Reklama

Mineralna czy źródlana? Jaką wodę należy pić?

Nie bez powodu woda butelkowana jest uznana za jeden z najczęściej kupowanych produktów. W końcu woda to najważniejszy element naszej diety. Jednak czy potrafimy wybrać tę odpowiednią dla naszych potrzeb, a przede wszystkim dla zdrowia? Sklepy nie ułatwiają nam zadania, oferując kilka różnych rodzajów wód i nie tłumacząc, która jest bardziej lub mniej wartościowa. Dietetycy twierdzą, że powinniśmy pić wodę mineralną, a unikać wody źródlanej. Jak rozpoznać, że woda jest dostosowana do naszych potrzeb? Przede wszystkim czytając jej skład przed kupnem. Jakie wody są najzdrowsze, a których nie należy pić codziennie? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Rodzaje wód butelkowanych

Powszechnie przyjęło się nazywać większość butelkowanych wód mineralnymi. Zupełnie niesłusznie, gdyż tylko niewielka ich część tak naprawdę jest w pełni mineralna. Obecnie sklepy oferują nam różne rodzaje wód. Zacznijmy od charakterystyki tych najpopularniejszych.

Woda źródlana

Bez wątpienia wody źródlane są najczęściej spotykanym rodzajem wód butelkowanych. Stanowią one około 75 procent wód dostępnych na rynku. Jednocześnie uważa się je za wody o najniższej zawartości składników mineralnych. W jednym litrze źródlanej wody znajdziemy jedynie od 150 do 500 miligramów minerałów. To ponad połowę mniej niż zawiera pełnowartościowa woda mineralna.

Wodę źródlaną pozyskuje się w taki sam sposób, jak naturalną wodę mineralną. Co to oznacza? Pierwotna postać wody źródlanej musi być nieskażona mikrobiologicznie i chemicznie.

Wielu dietetyków uważa, że nie powinno się spożywać surowej wody źródlanej ze względu na jej niską wartość odżywczą. Składem woda źródlana nie różni się od wody kranowej, co potwierdza, że nie jest to najlepszy wybór wody do codziennego spożycia. Niektórzy specjaliści od żywienia twierdzą nawet, że woda źródlana jest zwyczajnie niezdrowa i powinniśmy omijać ją szerokim łukiem. Czy naprawdę woda źródlana jest tak bezwartościowa? Niezupełnie.

Okazuje się, że spożywanie tego rodzaju wody może być nawet wskazane dla niektórych organizmów. Picie jej zaleca się osobom z nadciśnieniem, gdyż ten rodzaj wody zawiera, w stosunku do innych, niewielką ilość soli. Woda źródlana nadaje się doskonale do przygotowywania posiłków, parzenia napojów czy kąpieli. W wodzie źródlanej lepiej rozpuszczają się składniki odżywcze z pokarmów, dzięki czemu są dużo lepiej przyswajalne przez organizm. Zdecydowana większość dietetyków uważa jednak, że wody źródlanej nie powinniśmy spożywać codziennie, z pewnością nie w postaci surowej. Warto używać jej jedynie do przygotowywania posiłków lub napojów, czyli po przejściu solidnej obróbki termicznej.

Woda stołowa

Woda stołowa to najlepszy wariant dla osób, które codziennie tracą sporo energii w wyniku wysiłku fizycznego. Jej picie zaleca się szczególnie sportowcom i pracownikom fizycznym. W wodzie stołowej znajdziemy spore ilości magnezu, wapnia, jodu, a nawet cynku! Jej właściwości są podobne do wód wysokozmineralizowanych.

Woda stołowa powstaje w wyniku dodania do wody źródlanej wody o dużej zawartości składników mineralnych. W jednym litrze wody stołowej znajdziemy aż 1500 miligramów minerałów. Dietetycy uważają ją za najbardziej wartościową z wód, lecz nie każdy powinien ją pić. Wody stołowe przeznaczone są dla organizmów, które wykazują niedobór składników mineralnych lub narażone są na ich szybką utratę, na przykład w wyniku wysiłku fizycznego. Zdrowe osoby powinny wybierać wodę mineralną o niższej zawartości składników odżywczych.

Woda lecznicza

Wody lecznicze są najrzadziej spotykanym rodzajem wód w popularnych sklepach. Można je dostać w dużych supermarketach lub sklepach ze zdrową żywnością. Posiadają największą ilość składników mineralnych spośród wszystkich rodzajów wód, stąd też ich nazwa. Przyjmuje się, że na jeden litr wody leczniczej może przypadać od 2000 do 24 000 miligramów różnych minerałów. Wyróżnia się trzy typy wód leczniczych:

• wody wodorowęglanowe;

• wody siarczanowe;

• wody chlorkowe.

Wody lecznicze wykazują dobroczynne działanie na różnego rodzaju schorzenia. Łagodzą objawy choroby wrzodowej, nieżytu żołądka, kamienicy nerkowej, a także wiele dolegliwości układu pokarmowego. Ich spożycie powinno nastąpić zawsze po konsultacji z lekarzem, ze względu na silne właściwości farmakologiczne, jakie wykazują. Wody lecznicze charakteryzują się specyficznym i wyrazistym smakiem oraz zapachem.

Woda mineralna

Woda mineralna to obok źródlanej najbardziej popularny typ wody butelkowanej na rynku. Podobnie jak woda źródlana, wydobywana jest również z pokładów podziemnych. Prawdziwą i zdrową wodę mineralną powinny cechować pierwotna czystość, stabilny skład mineralny, a także (w niektórych przypadkach) właściwości fizjologiczne pozytywnie wpływające na pracę organizmu.

Woda mineralna uznawana jest za zdrową dla organizmu, gdy jej skład potwierdzą odpowiednie badania. Dlatego podczas kupna wody mineralnej należy zawsze czytać etykietę ze składem, która informuje nas o ilości poszczególnych składników odżywczych w produkcie. To składniki produktu powinny decydować o tym, jaką wodę będziemy pić.

Woda mineralna w jednym litrze zawiera zazwyczaj około 1000 miligramów składników mineralnych. Skutecznie gasi pragnienie i jednocześnie dostarcza organizmowi cennych wartości odżywczych. W jej składzie znajdziemy magnez, wapń, sód, cynk i jod. Wody mineralne możemy podzielić na trzy typy ze względu na ilość składników mineralnych, jakie zawierają:

• Wody mineralne wysokozmineralizowane – zawierają w jednym litrze ponad 1500 miligramów składników odżywczych. Ich spożycie zaleca się osobom, u których występuje niedobór minerałów w organizmie.

• Wody mineralne średniozmineralizowane – zawartość składników mineralnych wynosi od 500 do 1500 miligramów na litr wody.

• Wody mineralne niskozmineralizowane – ilość minerałów nie przekracza 500 miligramów na jeden litr wody.

Według większości dietetyków woda mineralna jest najlepszym rodzajem wody do codziennego spożycia, ponieważ zawiera optymalną ilość składników mineralnych dla każdego zdrowego organizmu. Warto jednak umieć dobrać ją odpowiednio do swoich potrzeb i uwarunkowań zdrowotnych.

Czym sugerować się przy wyborze wody?

Wybór wody, którą na co dzień pijemy, powinien być podyktowany po pierwsze naszymi uwarunkowaniami zdrowotnymi i potrzebami organizmu, po drugie wiekiem oraz temperaturą otoczenia, a po trzecie naszym gustem. Trzeci wyznacznik odnosi się zazwyczaj do wyboru między gazowaną a niegazowaną wodą.

Ustaliliśmy już, że wody źródlanej ze względu na jej bardzo niską zawartość składników odżywczych nie powinno pić się codziennie. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie wyeliminować ją z jadłospisu. Ten rodzaj wody śmiało można wykorzystać do potraw i gorących napojów.

Do codziennego spożycia najlepiej wybierać wody mineralne. Jeśli twój organizm potrzebuje uzupełnienia składników mineralnych, pij wodę wysokozmineralizowną. Pamiętaj jednak, że to tylko tymczasowa kuracja. Jeśli poziom minerałów w organizmie się ustabilizuje, przerzuć się na wodę średniozmineralizowaną. Ten rodzaj wody zalecany jest osobom, które chcą utrzymać zdrowie i prawidłową pracę organizmu. Wodę o średniej zawartości minerałów powinny pić również kobiety w ciąży. Jeżeli pracujesz fizycznie lub uprawiasz czynny sport, zdecydowanie powinieneś pić wody sodowe, które uzupełnią niedobory wartości odżywczych utraconych podczas wysiłku, a także wzmocnią organizm. Spożywanie wód leczniczych należy zawsze konsultować z lekarzem.

Pamiętaj, by przy każdorazowym zakupie wody przeczytać jej skład. Wybierz tę, która najlepiej odpowiada potrzebom twojego organizmu i zdrowia.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama