Reklama

Naturalne sposoby na stany zapalne

Nie bez powodu mówi się, że remedium na rozmaite dolegliwości i problemy zdrowotne można znaleźć w naturze. Zanim zatem sięgniesz po środki farmakologiczne, które działają głównie doraźnie, skorzystaj z darów natury i włącz do swojej diety produkty o działaniu przeciwzapalnym. Kalarepa, portulaka, łopian, grzyby shiitake czy jeżyny pomogą ci skutecznie, a przy tym w pełni nieinwazyjnie, zniwelować bóle różnego pochodzenia. Wykorzystaj ich leczniczą moc, a z pewnością wyjdzie ci to na zdrowie.

Kalarepa

Z częstego chrupania kalarepy płyną same zalety. Badania dowodzą, że zapobiega rozwojowi wrzodów żołądka i dwunastnicy. Zawarte w niej izotiocyjaniany i indole posiadają właściwości grzybobójcze i zwalczają bakterię Helicobacter pylori, która jest odpowiedzialna za powstawanie wielu groźnych chorób żołądka (m.in. stanów zapalnych, choroby wrzodowej, a bywa że i nowotworów żołądka) i górnej części układu pokarmowego. Włączając ją do jadłospisu, dostarczamy też cennych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, składników odżywczych: białka, witaminy C, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, witaminy B6, kwasu foliowego, witaminy A, witaminy E, witaminy K, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, sodu i cynku. Ponadto kalarepa skutecznie stymuluje pracę układu trawiennego i przyspiesza procesy metaboliczne. Solidna zawartość błonnika powoduje, że szybko wypełnia żołądek i sprawia, że dłużej czujemy się syci. Jest przy tym niskokaloryczna (w 100 gramach warzywa znajdziemy zaledwie 27 kalorii!) i śmiało zastąpi niezdrowe przekąski. Najczęściej dodaje się ją do sałatek; świetnie smakuje też podsmażona z czosnkiem.

Portulaka

Choć przypominająca roszponkę portulaka uchodzi za chwast i często spędza sen z powiek ogrodnikom, to wykazuje szereg nietuzinkowych właściwości zdrowotnych. Grzechem zatem byłoby z nich nie skorzystać. Zawiera między innymi cenną melatoninę i glutation, które chronią przed szkodliwą działalnością wolnych rodników oraz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu kwasy tłuszczowe omega-3 i sporą porcję błonnika. Ten ostatni koi drażliwe jelita, niweluje stany zapalne i ułatwia trawienie. Portulaka stanowi też doskonałe źródło żelaza i łatwo przyswajalnego wapnia, dzięki czemu stymuluje pracę układu sercowo-naczyniowego oraz przeciwdziała rozwojowi nowotworów. Ponadto jest szczególnie pożądana w jadłospisie nadpobudliwych dzieci. Liście portulaki są bardzo chrupiące i mają wyjątkowo przyjemny dla nozdrzy, lekko cytrynowy zapach. Doskonale zastępuje szpinak. Młode pędy i liście najczęściej serwuje się jako dodatek do potraw mięsnych i rybnych, sałatek lub kanapek. Portulaka świetnie smakuje również w wersji duszonej.

Łopian

Łopian - podobnie jak portulaka - uznawany jest za chwast, ale przy tym bardzo dobroczynnie wpływa na zdrowie. Wspiera układ pokarmowy i jest źródłem probiotyku zwiększającego ilość cennych bakterii jelitowych. Dzięki związkom bakteriobójczym i grzybobójczym zmniejsza stany zapalne. Zapewnia nam zapasy potasu, wapnia i magnezu. Zalecany jest osobom zmagającym się z reumatyzmem, owrzodzeniami i zakażeniami. Medycyna naturalna docenia przede wszystkim sporządzaną na bazie korzenia łopianu herbatkę. Jej przeciwzapalne działanie sprawia, że przynosi ulgę pacjentom cierpiącym na migreny, gorączkę i bóle stawów. Przeprowadzone badania wykazały ponadto, że związki chemiczne z korzeni łopianu mogą zmniejszyć poziom kwasu moczowego we krwi i wesprzeć terapię dny moczanowej.

Jeżyny

Jeżyny nie tylko skutecznie wzmacniają organizm i zwalczają drobne infekcje (m.in. przeziębienie), ale jednocześnie są bogate w przeciwzapalne substancje i błonnik (pół szklanki jeżyn ma go 5 g!). Posiadają też sporo witamin C, E, K, wapnia i magnezu, a zawarte w nich estrogeny roślinne działają jak żeńskie hormony i łagodzą napięcie przedmiesiączkowe oraz dolegliwości towarzyszące menopauzie. Warto z nich robić soki, dżemy. Można je też mrozić.

Grzyby shiitake

Pochodzące z Azji grzyby shiitake słyną z leczniczych właściwości. Ich sekret tkwi w składnikach. Zawarty w nich beta-glukan zmniejsza reakcje zapalne, a potas obniża ciśnienie krwi i tym samym zapobiega miażdżycy. Wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby, a witamina B3 ma działanie uspokajające, ułatwia zasypianie i pomaga walczyć ze stresem. Z kolei witamina D3 poprawia odporność i samopoczucie. Jedną z najważniejszych substancji występujących w grzybkach shiitake jest jednak lentinan – organiczny związek chemiczny, który wzmacnia układ odpornościowy i wspiera organizm w walce z nowotworami, m.in. żołądka czy jelita grubego.

Grzyby shiitake świetnie sprawdzą się jako dodatek do potraw warzywnych, kasz i makaronów. Można z nich przyrządzić także sos, który będzie idealnie pasować do ryb i mięs. Świeże lub suszone grzybki wzbogacą smak sałatek warzywnych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama