Reklama

Najzdrowsze zamienniki kawy

Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki aromatycznej kawy. Mała czarna świetnie pobudza organizm i dodaje energii, zachwycając wyjątkowym smakiem. Wbrew wielu opiniom świetnie działa na organizm – przyspiesza metabolizm, poprawia nastrój, a także pamięć i koncentrację, a nawet zmniejsza ryzyko cukrzycy i nowotworów. Warunkiem jest jednak ilość spożywanej dziennie kawy - kilka czy kilkanaście filiżanek to zdecydowanie za dużo. Niestety wiele osób musi całkowicie zrezygnować z kawy lub mocno ograniczyć jej spożywanie (np. w związku z chorobami układu pokarmowego). Dlatego do diety warto włączyć zdrowe zamienniki kawy, które dodają energii i wybornie smakują, a do tego jeszcze korzystniej wpływają na organizm.

Reklama

Koktajl ze spiruliną

Spirulina to prawdziwa bomba energetyczna, która w dodatku świetnie wpływa na serce i układ nerwowy. Spirulina to sproszkowane niebiesko-zielone algi, które zawierają mnóstwo witamin, minerałów i białka (to dlatego nazywa się je „zielonym mięsem”). Obniżają one poziom złego cholesterolu, chronią przed miażdżycą czy anemią, a także poprawiają pamięć i koncentrację. Wzmacniają też odporność i poprawiają pracę układu trawiennego. Spirulinę (2-3 łyżki proszku) można rozpuszczać w wodzie lub dodawać do warzywnych czy owocowych koktajli.

Napar z mniszka lekarskiego

Mniszek lekarski słynie ze swoich leczniczych właściwości. Obniża poziom glukozy we krwi i chroni przed cukrzycą, wspiera pracę nerek i zbawiennie wpływa na układ trawienny. Ułatwia też odchudzanie – zwiększa uczucie sytości po posiłku. Warto wiedzieć, że napar z mniszka w smaku przypomina kofeinę, dzięki czemu z łatwością oszukamy kubki smakowe. Mniszek dodaje też energii, poprawia pamięć i koncentrację, jest pomocny w walce ze zmęczeniem i bólem głowy.

Woda kokosowa

Woda kokosowa to bogaty w witaminy i minerały napój pozyskiwany z młodych owoców palmy. Wykazuje zbawienny wpływ na układ krążenia – obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, chroni też przed anemią. Wspiera układ trawienny i moczowy (pomaga oczyścić nerki z kamieni). Wykazuje również właściwości antywirusowe (potrafi zwalczyć wirus opryszczki) i przeciwgrzybiczne. Woda kokosowa jest też świetnym zamiennikiem kawy – zawiera kwas laurynowy, który działa niemal tak samo jak kofeina.

Yerba mate

Yerba mate zaliczana jest do najzdrowszych napojów świata. Wywar z liści ostrokrzewu paragwajskiego, bo tym właśnie jest yerba mate, dostarcza wielu cennych składników odżywczych. Przede wszystkim świetnie wpływa na samopoczucie – dodaje energii, poprawia pamięć i koncentrację, a nawet nastrój. Do tego ułatwia odchudzanie (przyspiesza metabolizm i jednocześnie zmniejsza apetyt), chroni przed miażdżycą i cukrzycą, wzmacnia żołądek. Ogromnym atutem yerba mate jest też to, że nie zawiera żadnych substancji uzależniających.

Zielona matcha

Matchę nazywa się najzdrowszą herbatą świata – wytwarza się ją w Japonii w specjalny sposób, by nie straciła cennych właściwości. Dzięki temu znajdziemy w niej mnóstwo antyoksydantów, które zmniejszają ryzyko powstawania nowotworów, cukrzycy oraz chorób układu krążenia (w tym nadciśnienia). Matcha ułatwia też odchudzanie i detoksykację organizmu – wspiera pracę wątroby i nerek. Zawiera tyle samo kofeiny co kawa, ale uwalnia się stopniowo, dzięki czemu jej pobudzające działanie trwa znacznie dłużej. Warto wiedzieć, że napój można też przygotowywać w wersji matcha latte, czyli z mlekiem.

Koktajl z korzeniem maca

Korzeń maca to wyjątkowo zdrowe warzywo pochodzące z Peru. Nie tylko silnie pobudza i dodaje energii, ale wykazuje też wiele korzystnych dla naszego organizmu właściwości. Wzmacnia kości i chroni przed osteoporozą, podnosi odporność i zmniejsza ryzyko miażdżycy. Jest również naturalnym antydepresantem i środkiem na potencję. Łagodzi też uciążliwe dolegliwości związane z miesiączką i menopauzą. Łyżeczkę sproszkowanego korzenia można dodawać do koktajli warzywnych i owocowych lub po prostu zalewać wodą.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama