Reklama

Najlepsze naturalne probiotyki

O probiotykach przypominamy sobie zazwyczaj w czasie antybiotykoterapii. Stosujemy wtedy specjalne środki, które odbudowują florę bakteryjną jelit. Tymczasem naturalne probiotyki znajdujące się w niektórych produktach spożywczych wykazują zbawienny wpływ na nasze zdrowie i powinniśmy je spożywać jak najczęściej. Są szczególnie wskazane dla osób z problemami układu pokarmowego, alergiami i osłabioną odpornością. Pomagają zwalczyć nawet atopowe zapalenie skóry i działają przeciwnowotworowo. Sprawdź, które produkty spożywcze są naturalnymi probiotykami.

Czym są probiotyki i jak wpływają na zdrowie?

Probiotyki to dobre bakterie naturalnie występujące w jelitach. Jednak z różnych przyczyn może ich być za mało w naszym organizmie (m.in. podczas antybiotykoterapii czy na skutek różnych zaburzeń). Warto uzupełniać je w codziennej diecie, ponieważ wykazują mnóstwo korzystnych właściwości. Nie bez przyczyny wielu lekarzy podkreśla, że nasze zdrowie zależy od prawidłowej pracy jelit. Znajdujące się w nich dobre bakterie walczą ze złymi i stymulują układ odpornościowy do zwalczania patogenów, co chroni przed infekcjami. Regulują również wchłanianie tłuszczów, glukozy i cholesterolu z układu pokarmowego. Probiotyki są też niezastąpione w leczeniu chorób układu pokarmowego i trawiennego – zapobiegają wzdęciom i zaparciom, znacznie skracają czas biegunki i regenerują błonę śluzową jelit. Pomagają zwalczyć zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka i stany zapalne tego narządu (udowodniono, że ograniczają namnażanie bakterii Helicobacter pylori odpowiedzialnej za wrzody).

Komu szczególnie polecane są probiotyki?

Probiotyki (także znajdujące się w preparatach) obowiązkowo należy stosować w trakcie antybiotykoterapii. Są też szczególnie polecane wszystkim osobom zmagającym się z dolegliwościami układu pokarmowego i trawiennego. Niwelują objawy schorzeń alergicznych, w tym atopowego zapalenia skóry. Probiotyki powinny spożywać osoby o osłabionej odporności, zmagające się z nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych oraz układu moczowego, a także narażone na ciągły stres. Lekarze i dietetycy zalecają naturalne probiotyki w trakcie diet redukcyjnych oraz w przypadku prowadzenia niezdrowego stylu życia – spożywania żywności wysokoprzetworzonej oraz alkoholu i palenia papierosów. Są wskazane przy zażywaniu hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Probiotyki regulują również poziom cholesterolu i można je stosować w profilaktyce chorób układu krążenia oraz otyłości. Niektóre z nich wykazują też właściwości przeciwnowotworowe. Które produkty zawierają najwięcej dobroczynnych bakterii?

Kiszona kapusta

W kiszonej kapuście zachodzą procesy fermentacji mlekowej, dzięki czemu to bogate źródło probiotyków. Niestety kapusta dostępna w sklepach zawiera ocet, który niszczy dobroczynne bakterie (podobnie obróbka termiczna). Dlatego tak istotne jest przygotowywanie kiszonek w domu i spożywanie ich na surowo. W kiszonej kapuście znajdziemy też duże ilości witaminy C, B12, B6 i PP.

Kombucza

Kombucza to napój z grzybka herbacianego – można kupić go w sklepach internetowych. Żeby przygotować napój, wystarczy dodać go do herbaty z cukrem, a następnie odstawić na kilka dni. Kombucza jest świetnym probiotykiem – wspiera jelita i wzmacnia odporność. Zawarte w napoju substancje przyspieszają też metabolizm i korzystnie wpływają na pracę trzustki i wątroby.

Zakwas z buraków

Zakwas buraczany nie bez przyczyny nazywa się "eliksirem życia”. Znajduje się w nim mnóstwo probiotycznych bakterii, a także cennych witamin i minerałów. Dzięki temu jego spożywanie poprawia pracę jelit, wzmacnia odporność i działa krwiotwórczo. Zakwas jest szczególnie polecany w trakcie osłabienia, rekonwalescencji czy anemii. Ma zbawienny wpływ na kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Kiszone ogórki

Domowe kiszone ogórki są naturalnym lekiem na stany zapalne jelit i wrzody żołądka. W czasie kiszenia namnażają się w nich bakterie kwasu mlekowego, a same ogórki "wzbogacają” się o większe ilości witamin z grupy B, które świetnie wpływają na układ nerwowy.

Kwas chlebowy

Ten tradycyjny polski napój został nieco zapomniany. A szkoda – świetnie gasi pragnienie i jest doskonałym źródłem probiotyków. Spożywany regularnie poprawia trawienie i wzmacnia odporność. Do jego przygotowania potrzebny jest kilogram chleba razowego na zakwasie. Należy dodać go do zagotowanej wody (8 litrów) i odstawić na dobę. Po tym czasie roztwór trzeba jeszcze wzbogacić o łyżeczkę drożdży, sok z 3 cytryn i pół kilograma cukru. Po kolejnej dobie płyn trzeba przecedzić i rozlać do butelek, dodając kilka rodzynek. Kiedy wypłyną na powierzchnię, kwas nadaje się do spożycia.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama