkiszu?

Swoje cenne właściwości orkisz zawdzięcza składnikom odżywczym, które w nim znajdziemy, a mianowicie:

* witaminom: A, B6, B12 i E;

* minerałom (żelazo, wapń, magnez, cynk);

* białku;

* błonnikowi;

* kwasom tłuszczowym nienasyconym.

Orkisz to również cenne źródło kwasu krzemowego, który jest niezbędny dla mocnych włosów, paznokci i pięknej skóry. Przyjrzyjmy się dokładniej właściwościom orkiszu.

Pozytywnie wpływa na trawienie

Dzięki sporej zawartości błonnika orkisz usprawnia procesy trawienne. Jedzony regularnie zapobiega zaparciom i wzdęciom.

Zbija cholesterol

Orkisz wykazuje również zdolność redukcji szkodliwego cholesterolu we krwi, chroniąc nasz organizm przed chorobami układu sercowo-naczyniowego i zawałem.

Poprawia krążenie krwi w organizmie

Orkisz bardzo dobrze wpływa również na krew. Poprawia jej krążenie oraz jakość. Badania dowodzą, że regularnie jedzony może zmniejszyć kilkakrotnie ryzyko anemii. To wszystko za sprawą żelaza i miedzi, które znajdziemy w orkiszu.

Zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego

Badania wykazały, że regularne spożywanie orkiszu może zmniejszyć także ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

Ponadto, orkisz wzmacnia naszą odporność, reguluje poziom cukru we krwi oraz stabilizuje poziom hormonów. To chyba wystarczająco przekonujące powody, by włączyć to cenne zboże do swojej diety.

W jakiej postaci najlepiej stosować orkisz?

Obecnie na rynku znajdziemy wiele produktów orkiszowych: mąki, makarony, pieczywo czy płatki.

Uwaga na gluten

Orkisz to odmiana pszenicy, zatem jest to zboże zawierające gluten. Nie jest więc wskazany osobom, które cierpią na celiakię.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama