Reklama

Olej lniany: Właściwości i zastosowania

Olej lniany zalicza się do najzdrowszych tłuszczów świata. Popularność zyskał głównie za sprawą dużej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Dzięki temu wykazuje zbawienny wpływ na układ krążenia. Przede wszystkim obniża poziom cholesterolu i chroni przed miażdżycą. Poza tym wspomaga detoksykację organizmu i wzmacnia odporność. Świetnie wpływa także na urodę – poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci, a w dodatku pomaga schudnąć. Co zawiera olej lniany i jak go stosować na co dzień?

Czym jest olej lniany i co zawiera?

Olej lniany powstaje w produkcji tłoczenia nasion lnu. Ma jasnożółtą barwę, intensywny zapach i lekko orzechowy, cierpki smak. Warto wiedzieć, że jego zdrowotne właściwości zostały potwierdzone naukowo. Samo siemię lniane było wykorzystywane już przez starożytnych Greków i Rzymian do zwalczania bólu brzucha, dolegliwości trawiennych i stanów zapalnych w organizmie.

W oleju lnianym znajdziemy przede wszystkim zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9, a także witaminę E (nazywaną witaminą młodości), sterole roślinne i karotenoidy (w tym luteinę). Z jego cennych właściwości korzysta zarówno przemysł spożywczy, jak i kosmetyczny.

Właściwości oleju lnianego

Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w oleju lnianym rewelacyjnie wpływają na układ krążenia. Obniżają poziom złego cholesterolu, wzmacniają naczynia krwionośne i regulują ciśnienie tętnicze krwi. Dzięki temu wzmacniają serce i znacznie zmniejszają ryzyko miażdżycy i innych chorób serca, takich jak zawał czy udar. Kwasy omega-3 stymulują też odporność organizmu, zmniejszają ryzyko alergii i pozytywnie wpływają na kondycję kości.

Olej lniany jest w szczególności polecany kobietom – łagodzi dolegliwości związane ze zmianami hormonalnymi (np. po menopauzie). Zarówno nasiona lnu, jak i produkty pochodne pomagają też w odchudzaniu. Stosowanie oleju lnianego na dłużej zapewnia sytość po posiłku, hamuje apetyt, a nawet stymuluje szybsze spalanie tkanki tłuszczowej z okolic brzucha. Łagodzi też objawy problemów trawiennych i choroby wrzodowej (regeneruje błony śluzowe przewodu pokarmowego), chroni przed zaparciami.

Ze względu na dużą zawartość witaminy E olej lniany zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Witamina młodości jest bowiem silnym i naturalnym przeciwutleniaczem, który usuwa z organizmu wolne rodniki. Olej z siemienia lnianego poprawia więc koloryt skóry, odżywia ją i uelastycznia. Spłyca również zmarszczki i opóźnia powstawanie nowych. Jest pomocny w walce z trądzikiem i podrażnieniami skóry, przyspiesza gojenie się ran. Stosowany zewnętrznie korzystnie wpływa również na włosy i paznokcie.

Zastosowania oleju lnianego

Olej lniany warto przede wszystkim włączyć do codziennej diety. Ze względu na smak i aromat będzie doskonałym dodatkiem do warzywnych i owocowych sałatek, a także jogurtów i płatków śniadaniowych. Posłuży nam do przyrządzenia zdrowych sosów do dań mięsnych i rybnych. Warto pamiętać, by nie używać go do smażenia i nie poddawać obróbce termicznej, ponieważ straci wtedy większość cennych właściwości.

Olej lniany warto również stosować zewnętrznie na skórę, włosy i paznokcie. Można go nakładać na twarz jak maseczkę, a także na całą długość włosów, a następnie spłukiwać letnią wodą.

Jak wybrać dobry olej lniany?

Kupując olej lniany, należy wybierać nierafinowany (rafinowany traci smak, zapach i większość właściwości) i wysokooleinowy (zawiera do 60% nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3). O tradycyjnym sposobie tłoczenia świadczy też termin przydatności do spożycia. Powinien on wynosić nie więcej niż 3 miesiące. Musi być też przechowywany w lodówce, w szczelnej, szklanej i ciemnej butelce, która chroni przed utlenianiem się kwasów omega-3.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama