Reklama

Jakie owoce dostarczą najwięcej witamin zimą?

Szczególnie w okresie zimowym należy zadbać o odporność naszego organizmu. To czas, kiedy jesteśmy bardziej podatni na infekcje wirusowe. We wzmacnianiu odporności mogą pomóc nam owoce, które dostarczają wielu witamin oraz soli mineralnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na równi z warzywami mają niebagatelny wpływ na zdrowie, więc warto po nie sięgać jak najczęściej. Jakie owoce powinno się jeść zatem w okresie zimowym?

Jakie owoce jeść zimową porą?

Aby zimą organizm mógł pracować na pełnych obrotach, potrzebne jest jego naturalne wzmocnienie. Należy dostarczyć mu odpowiednią ilość witamin i minerałów. Dietetycy podkreślają, że należy spożywać przynajmniej 400 g owoców wraz z warzywami każdego dnia. Najlepiej podzielonych na pięć porcji. Wybierając się na zakupy, zaopatrz się w owoce bogate w:

witaminę C - kiwi, pomarańcze, grejpfruty,

witaminę B - banany, jabłka, brzoskwinie,

cynk - jeżyny, suszone figi, daktyle,

żelazo - owoce cytrusowe, brzoskwinie oraz morele.

Reklama

Zimą warto przede wszystkim jeść grejpfruty, pomarańcze, mandarynki, cytryny. W tym okresie są świeże i mają najwięcej wartości odżywczych. Właśnie te owoce zawierają najwięcej witamin z grupy B, C, beta-karoten oraz potas i wapń. Ciekawostką jest fakt, że spożywanie jednego grejpfruta dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów oraz chorób serca. Szczególnie cenione są czerwone odmiany tego owocu, ponieważ posiada najwięcej witaminy C. Okres jesienno-zimowy to czas infekcji wirusowych. Naturalny sposób budowania bariery ochronnej jest wtedy nieoceniony. Jeśli czujesz drapanie w gardle lub inne dolegliwości, postaw na sok z cytryny. Rozcieńcz go z wodą.

Wzmocnij odporność - czego warto unikać?

Złe nawyki bardzo niekorzystnie wpływają na nasz organizm. Co najbardziej wpływa na osłabienie odporności organizmu?

Brak snu - organizm potrzebuje przynajmniej osiem godzin snu na dobę. To minimalny czas, w którym jesteś w stanie się zregenerować.

Alkohol - skraca życie komórek odpornościowych, a także szkodzi w ich odbudowie! Dodatkowo alkohol sprzyja powstawaniu infekcji.

Papierosy - tytoń zawiera nawet 4000 tysiące substancji odpowiedzialnych za osłabienie układu odpornościowego. Ponadto palenie papierosów przyczynia się do rozwoju infekcji górnych dróg oddechowych.

Przewlekły stres - potrafi siać prawdziwe spustoszenie w organizmie. Osłabia system obronny, a ponadto sprzyja produkcji wolnych rodników, które przyczyniają się do rozwoju stanów zapalnych.

Cynk i żelazo - naturalni obrońcy organizmu

Cynk i żelazo są bardzo ważnymi pierwiastkami dla organizmu człowieka. Cynk nie jest dostarczany, ani magazynowany przez nasz organizm. Dlatego wybierając owoce, zwróć szczególną uwagę, które z nich zawierają cynk. Minerał ten występuje w każdej komórce organizmu oraz w płynach ustrojowych. Wspomaga pracę układu immunologicznego oraz tworzenie i przyspieszanie dojrzewania komórek odpowiedzialnych za odporność. Cynk zawierają m.in. suszone śliwki, jeżyny, daktyle.

Drugi ważny dla kondycji organizmu minerał to żelazo. Jest istotnym składnikiem hemoglobiny. Jego brak prowadzi do anemii i innych chorób. Żelazo bierze także udział w procesach magazynowania i przetwarzania energii przez komórki. Dodatkowo jego odpowiedni poziom zapobiega niedotlenieniu mięśni i pomaga w ich regeneracji po wysiłku fizycznym. Żelazo jest składnikiem m.in. owoców cytrusowych, malin czy jabłek.

Zobacz także:

Ogromna ilość pestycydów wykryta w owocach i warzywach. Pomarańcze i winogrona na szczycie listy

Brzoskwinie czy nektarynki: Które owoce są lepsze?

Jak bezpiecznie jeść owoce ze skórką? Użyj płukanki!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama