Reklama

Leki, które mogą powodować nadmierny apetyt i przyrost wagi

Utrata wagi to mozolny i wyczerpujący proces. Wiele razy się poddajemy i sięgamy po słodycze czy fast–foody, które rujnują naszą dietę i tygodnie ciężkiej pracy. Jednym z powodów, które mogą powodować, że nie będziemy w stanie zrzucić zbędnych kilogramów jest przyjmowanie leków na receptę. Niektóre leki mogą powodować nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, oraz szereg stanów zapalnych, które mogą powodować, że nie będziemy mogli zrzucić nawet kilku kilo.

Reklama

Insulina

Przyrost masy ciała u chorych na cukrzycę jest powszechnym problemem, a jedną z przyczyn jest insulina. Lek skutecznie zwiększa łaknienie, a zatem efekt jest taki, że ciągle jesteśmy głodni. Przy większej ilości spożywanego pokarmu, wzrost masy ciała rośnie, a w konsekwencji musimy przyjmować większe dawki insuliny. Okazuje się, że wpadliśmy w błędne koło, które utrudnia odchudzanie. Odpowiednia waga jest bardzo istotna dla osoby chorej na cukrzycę, jednak bardzo często pacjenci mają problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Leki psychiatryczne

Kombinacja leków, w tym stabilizatory nastroju, leki antydepresyjne czy nasenne zostały uznane za leki, które mogą powodować przyrost masy ciała. Leki te są przeznaczone do leczenia chorób, takich jak depresja, schizofrenia oraz choroby afektywnej dwubiegunowej. Nieuniknione efekty uboczne tych leków to głównie przyrost masy ciała. Dotyczy to również osób, które regularnie uprawiają sport i mają dobrą kondycję.

Leki przeciwdepresyjne

Osoby cierpiące na depresje po zażyciu lekarstw zaczynają czuć się lepiej, a tym samym wraca im apetyt. Jednak należy zwrócić uwagę, że apetyt wraca ponad dwukrotnie co prowadzi do nadwagi. TCA, trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne, są najbardziej popularne i to właśnie one powodują przybieranie na wadze. Niektóre z tych leków przeciwdepresyjnych mają działanie antyhistaminowe. Zwiększają poziom serotoniny w organizmie, która powoduje znaczny wzrost masy ciała.

Leki przeciwhistaminowe

Leki przeciwhistaminowe są najczęściej przyczyną nadmiernego przybierania na wadze. Leki te są zwykle przepisywane na alergię przez lekarza. Leki te znacznie zwiększają apetyt, dlatego też trudno jest się powstrzymać od zjedzenia dodatkowej porcji posiłku i waga gwałtownie skacze w górę. Lekarze przepisują leki, które są bardzo silne w działaniu, w tym właśnie leki przeciwhistaminowe ponieważ pomagają zasnąć.

Beta-blokery

Beta-blokery są to leki blokujące receptory adrenergiczne w mięśniu sercowym oraz w oskrzelach. Niestety leki te, często mogą kolidować z utratą wagi oraz powodować znaczny spadek energii. Oczywiście wszelkie ćwiczenia i aktywności fizyczne wymagają dużo energii oraz pracy, więc w pewnym sensie nie mamy jak się obronić przed nadmiarem kilogramów. Leki te, mogą również obniżyć zdolność do spalania kalorii. Beta-blokery stosuje się w leczeniu wysokiego ciśnienia krwi, migreny i jaskry.

Antybiotyki

Jednym z powodów, dlaczego antybiotyki zwiększają wagę jest to, że zakłócają one prawidłowe działanie bakterii jelitowych. Antybiotyki stały się również bardzo popularne wśród hodowców zwierząt, które później trafiają na ubój. Ma to na celu zwiększenie masy ciała u zwierząt, aby szybciej osiągnęły odpowiednią wagę. Oczywiście spożywanie mięsa, które zostało wyhodowane na antybiotykach odbija się również na nas samych.

Sterydy

Sterydy utrudniają przyrost masy ciała poprzez spowolnienie metabolizmu organizmu. Powolny metabolizm oznacza, że ​​nie mamy możliwości, aby schudnąć. Każde spożycie pokarmu prowadzi do odkładania się tłuszczu, zwłaszcza w okolicach brzucha. Sterydy przepisywane są osobom z chorobami takimi jak astma oraz toczeń.

Leki dla diabetyków

Poza insuliną, niektóre leki stosowane w leczeniu cukrzycy typu II sprawiają, że utrata wagi staje się praktycznie niemożliwa. Poszczególne leki, które są przepisywane dla diabetyków mogą powodować znaczny wzrost apetytu oraz podnosić poziom cukru we krwi. Należy pamiętać, że jeśli chorujemy na cukrzycę wszelkie diety oraz aktywności fizyczne musimy konsultować z lekarzem.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama