Reklama

Jak uzupełnić niedobory elektrolitów? Naturalne sposoby

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią wyższe temperatury. Ciało zdrowego człowieka reaguje na nie w naturalny sposób - pocimy się, a wraz z potem pozbywamy się cennych dla naszego organizmu elektrolitów. Warto wiedzieć, że są one niezbędne dla naszego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania. By uniknąć nieprzyjemnych problemów, należy regularnie uzupełniać elektrolity. Pomogą nam w tym preparaty, które kupimy w aptekach, a także naturalne metody. Przedstawiamy kilka sprawdzonych sposobów z tej drugiej grupy.

Reklama

Czym są elektrolity?

Elektrolity to wodne roztwory jonów różnych minerałów, które posiadają dodatni lub ujemny ładunek elektryczny. Znajdują się one w płynach naszego ciała, czyli w krwi, osoczu oraz płynach ustrojowych. To właśnie z tego powodu mają one lekko słonawy smak. Najważniejsze elektrolity dla naszego organizmu to: sód, potas i chlorki.

Niedobór elektrolitów - objawy

Niedobory elektrolitów spowodowane są zazwyczaj odwodnieniem organizmu i mogą prowadzić do zaburzenia jego najważniejszych funkcji. Najczęstsze symptomy niedoboru to:

* ogólne osłabienie organizmu;

* zawroty głowy;

* omdlenia;

* drżenie mięśni;

* zaburzenia rytmu serca;

* utrata apetytu i mdłości.

Niedobory elektrolitów możemy uzupełniać stosując środki zakupione w aptekach, a także sięgając po naturalne metody. O czym mowa?

Naturalne napoje izotoniczne

Pierwsza propozycja to naturalne napoje izotoniczne. Dzięki odpowiednim składnikom uzupełniają one niedobory wartości odżywczych oraz elektrolitów w naszym organizmie. Oto trzy przepisy na naturalne izotoniki:

* Cytrynowy izotonik

Potrzebne składniki:

- 500 mililitrów wody;

- dwie łyżki miodu;

- sok z całej cytryny;

- szczypta soli.

Wszystkie składniki należy dokładnie ze sobą wymieszać, a następnie wypić.

* Jabłkowy izotonik

Do przygotowania napoju potrzebne będą:

- 500 mililitrów soku jabłkowego;

- połówka soku z cytryny;

- 500 mililitrów naparu z mięty;

- połowa łyżeczki soli himalajskiej.

Wszystkie składniki należy ze sobą wymieszać, a następnie wypić.

* Napój ogórkowy

Składniki potrzebne do przygotowania napoju:

- 500 mililitrów wody;

- starty zielony ogórek;

- sok z połówki cytryny;

- szczypta brązowego cukru.

Składniki najlepiej ze sobą zmiksować, a następnie wypić napój.

Woda mineralna

By zadbać o prawidłowy poziom elektrolitów w naszym organizmie, należy pamiętać również o regularnym piciu wody mineralnej, która bogata jest w minerały i inne potrzebne organizmowi wartości odżywcze. Minimalna dzienna dawka wody mineralnej to osiem szklanek.

Dieta

W uzupełnieniu elektrolitów pomoże nam również dobrze dobrana dieta. Co to oznacza? Bogata w warzywa, owoce i orzechy. Spore ilości najważniejszych dla naszego organizmu minerałów znajdziemy w roślinach strączkowych, bananach, ziemniakach, pestkach dyni, orzechach, pomidorach i winogronach. Obowiązkowe pozycje w diecie bogatej w elektrolity to również: orzechy, płatki owsiane i pieczywo razowe.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama