Reklama

Jaką dietę należy stosować przy nadciśnieniu?

Odpowiednio zbilansowana dieta jest niezbędnym uzupełnieniem farmakologicznego leczenia nadciśnienia tętniczego. Co zatem warto szczególnie włączyć do jadłospisu? Przede wszystkim warzywa i owoce, ciemne pieczywo, kasze, otręby czy płatki kukurydziane, które są źródłem cennego błonnika pochodzenia roślinnego. Ale nie tylko. Osobom z nadciśnieniem dietetycy szczególnie polecają świeżą makrelę, łososia oraz sardynki. Czego z kolei przy nadciśnieniu lepiej unikać? Produktów, w których znajduje się cholesterol, czyli masła, tłustego mięsa, serów oraz mleka. Wszystkie inne niezbędne wskazówki znajdziesz poniżej.

Ostrożnie z solą

Listę produktów, na które powinniśmy szczególnie zwrócić uwagę, otwiera sól. Eksperci wskazują, że dzienna dawka tej przyprawy nie powinna przekraczać 5-6 g, co daje mniej więcej łyżeczkę dziennie. W kontekście właściwej suplementacji soli warto zaznaczyć, że mają ją w swoim składzie produkty, po które sięgamy często i włączamy do codziennego jadłospisu. O czym mowa? Choćby o pieczywie, jogurtach czy ciastkach. Dlatego tym bardziej powinniśmy zwrócić uwagę na ilość soli dosypywanej do potraw.

Zabójczy cholesterol

Staraj się ograniczyć do niezbędnego minimum produkty, w których znajduje się cholesterol. Ostrożnie dawkuj przede wszystkim masło, tłuste mięsa, sery oraz mleko. Zanim zdecydujesz się na zakup konkretnego produktu, zapoznaj się z informacją zawartą na etykiecie i sprawdź ilość zawartego w nim tłuszczu. Pamiętaj, że zamiast tłustego twarogu można wybrać chudy, a w zastępstwie oleju oliwę z oliwek. Jeśli zminimalizujesz w swojej diecie ilość tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, z pewnością poczujesz się lepiej.

Alkohol z umiarem

Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny też ograniczyć spożycie alkoholu. Jaką dawkę zalecają eksperci?

Dzienne spożycie u mężczyzn należy ograniczyć do 20-30 g, a u kobiet do 10-20 g w przeliczeniu na czysty etanol. Co kryje się za tymi liczbami? 10 g etanolu zawarte jest w 250 ml piwa, 100 ml wina i 25 ml wódki.

Jadłospis dla nadciśnieniowca

W jadłospisie nadciśnieniowca powinny królować przede wszystkim warzywa i owoce. Wartości odżywcze, które posiadają, doskonale wpływają na cały organizm. W przypadku nadciśnienia tętniczego włączenie ich do diety pozwala zachować właściwą masę ciała. Ponadto dzięki solidnej porcji witaminy C owoce i warzywa wykazują działanie moczopędne, dzięki czemu przyspieszają wydalenie z organizmu nadmiaru sodu. Osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym powinny włączyć do swojej diety brokuły, brukselkę, pietruszkę, pomidory, a spośród owoców szczególnie banany, brzoskwinie i jabłka. Wszystkie wymienione gatunki są doskonałym źródłem potasu, magnezu i wapnia, które obniżają ciśnienie krwi.

Nadciśnieniowcy powinni często sięgać po ryby morskie. Badania wykazały, że zawarty w ich tłuszcz omega-3 stymuluje i korzystnie wpływa na pracę układu krążenia. Ryby to również doskonała alternatywa dla pokarmów o dużej zawartości tłuszczów zwierzęcych. Osobom z nadciśnieniem dietetycy szczególnie polecają świeżą makrelę, łososia oraz sardynki.

Kluczowy w diecie błonnik

W diecie nadciśnieniowca ważny jest też błonnik pochodzenia roślinnego. Znajdziemy go przede wszystkim w ciemnym pieczywie, kaszach, otrębach i płatkach kukurydzianych. Dlaczego jest tak ważny w terapii nadciśnienia tętniczego? Bardzo pozytywnie wpływa na zmniejszenie wchłaniania cholesterolu, który okazuje się zabójczy dla nadciśnieniowców oraz przyśpiesza przemianę materii, umożliwiając efektywniejszą kontrolę masy ciała.

A co z używkami?

Papierosy i alkohol zdecydowanie nasilają objawy nadciśnienia tętniczego, ale również wpływają na jego powstanie. Nawet jednorazowe wypalenie papierosa powoduje istotny wzrost ciśnienia. A co z mocną kawą i herbatą? Ich wpływ na rozwój choroby nie jest wcale taki oczywisty. Z reguły nie powodują wzrostu ciśnienia tętniczego, ale oczywiście warto podchodzić do ich dawkowania z dużą ostrożnością.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama