Reklama

Kefir wodny: Dlaczego warto go pić?

Po kefir wodny warto sięgać z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że plasuje się na liście probiotyków, które bardzo dobroczynnie wpływają na ludzkie zdrowie. Wszystko za sprawą zawartych w nim cennych bakterii. Specjaliści w dziedzinie żywienia wskazują, że kefir wodny skutecznie stymuluje procesy trawienne, usprawnia pracę jelit, wątroby czy nerek, a także wzmacnia układ immunologiczny i sprawia, że staje się on bardziej odporny na działanie szkodliwych bakterii czy groźnych wirusów namnażających się w organizmie. Z jakich jeszcze powodów warto włączyć kefir wodny do codziennej diety? Jak go samodzielnie przygotować w domu? Odpowiedź na te i inne pytania można znaleźć poniżej.

Kefir wodny: Co zawiera i skąd się wzięła jego nazwa?

Znakiem rozpoznawczym kefiru wodnego jest przypominająca galaretkę konsystencja i lekko słodki zapach. Podstawę jego składu stanowią ziarna kefiru - zwane również kryształkami japońskimi - woda i oczywiście cukier. Te pierwsze zawierają bakterie kwasu mlekowego i drożdże, które występując w duecie bardzo korzystnie wpływają na ludzki organizm. Kefir wodny powstaje w procesie ich fermentacji. (Z tego powodu napój zawiera też alkohol).

Kefir wodny doskonały dla jelit

Obecne w kefirze wodnym żywe kultury bakterii sprawiają, że napój ten uznawany jest za bardzo cenny dla jelit. Stymuluje ich regenerację, a przy tym wspiera i pobudza do działania cały układ pokarmowy i trawienny. Choćby dlatego po kefir wodny warto szczególnie sięgać w okresie terapii antybiotykami czy podczas biegunek, gdy naturalna mikroflora organizmu ulega dewastacji

Kefir wodny na odporność

Kefir wodny warto włączyć do diety szczególnie w sezonie grypowym oraz zawsze wtedy, gdy organizm jest narażony na działanie szkodliwych bakterii czy groźnych wirusów, ponieważ zapobiega namnażaniu się szkodliwych drobnoustrojów w organizmie i jednocześnie wspiera przyswajanie minerałów i witamin, których w okresie wzmożonych zachorowań (np. na grypę) bardzo nam brakuje.

Kefir wodny usprawnia procesy metaboliczne

Równie dobroczynnie jak na jelita kefir wodny wpływa też na nerki czy wątrobę; usprawnia bowiem procesy metaboliczne i przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu LDL. Powinny po niego także sięgać regularnie osoby zmagające się z problemami skórnymi, takimi jak alergia, trądzik czy atopowe zapalenie skóry, gdyż łagodzi objawy tych dolegliwości i schorzeń. (Można go stosować zewnętrznie, w formie toniku do twarzy). Pijąc kefir wodny, wspiera się też szkliwo zębów i zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy. Co ważne, kefir wodny mogą także śmiało i bez obaw włączyć do codziennego jadłospisu osoby z nietolerancją laktozy.

Jak samodzielnie przygotować kefir wodny?

Przyrządzenie kefiru wodnego nie należy do trudnych zadań. Wystarczy przygotować 1,5 litra przegotowanej i wystudzonej wody, przelać ją do dwulitrowego słoika, a następnie dodać do niej cztery płaskie łyżki cukru i wymieszać składniki drewnianą łyżką. Następnie do gotowego roztworu trzeba dodać dwie łyżki ziaren kefiru [kryształków japońskich] (można je nabyć w sklepie internetowym), a słoik przykryć szczelnie gazą i odstawić w ciepłe miejsce na 24-48 godzin. Po upływie tego czasu zawartość słoika należy odcedzić przez sito i przelać do butelki. Kryształki, które zostaną, mogą zostać użyte wtórnie. Trzeba tylko opłukać je wodą, a następnie przygotować z nich kolejny kefir wodny. (Wysuszone ziarenka należy przechowywać w lodówce - w szczelnie zamkniętym plastikowym woreczku - maksymalnie do pół roku).

Ile pić kefiru dziennie?

Jeśli chodzi o dzienną dawkę, dietetycy zalecają szklankę kefiru dziennie. Maksymalnie można zwiększać porcję do jednego litra napoju w ciągu dnia. Na bazie wodnego kefiru można stworzyć apetyczne koktajle owocowe i warzywne. Wodny kefir sprawdzi się jako tonik do twarzy.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama