Reklama

Nasiona chia: Właściwości i zastosowania

Nasiona chia są skarbnicą wartościowych składników odżywczych. Zawierają więcej kwasów omega-3 niż łosoś i przewyższają mleko pod względem ilości wapnia. Spożywane nawet w niewielkich ilościach wzmacniają serce i chronią przed chorobami układu krążenia. Pomagają też zwalczyć dolegliwości trawienne i wspomagają dobre funkcjonowanie układu nerwowego. Udowodniono, że są niezwykle pomocne w trakcie diet redukcyjnych. Nasiona chia będą efektownym dodatkiem koktajli i deserów, urozmaicą też smak wielu potraw. Sprawdź, jak włączyć je do codziennej diety.

Czym są nasiona chia i co zawierają?

Nasiona chia pozyskuje się z szałwii hiszpańskiej – rośliny od wieków uprawianej w Meksyku i Gwatemali. Aztekowie wykorzystywali ją w medycynie naturalnej. Obecnie największe uprawy znajdują się w krajach Ameryki Południowej, a także w Australii. Nasiona chia cenione są ze względu na nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które występują w najbardziej korzystnych dla zdrowia proporcjach. Chia to także bogactwo witamin i minerałów, przede wszystkim wapnia, żelaza, potasu, cynku, fosforu i magnezu, a także witaminy C i B3. W nasionach szałwii hiszpańskiej znajdziemy też sporo błonnika oraz antyoksydantów.

Właściwości nasion chia

Nasiona chia rewelacyjnie wpływają na układ krążenia – nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom złego cholesterolu oraz trójglicerydów i wzmacniają naczynia krwionośne, a potas reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ryzyko powstania złogów miażdżycowych i wystąpienia groźnych chorób serca, takich jak zawał czy udar.

Spożywanie nasion szałwii meksykańskiej zmniejsza także ryzyko nowotworów, w szczególności raka piersi i szyjki macicy. Wszystko dzięki znajdującym się w nich antyoksydantom oraz kwasowi alfa-linolenowemu, który usuwa z organizmu wolne rodniki odpowiedzialne za uszkodzenia komórek ciała. Istnieją jednak przesłanki, że nasiona chia spożywane w dużych ilościach zwiększają w nieznacznym stopniu ryzyko nowotworu prostaty.

Chia wykazują też zbliżone właściwości do nasion siemienia lnianego – świetnie wpływają na żołądek i pomagają zwalczyć dolegliwości trawienne. Ze względu na dużą zawartość błonnika są polecane w trakcie odchudzania – na długo zapewniają uczucie sytości po posiłku, regulują pracę jelit, chronią przed zaparciami i przyspieszają metabolizm. Regulują też wchłanianie cukrów do organizmu, dzięki czemu wspierają pracę trzustki i zmniejszają ryzyko cukrzycy.

Nasiona chia zawierają też substancje cenne dla układu nerwowego, które stymulują pracę mózgu i poprawiają pamięć oraz zdolność koncentracji. U starszych osób chronią przed demencją i chorobami neurologicznymi, takimi jak alzheimer. Świetnie wzmacniają też kości i zęby.

Jak włączyć nasiona chia do codziennej diety?

Nasiona chia mają neutralny smak, dzięki czemu pasują do wielu produktów. Warto wiedzieć, że najwięcej cennych właściwości dostarczają, jeśli nie poddamy ich obróbce termicznej. Najlepiej dodawać je do owocowych i warzywnych koktajli, musli, jogurtu naturalnego czy sałatek. Można nimi udekorować również desery i słodkie potrawy, takie jak naleśniki czy racuchy. Z nasion chia warto też przygotować napój popularny w Ameryce Południowej, czyli lemoniadę chia fresca. Do szklanki wody wystarczy wsypać łyżkę nasion chia, dodać dwie łyżeczki miodu oraz wcisnąć sok z jednej limonki lub cytryny, a po wymieszaniu odczekać kilka-kilkanaście minut, aż napój się zagęści. Z nasion szałwii przygotujemy też zdrowe i pożywne śniadanie – wieczorem dwie łyżki chia należy zalać mlekiem sojowym lub migdałowym i zostawić w lodówce na noc pod przykryciem. Ziarna sprawią, że powstanie galaretka, do której rano możemy dodać bakalie, owoce lub płatki śniadaniowe. Chia nadają się również do wypieków i zagęszczania zup oraz sosów, ale w wysokiej temperaturze tracą większość swoich właściwości.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama