Reklama

Kreatyna: Czy warto ją stosować?

Kreatyna to suplement diety stosowany przez sportowców oraz osoby, które amatorsko uprawiają sport. Białko to zwiększa masę mięśniową oraz poprawia wydajność fizyczną. Przed stosowaniem kreatyny należy zapoznać się z jej działaniem oraz możliwymi skutkami ubocznymi. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak odpowiednio stosować ten rodzaj białka, tak aby przyniosło pożądane rezultaty.

Co to jest kreatyna?

Kreatyna to białko, które występuje w organizmie człowieka, ale może być też dostarczane z pożywienia. Głównym źródłem kreatyny są produkty odzwierzęce, np. ryby, wołowina, drób oraz mięso wieprzowe. Kreatyna składa się trzech aminokwasów: argininy, glicyny i metioniny. Białko to odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji energii komórkowej. Proces ten pomaga w zwiększeniu wydolności pracy mięśni podczas wysiłku.

Kreatyna: Działanie i właściwości

Kreatyna jest polecana zarówno sportowcom, jak i osobom amatorsko uprawiającym różne dyscypliny sportowe. Kreatyna pozwala utrzymać sprawność mięśni i dobrą kondycję fizyczną oraz zapewnia dostęp do energii komórkom w organizmie. Wielu sportowców ceni sobie kreatynę, ponieważ powoduje ona przyrost masy mięśniowej. Dzieje się tak, ponieważ spożywanie kreatyny przyczynia się do zatrzymania wody w organizmie. Dzięki temu mięśnie wyglądają pełniej, lecz nie jest to zasługą rzeczywistej objętości mięśni, a wody zgromadzonej w komórkach. Zatem kreatynę warto stosować, ponieważ dzięki niej sylwetka wygląda bardziej efektownie, mięśnie nabierają kształtu, a to przyczynia się do wzrostu motywacji na treningach.

Reklama

Polecamy: Wapń - dla mocnych kości

Kreatyna podczas treningów

Kreatyna zwiększa wydajność organizmu w czasie intensywnego wysiłku fizycznego i dobrze wpływa na regenerację mięśni po treningu. To wszystko dzięki rezerwom energetycznym zgromadzonym w mięśniach. Kiedy organizm traci siły, kreatyna wspomaga go w trudnym dla niego okresie, zwiększając jego zdolności wysiłkowe. Ponadto należy zaznaczyć, że kreatyna stymuluje syntezę białek. W praktyce, dla osób regularnie przyjmujących kreatynę, oznacza to poprawę wydolności fizycznej i szybszą regenerację po wysiłku. Podczas intensywnego treningu człowiek nie będzie tak szybko tracił swoich sił, dzięki czemu podniesie się jego komfort w czasie wykonywanych ćwiczeń.

Kreatyna jest też odpowiednia dla osób planujących zgubić kilka kilogramów. Podczas redukcji masy ciała ważny jest deficyt kaloryczny, a jednym z jego skutków może być spadek siły mięśniowej. To może być demotywujące dla osoby odchudzającej się, podejmującej treningi w celu przyspieszenia metabolizmu. Aktywność staje się bardziej wyczerpująca, przez co osoba na redukcji może tracić zapał do wysiłku fizycznego. Suplementacja kreatyny może zmniejszyć spadek siły związany z deficytem kalorycznym i zwiększyć wydolność organizmu podczas treningu. Plusem przyjmowania kreatyny na redukcji jest również szybsza regeneracja zmęczonych mięśni po wyczerpującym wysiłku.

Jak stosować kreatynę?

Dawkowanie kreatyny powinno odbywać się pod ścisłą kontrolą trenera personalnego bądź lekarza. Mowa tutaj o syntetycznej wersji kreatyny, którą samodzielnie powinny dawkować sobie tylko osoby doświadczone. Kreatynę dobrze jest suplementować w małych dawkach z małym odstępem czasowym. Kreatynę najlepiej spożywać po treningu, gdyż wtedy komórki najlepiej ją przyswoją. W lepszym wchłanianiu kreatyny pomagają produkty bogate w węglowodany. Zakłada się, że optymalna dawka kreatyny dla kobiet to 3 g, u mężczyzn zaś wynosi 4-5 g.

Na co należy uważać?

Osoby cierpiące na choroby związane z sercem, nerkami oraz wątrobą powinny przed rozpoczęciem kuracji kreatyną skonsultować to ze swoim lekarzem prowadzącym. Również przedawkowanie tego suplementu może przyczynić się do wystąpienia bóli brzucha, biegunek, a także problemów gastrycznych.       

Zobacz też:     

Ostropest plamisty: Właściwości lecznicze i zastosowanie

Siemię lniane do picia

Przełom nadciśnieniowy - kiedy wysokie ciśnienie staje się niebezpieczne?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kreatyna | odżywki białkowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama