Reklama

Korzyści zdrowotne jakie niosą nam egzotyczne kokosy

Kokosy pochodzą z południowo-wschodniej części Azji lub z północno-zachodniej Ameryki Południowej, a przez ludy malajskie nazywane są drzewami o tysiącu zastosowań. Może wynika to z tego, że kokos jest stosowany do wyrobu wszelkiego rodzaju słodyczy, napojów, a nawet kosmetyków takich jak różne kremy, maseczki czy balsamy do ciała. Dawniej, ludzie robili z kokosów koktajle, słodycze oraz potrafili wykorzystać korzystne właściwości owoców. Świeżo zebrane kokosy zawierają w środku pyszną słodką wodę, która jest bardzo zdrowa i korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Oczywiście owoce kokosu mogą być wykorzystywane jako pożywienie, które dostarczy organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników odżywczych.

Reklama

Wartości odżywcze kokosu

Kokosy są świetnym źródłem witaminy z grupy B, takich jak kwas foliowy, ryboflawina, niacyna, tiamina, pirydoksyna. Witaminy te mają ogromne znaczenie dla naszego organizmu ponieważ nie jesteśmy w stanie sami uzupełnić tych składników odżywczych. Wnętrze kokosu jest również doskonałym źródłem składników mineralnych, takich jak miedź, żelazo, wapń, mangan, magnez oraz cynk.

Oczywiście ulubiona część kokosu to mleczko kokosowe, które jest smaczne i ma charakterystyczny zapach. Surowy miąższ kokosowy zawiera 354 kcal, 47 gramy wody, 33,5 gramów tłuszczu, 3,5 drama białka, 6,2 grama cukrów. Dodatkowo miąższ kokosu jest bogaty w potas i zjedzenie 100 gram świeżego miąższu z kokosu zawiera 7,5 procenta dziennego zapotrzebowania organizmu na potas. Mleko kokosowe natomiast ma równie wspaniały zapach i smak oraz mleczny wygląd i jest pełne minerałów. 100 gram mleka kokosowego zawiera 230 kcal, 67,7 grama wody, 2,3 gramy białka, 44 gramy tłuszczu i wiele cennych składników odżywczych takich jak magnez, selen, wapń, potas i wiele innych.

Chociaż sam owoc kokosu zawiera nasycone kwasy tłuszczowe, to miąższ i mleko uważane są za jeden z zdrowszych owoców na świecie. Mleko kokosowe nazywane jest eliksirem życia, a wszystkie badania potwierdziły, że ludzie, którzy regularnie spożywali mleko kokosowe żyli bardzo długo. Poza tym, mleko kokosowe jest prawdziwym balsamem dla skóry suchej i normalnej. Jest to również symbol piękna.

Jakie korzyści daje nam regularne jedzenie kokosów?

Kokosy zawierają dużą ilość kwasów tłuszczowych nasyconych, które nie są w żaden sposób szkodliwe dla naszego zdrowia. Dodatkowo kokosy zawierają trójglicerydy kwasów tłuszczowych, które są wchłaniane przez organizm i przekształcane w ciała ketonowe. Może to mieć terapeutyczny wpływ na zaburzenia pracy mózgu, które powodują choroby takie jak padaczka czy Alzheimer.

Regularne spożywanie kokosów wspiera również rozwój silnych i zdrowych kości oraz zębów. Czyni to poprzez zdolności organizmu do wchłaniania wapnia i magnezu. Zapobiega także osteoporozie, czyli chorobie podczas której kości stają się cienkie i kruche. To wszystko sprawia, że kokosy są świetną alternatywą dla tych osób, które nie tolerują laktozy, ale nadal chcą mieć zdrowe i mocne kości. Osoby będące na diecie wegańskiej również mogą uzupełnić poziom białka i kwasów tłuszczowych jedząc właśnie kokosy.

Kokos może mieć również zbawienny wpływ na dzieci, które ciągle chorują na zapalenie płuc. Badanie przeprowadzone przez lekarzy pokazało, że dzieci, które piły olejek kokosowy podczas leczenie antybiotykami, dużo szybciej wróciły do zdrowia, niż dzieci, które otrzymywały sam antybiotyk. Kokosy są również dobre dla osób, które mają obniżoną odporność. Owoce te, zawierają związki, które są przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne oraz antybakteryjne i dzięki temu pomagają organizmowi szybciej pozbyć się wirusów i bakterii. Najczęściej stosuje się je podczas infekcji gardła, zapalenia oskrzeli, zakażenia dróg moczowych oraz podczas zakażenia wywołanego obecnością drobnoustrojów.

Owoce drzewa kokosowego są pomocne również w celu poprawienia poziomu cholesterolu we krwi oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca. Nasycone kwasy tłuszczowe w kokosie podnoszą poziom dobrego cholesterolu w organizmie i usprawniają działanie całego układu sercowo-naczyniowego. Dieta niskowęglowodanowa stosowana jest w leczeniu dzieci, które cierpią na padaczkę. Dieta polega na jedzeniu węglowodanów w małych ilościach z dużą ilością tłuszczów. Podczas diety opartej na kokosach, napady padaczkowe mogą się znacznie zmniejszyć. Dodatkowo, naukowcy dowiedli, że stosowanie kremu z olejkiem kokosowym do opalania zmniejsza ryzyko zachorowania na raka skóry, ponieważ blokuje ostre promienie ultrafioletowe, które są zazwyczaj główną przyczyną raka skóry.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama