Reklama

Jedzenie, którego należy unikać

Wielu z nas zna to charakterystyczne poczucie winy i towarzyszącą mu jednakową przyjemność, kiedy weźmiemy do ust lubianą, lecz niezdrową przekąskę. Jeśli natomiast uda nam się jakoś odmówić przysmaku, odczuwamy silną dumę. Powinieneś jednak wiedzieć, że należy odmawiać sobie takiego jedzenia częściej. Przekąski, fast-foody i tym podobne rzeczy silnie zanieczyszczają ludzki organizm i wyrządzają mu szkody niewspółmierne do zysków. Pamiętaj również o tym, że skutki niezdrowego odżywiania nie są widoczne od razu. Często pojawiają się one po kilku czy kilkunastu latach, a wtedy może być już za późno. Nieodpowiedzialna dieta prowadzi do nowotworów, chorób serca i układu krążenia, czyli schorzeń, które każdego roku zabijają setki milionów ludzi. Miej na uwadze, że unikanie toksyn sprawi, że będziesz się cieszyć dobrym zdrowiem i będziesz czuć się szczęśliwym. Poniżej zostanie przedstawionych kilka produktów, których należy unikać.

Reklama

1. Słodkie napoje

Słodkie napoje są wysokokaloryczne i zawierają ogromne ilości cukru, co sprawia, że są wręcz płynnymi słodyczami. Badania pokazują, że spożywanie słodzonych napojów jest jedną z głównych przyczyn otyłości. Ponadto bardzo niekorzystnie wpływają na stan twojej jamy ustnej, w tym dziąseł i zębów. Napoje dosłownie "przesładzają" twój organizm, co - jak powszechnie wiadomo - jest zjawiskiem ściśle niepożądanym. Cukier jest najstarszą znaną człowiekowi używką, więc organizm po pewnym czasie zaczyna domagać się go coraz więcej. Przy odstawieniu pojawiają się także przykre dolegliwości. Cukier w napojach upośledza przyjmowanie innych wartości odżywczych, więc odpowiednim wydaje się stwierdzenie, iż słodkie napoje mordują twoją dietę.

2. Pizza na grubym cieście

Musisz wiedzieć, że kiedy twoje kubki smakowe napawają się smakiem pizzy, twój organizm coraz gorzej radzi sobie z szkodliwością tego produktu. Wiele osób uważa, że z powodu zawartości dużej ilości warzyw oraz naturalnego sposobu przygotowywania pizza jest zdrowa i nadmiernie się nią objada. Jest to błąd. Pizza jest daniem niebywale wysoko kalorycznym, połączeniem ciasta i papryki z innymi dodatkami. Już dwa kawałki pizzy na grubym cieście zawierają około 1200 kcal! Dzięki prostemu "trickowi", polegającemu na rezygnacji z mięsa i poproszeniu o większą ilość warzyw, możesz obniżyć jej wartość do 900 kcal. Czy aby na pewno brzmi to zachęcająco?

3. Jasne bajgle

Poprzez wypiekanie ich z przetworzonej, białej mąki zostają pozbawione błonnika i wartości odżywczych. Do tego są niebywale kaloryczne. Jeden bajgiel jest kalorycznym odpowiednikiem pięciu kawałków białego chleba. Być może pieczywo to jest smaczne i łatwe do przechowywania i przenoszenia, ale czy problemy zdrowotne, jakie ze sobą niesie, są tego warte? Postaraj się zamienić ten rodzaj pieczywa na coś bardziej zdrowego. Alternatywą może być angielskie pieczywo, o wiele mniej kaloryczne oraz z pewną zawartością warzyw.

4. Bekon

Ta „przekąska’, chociaż jest mniej kaloryczna niż niektóre z wyżej wymienionych, wciąż jest bardzo niebezpieczna dla zdrowia. Zawiera ogromne ilości sody i tłuszczy, które spożywane w nadmiarze doprowadzają do tak poważnych schorzeń jak zawał serca czy przewlekła cukrzyca. Amerykańcy naukowcy odkryli również, że mężczyźni, którzy spożywają więcej bekonu, są mniej płodni i produkują mniejsze ilości nasienia.

5. Hot dogi

Fani tego fast-fooda z pewnością nie ucieszą się z faktu, że 4/5 jego składu to tłuszcz w czystej postaci. Czy zastanawiałeś się także, jakie szkody wyrządza w twoim organizmie? Tak samo jak bekon, hot dogi robione są z przetworzonego mięsa, które podnosi ryzyko chorób serca i problemów związanych z nieodpowiednim ciśnieniem krwi. Następnym razem, kiedy będziesz urządzać grilla, postaraj się użyć innych rodzajów mięsa, na przykład indyka czy nawet kurczaka. Są bogatsze w białko i mają mniejszą zawartość tłuszczu. A smakują podobnie jak hot dog.

6. Drożdżówki

To kolejny produkt, który oferuje naszemu organizmowi przeogromne ilości cukru. Niech nie wydaje ci się, że zawartość kawałka owocu sprawia, że są zdrowe. Nie są. Drożdżówki są kaloryczne, nadmiernie podnoszą poziom cukru we krwi, dają fałszywe uczucie pełności i psują nastrój w ciągu dnia. Staraj się wybrać na śniadanie jogurt, owoce, jajka, pełnoziarniste pieczywo, awokado czy nawet płatki śniadaniowe (ale takie bez cukru). Nieodpowiednie śniadania są rzeczą, która wyniszcza organizm.

7. Pieczywo z bromianu potasu

Bromian potasu jest dodatkiem chemicznym do pieczywa, dodawanym w celu wywołania większego wzrostu pieczywa. Badania na zwierzętach wykazują prostą zależność pomiędzy rakiem nerek a spożywaniem pieczywa opartego na bromianie potasu. Mają również zły wpływ na ludzką wątrobę. O szkodliwości tego związku świadczy fakt, że w wielu krajach świata jest on zakazany, między innymi w Chinach, Brazylii i na terenie Unii Europejskiej. W dzisiejszych czasach wybór tak prozaicznego produktu, jakim jest chleb robi się coraz trudniejszy. Staraj się zawsze zwracać uwagę na skład na opakowaniu i wybieraj pieczywo wolne od tzw. „chemii”.

8. Margaryna

Często jest reklamowana jako produkt obniżający cholesterol. Jednak z powodu zawartości tłuszczów trans margaryna przyczynia się również do obniżenia poziomu dobrego cholesterolu i paradoksalnie – przez to podnosi poziom tego złego. Margaryna wyniszcza także naczynia krwionośne i ich ściany, co wpływa na zwiększenie ryzyka zachorowalności na przewlekłe choroby serca. Korzystniejsze dla ciebie jest wybieranie masła, które ponadto jest mniej kaloryczne, czy nawet awokado. Nie przesadzaj także z masłem, ponieważ nie jest ono odżywcze, ale przede wszystkim trzymaj się z daleka od margaryny.

9. Niskotłuszczowe masło orzechowe

Orzechy same w sobie są źródłem wielu pozytywnych składników, w tym zdrowych tłuszczy. Jednak w procesie produkcji masła orzechowego większość z tych składników zostaje bezpowrotnie utracona. Masło orzechowe staje się produktem niebywale kalorycznym. Dodatkowo posiada te same właściwości co margaryna, przez co również podnosi poziom złego cholesterolu i wyniszcza układ krwionośny. Pamiętaj, że naturalne orzechy są zdrowe i stanowią bogate źródło przeciwutleniaczy, natomiast masło orzechowe spożywane w nieodpowiednich ilościach ewidentnie szkodzi.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama