Reklama

Jakie mogą być oznaki niedoboru wody w organizmie?

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Niestety, wiele osób wciąż zapomina o regularnym piciu wody. Postępując w ten sposób narażamy się na różnego rodzaju dolegliwości. Podpowiadamy, jakie mogą być objawy niedoboru wody w naszym organizmie. Być może ta wiedza zmotywuje nas do regularnego picia wody.

Reklama

Suchość w ustach

Jednym z klasycznych objawów niedoboru wody w organizmie jest suchość w ustach, dlatego w takich sytuacjach instynktownie sięgamy po coś do picia. Pamiętajmy jednak, że, gdy czujemy pragnienie, wybór napoju ma ogromne znaczenie. Słodkie napoje zazwyczaj wzmagają pragnienie. W takich momentach najlepiej sięgnąć po wodę, która zdecydowanie najlepiej je ugasi, a dodatkowo nawilży błony śluzowe w ustach i gardle. Pijąc regularnie wodę, zmniejszamy nieprzyjemne uczucie suchości w ustach.

Sucha skóra

Kolejny objaw niedoboru wody w organizmie to przesuszona skóra. Jeśli nasza twarz i dłonie są suche, pomyślmy, czy to nie efekt picia zbyt małej ilości wody. Warto również wiedzieć, że przy niedoborze wody w organizmie produkujemy mniej potu i naturalnych olejów, które chronią skórę przed wysuszeniem.

Przesuszone oczy

Niedobór wody z organizmie objawia się również suchością oczu. Są one wtedy suche, przekrwione i zmęczone. Jeśli dokuczają nam takie objawy, to znak, że najprawdopodobniej w ostatnim czasie piliśmy za mało wody.

Bóle głowy

Gdy pijemy zbyt mało wody, mogą doskwierać nam również bóle głowy. To bardzo dokuczliwy objaw, który może utrudniać nam zdrowe funkcjonowanie, a szczególnie pracę.

Bóle stawów

Nie dbając o dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości wody, możemy narazić się też na bóle stawów, które doskwierają nam zazwyczaj podczas poruszania się. Jeśli będziemy pamiętać o uzupełnianiu płynów w naszym organizmie, prawdopodobnie unikniemy tego typu dolegliwości.

Rzadkie oddawanie moczu

Efektem picia zbyt małej ilości wody jest również rzadsze oddawanie moczu. Pamiętajmy, że wraz z moczem wydalamy z naszego organizmu toksyny, które mogą utrudniać jego funkcjonowanie.

Rozkojarzenie i brak koncentracji

Brak wody w organizmie zaburza jego funkcjonowanie. W efekcie nasz mózg może gorzej pracować. Doskwierać mogą nam problemy z koncentracją i rozkojarzenie. O regularnym piciu wody powinny pamiętać szczególnie osoby, które dużo się uczą i pracują umysłowo.

Nieświeży oddech

Warto wiedzieć również, że zbyt mała ilość wody w organizmie może objawiać się nieświeżym oddechem. To dlatego, że jeśli pijemy zbyt mało, nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości śliny, której zadaniem jest między innymi wypłukiwanie bakterii z jamy ustnej. Gdy brakuje nam śliny, bakterie zaczynają się rozmnażać, czego efektem jest nieświeży oddech.

Zakwasy

W związku z niedoborem wody w naszym organizmie mogą pojawić się również zakwasy. To dlatego, że im mniej pijemy, tym mamy mniejszą masę mięśniową. Dlatego tak ważne jest picie wody, gdy trenujemy lub obciążamy organizm. Płynów potrzebujemy nie tylko po to, by ugasić pragnienie i zmniejszyć przemęczenie, ale także, by zapewnić ścięgnom i mięśniom prawidłowe funkcjonowanie.

Znużenie i zmęczenie

Niedobór wody w organizmie może objawiać się również spadkiem energii. W efekcie jesteśmy znużeni i zmęczeni. Taki stan bardzo często nie jest wynikiem niewyspania, ale właśnie niedoborów wody w diecie. Kiedy nasz organizm pobiera wodę z tkanek i komórek, od razu czujemy, że mamy mniej energii. Właśnie w takich momentach należy uzupełnić niedobory wody.

Problemy trawienne

Wody potrzebują również nasze wewnętrzne organy, między innymi te budujące układ pokarmowy. Niedobór wody sprawia, że błony śluzowe żołądka są wysuszone, przez co kwasy mogą nie spełniać swojej roli prawidłowo. W efekcie żołądek może być podrażniony, czego częstą konsekwencją są zgaga oraz inne dokuczliwe problemy trawienne.

Zapotrzebowanie na wodę

Zapotrzebowanie na wodę zależy od masy ciała i wieku, ale to, ile konkretnie potrzebujemy wody, uzależnione jest od:

* płci (kobieta zazwyczaj potrzebuje mniej wody niż mężczyzna)

* aktywności fizycznej (kiedy aktywność fizyczna jest wzmożona, potrzebujemy więcej wody)

* klimatu (w ciepłe dni nasz organizm potrzebuje więcej wody)

Pamiętajmy, by wypijać tyle wody, ile faktycznie potrzebuje nasz organizm. Nadmiar również nie jest wskazany.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama