Reklama

Laktoowowegetarianizm: Zasady i korzyści diety

Laktoowowegeterianizm to nie tylko dieta – to styl życia opierający się na etycznym stosunku do zwierząt. Odżywiające się według jego zasad osoby nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego – przede wszystkim mięsa i ryb, ale też smalcu czy podpuszczki używanej do produkcji serów. Dozwolone są jednak produkty pozyskiwane od żywych zwierząt – miód, jajka czy mleko. Jak laktoowowegetarianizm wpływa na zdrowie i czy jest dietą redukcyjną? Poznaj zasady tego wariantu wegetarianizmu i dowiedz się, jak bezpiecznie wprowadzić je w życie.

Czym jest laktoowowegetarianizm?

Laktoowowegetarianizm (inaczej owolaktarianizm) to jeden z wariantów wegetarianizmu – jest nieco mniej restrykcyjny, ponieważ dopuszcza spożywanie jaj, mleka czy miodu, a więc surowców produkowanych przez żywe zwierzęta. Laktoowowegetarianie unikają jedynie wszystkich produktów, które pozyskuje się poprzez zabijanie zwierząt. Oprócz mięsa, ryb czy owoców morza niedozwolone jest spożywanie smalcu, żelatyny czy podpuszczki (enzym pozyskuje się z żołądków młodych zwierząt). Pożądane jest także unikanie kosmetyków zawierających składniki pochodzenia zwierzęcego, między innymi kolagen, keratynę, łój czy piżmo. Laktoowowegetarianizm zakłada życie w zgodzie z naturą, jego zasady są wartościowe zarówno ze względów moralnych, jak i ekologicznych. Właściwie zbilansowane posiłki bardzo korzystnie wpływają także na zdrowie.

Zalety laktoowowegetarianizmu

Podstawą diety laktoowowegetariańskiej są warzywa (szczególnie strączkowe, które są źródłem pełnowartościowego białka) i owoce, a także produkty zbożowe, jaja, nabiał pozbawiony podpuszczki, kasze, makarony oraz przetwory mleczne. Wykluczenie mięsa z diety powoduje szybkie obniżenie poziomu złego cholesterolu, co chroni przed miażdżycą i innymi chorobami serca. Ułatwia też odchudzanie i pomaga odkwasić organizm, co poprawia metabolizm i samopoczucie. Badania potwierdziły także, że laktoowowegetarianie rzadziej chorują na cukrzycę i nowotwory, mają za to silniejszy układ odpornościowy (wpływa na to zapewne urozmaicona dieta zawierająca niezbędne witaminy i minerały), mocniejsze kości i lepszą kondycję skóry, włosów i paznokci. Dieta laktoowowegetariańska jest wręcz szczególnie polecana osobom zmagającym się z chorobą niedokrwienną serca, zbilansowanie posiłków warto wtedy jednak skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

Jak bezpiecznie stosować dietę laktoowowegetariańską?

Dieta laktoowowegetariańska jest zdrowa i bezpieczna – mogą ją nawet stosować dzieci oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią. Trzeba jednak pamiętać o właściwym zbilansowaniu posiłków – największym zagrożeniem jest niedobór białka. Konieczne jest więc spożywanie jaj, jogurtów i białych serów z dużą zawartością białka, a także dużych ilości warzyw strączkowych. Bardzo istotne są także warzywa i owoce bogate w witaminy z grupy B (fasola, groch, szpinak, ziemniaki, nasiona dyni, grzyby, sałata, brokuły, brzoskwinie) oraz żelazo (soja, soczewica, groch, porzeczki, poziomki, maliny, awokado). W przypadku niedoboru któregoś z ważnych składników mineralnych konieczna jest jego suplementacja.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama