Reklama

Jak zmienić złe nawyki żywieniowe?

Łatwo jest nabrać niezdrowych nawyków we wszystkich dziedzinach życia, a jedzenie jest jedną z nich. Trudno będzie odzwyczaić się od takich zwyczajów jak ucztowanie do późna, zamawianie jedzenia na wynos zamiast gotowania w domu, lub też dosalanie potraw. Jeśli miarka pokazuje w obwodzie talii coraz więcej centymetrów, a nie wiesz dlaczego, to być może masz kilka niezdrowych nawyków, które warto zmienić. A oto 10 sposobów na to, jak to zrobić:

Zrób listę nawyków

Nie można rozwiązać problemu, dopóki nie przyzna się, że on istnieje! Wiesz już, jakie masz złe nawyki, ale zapisanie ich pomoże ci przyznać, że one istnieją. Będziesz wiedzieć, nad czym masz pracować.

Rób jedną rzecz naraz

Nie da się zmienić wszystkich złych nawyków jednocześnie, więc spróbuj każdym z nich zająć się osobno. Nie jest łatwo zmienić jakikolwiek nawyk, więc podejdź do tego spokojnie. Wprowadź nowe zdrowe nawyki żywieniowe, jak na przykład zmniejszanie porcji i zwiększanie ilości spożywanych świeżych produktów. Zamień złe na dobre.

Bardziej uważaj na to, co jesz

Ważne jest, aby zwracać baczniejszą uwagę na to, co jesz i dlaczego. Pomyśl, czy jesteś rzeczywiście głodna, czy jest zdrowsza alternatywa, poczytaj etykiety na produktach, byś wiedziała, co naprawdę jesz.

Załóż dziennik jedzenia

To świetny pomysł, aby założyć dziennik jedzenia, w którym będziesz zapisywać co zjadłaś każdego dnia. Dzięki temu będziesz wiedziała, dokąd zmierzasz i jaki jest twój postęp. Pozwoli ci to na uważniejsze przyglądanie się temu, co ląduje w twoim żołądku. Być może nawet zauważysz inne złe nawyki, z których nie zdawałaś sobie sprawy!

Ustal małe, łatwe do osiągnięcia cele

Dodawanie jest łatwiejsze niż odejmowanie, więc postaraj się ustalać dla siebie małe, pozytywne cele. Na przykład "nie jeść nigdy więcej frytek" to duże wyzwanie, ale postaranie się o nowe warzywo do każdego posiłku już nie brzmi tak strasznie. Jedna porcja warzyw dodatkowo pozostawi mniej miejsca na twoim talerzu na frytki i pozwoli czuć się sytą, a więc ostatecznie zjesz mniej frytek.

Niech nic cię nie rozprasza podczas jedzenia

Nawyki mogą być nieuświadomione, więc jeśli nie koncentrujesz się na tym, co jesz, będziesz jeść więcej. Z każdego posiłku zrób wydarzenie. Usiądź za stołem, wyłącz telewizor, zamknij laptop i książkę. Jedz powoli i rozkoszuj się smakiem i konsystencją potraw, a będziesz bardziej uważna na to, co robisz.

Nie opuszczaj posiłków

Trzymaj się ustalonych pór posiłków. Opuszczanie posiłków jest prostą drogą do zjedzenia więcej niż powinnaś przy najbliższej okazji. Jeśli jadłaś odpowiednio w ciągu dnia, prawdopodobnie nie będziesz przejadać się wieczorem.

Wyczyść szafki kuchenne

Jeśli masz w szafce ciastka, będą się prosić o zjedzenie! Tak więc następną radą jest: wyrzuć wszystko, co nawykowo ląduje w twoim żołądku. Może ci tego z początku brakować, ale jeśli pozostawisz je w szafce, pokusa będzie prawdopodobnie zbyt duża.

Planuj posiłki z większym wyprzedzeniem

Jeśli wyrzucisz z szafek jedzenie, którego nie powinnaś jeść, pozostanie w nich miejsce na zdrowe jedzenie. Planuj swoje posiłki z większym wyprzedzeniem i kupuj produkty, które będą ci do nich potrzebne. W ten sposób zdrowe jedzenie zawsze będzie pod ręką, kiedy będziesz go potrzebować.

Znajdź zdrowsze alternatywy

Znalezienie mniej szkodliwej alternatywy na zły nawyk jest o wiele łatwiejsze niż nagłe odstawienie tego, do czego jesteśmy przyzwyczajone. Palacze na przykład często żują gumę lub palą papierosy elektroniczne, jako alternatywę dla palenia. Jeśli potrzebujesz czegoś słodkiego do jedzenia, spróbuj zjeść owoc zamiast cukierka lub batonik musli zamiast czekolady!

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama