Reklama

Korzyści zdrowotne białka

Białko jest głównym składnikiem budulcowym komórek. Występuje w każdym żywym organizmie, umożliwiając mu wzrost i odnowę. Przyjmuje się, że dorosły człowiek o prawidłowej masie ciała powinien dziennie spożywać 0.8-1 g białka na 1 kg masy ciała. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu? Oto jego najważniejsze funkcje.

1. Powoduje termogenezę

Termogeneza poposiłkowa to wzrost wytwarzania ciepła w organizmie po spożyciu pokarmu. Wytwarzanie ciepła wiąże się ze zwiększonym zużyciem energii potrzebnej do strawienia pokarmu. Białko daje największy efekt termogenny. Oznacza to, że po jego spożyciu organizm wytwarza najwięcej ciepła, ponieważ do jego spalenia potrzebuje najwięcej energii – a tym samym spala najwięcej kalorii.

2. Buduje masę mięśniową

Białko to główny składnik budulcowy organizmu, zwłaszcza struktur mięśniowych.

3. Stabilizuje poziom cukru we krwi

Badania pokazują, że białko spowalnia proces wchłaniania cukru do krwi. Spożywanie produktów bogatych w wysokiej jakości białko (jajka, ryby) pozwala utrzymać poziom cukru na bezpiecznym poziomie.

4. Wzmacnia kości

Białko to obok wapnia najważniejsza substancja wzmacniająca kości. Warto wiedzieć, że białko jest odpowiedzialne za wiązanie wapnia w kościach, dlatego żadnej z tych substancji nie powinno zabraknąć w diecie.

5. Poprawia samopoczucie

Białko uwalnia z krwi serotoninę i dopaminę, czyli hormony szczęścia. Z krwi wędrują one do mózgu, zapewniając nam dobre samopoczucie.

6. Stymuluje pracę mózgu

Białko ma ogromny wpływ na efektywną pracę mózgu i jego rozwój. Dzieje się tak, ponieważ w swoim składzie zawiera aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

7. Ułatwia zasypianie

Problemy z zasypianiem lub niespokojny sen? Ukojenie znaleźć można w produktach zawierających białko. Naukowcy nie potrafią wytłumaczyć dlaczego, ale białko pozytywnie wpływa na jakość snu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama