Reklama

Miód: Jaki rodzaj najlepiej wpływa na zdrowie?

Miód bez wątpienia można uznać za jeden z najzdrowszych naturalnych produktów. Jest bogaty w wiele cennych dla naszego organizmu wartości odżywczych, w tym minerałów oraz witamin. Używali go już starożytni Egipcjanie, którzy doceniali jego smak, a także właściwości prozdrowotne. Miód tak naprawdę wpływa pozytywnie na pracę całego organizmu – wzmacnia odporność i serce, poprawia pracę układu pokarmowego oraz wspomaga leczenie stanów zapalnych. Jednak miód miodowi nierówny. Każdy typ wyróżniają inne cechy i właściwości. Przyjrzyjmy się zatem popularnym rodzajom miodu oraz ich działaniu na nasze zdrowie.

Ogólne właściwości miodu

Miód generalnie, niezależnie od rodzaju, dobroczynnie wpływa na nasze zdrowie. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne i lecznicze. A jaki rodzaj wybrać przy konkretnych dolegliwościach? Oto kilka słów o popularnych typach miodu oraz ich wpływie na nasz organizm.

Miód wielokwiatowy

Miód wielokwiatowy to jeden z najpopularniejszych rodzajów miodu. Pozyskiwany jest z różnego typu roślin uprawnych. Miód wielokwiatowy charakteryzuje się ciemną barwą i bardzo słodkim smakiem. Zalecany jest przy anemiach i chorobach serca. Jest również doskonałym źródłem energii, poprawia trawienie, łagodzi niestrawność, a ponadto działa uspokajająco i wyciszająco.

Miód spadziowy

Miód spadziowy jest równie często spotykany, co wielokwiatowy. Działa jak naturalny antybiotyk, ułatwia oddychanie i pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Łagodzi również stany napięcia nerwowego i zapobiega rozwojowi depresji.

Miód lipowy

Miód lipowy zazwyczaj występuje w kolorze blado-żółtym i ma lekko pikantny smak. Jak nietrudno się domyślić pozyskiwany jest z kwiatów lipy. Najlepiej sprawdzi się podczas przeziębienia i grypy – złagodzi ból gardła oraz udrożni zatkane zatoki. Miód lipowy pozytywnie wpływa również na nasz układ nerwowy. Łagodzi stany depresyjne, niepokój oraz bezsenność. Działa również przeciwzapalnie i przeciwgorączkowo.

Miód wrzosowy

Miód wrzosowy pozyskiwany jest z kwiatów wrzosu. Spotkamy go najczęściej w ciemnobrunatnym kolorze. Ma gorzkawy smak. Miód wrzosowy zaleca się stosować podczas problemów z drogami moczowymi. Leczy również różnego rodzaju stany zapalne. Ma świetny wpływ na odporność organizmu. Warto jeść go codziennie, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Miód akacjowy

Z kolei miód akacjowy ma przezroczystą barwę i słodki smak. Krystalizuje się bardzo powoli, dlatego spotkamy go zazwyczaj w płynnej postaci. Powinny sięgać po niego osoby, które mają obniżoną odporność, często zmagają się z zaburzeniami układu pokarmowego oraz narażone są na silny stres. Miód akacjowy polecany jest również diabetykom.

Miód gryczany

Kolejny, choć zdecydowanie rzadziej spotykany rodzaj miodu, to miód gryczany. Charakteryzuje go ostry smak, brązowa barwa i płynna konsystencja. Jest cennym źródłem magnezu i żelaza, stąd pozytywnie wpływa na krew. Dodaje energii i wzmacnia odporność. Warto zjeść go po ciężkim dniu w pracy lub po wysiłku fizycznym. Miód gryczany ma również świetny wpływ na skórę – regeneruje ją i odżywia, dlatego jest składnikiem kremów przeciwzmarszczkowych.

Miód klonowy

Miód klonowy pozyskiwany jest w czasie rozkwitu drzew klonowych. Ma zazwyczaj ciemną barwę i delikatny smak. Znajdziemy w nim sporo białka oraz różnego rodzaju witamin. Najlepiej stosować go podczas przeziębień oraz gdy dokucza nam alergia.

Jak często jeść miód?

By odczuć pozytywne właściwości miodu, należy jeść go regularnie, oczywiście w umiarkowanych ilościach, gdyż to produkt wysokokaloryczny. Optymalna dawka to kilka łyżeczek dziennie.

Ważne

Pamiętaj, by nigdy nie zalewać miodu wrzątkiem, ponieważ traci wówczas wartości odżywcze. Najlepiej rozpuszczać go w letniej wodzie i pić z dodatkiem cytryny lub jeść go łyżeczką.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama