Reklama

Jak poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego?

Układ pokarmowy pełni szereg kluczowych funkcji w organizmie. Nie tylko trawi pokarm: ułatwia wchłanianie cennych substancji zawartych w jedzeniu, ale także pozbywa się zbędnych substancji z organizmu, takich jak np. toksyny. Niekiedy działa on nieprawidłowo, wtedy manifestuje pewnymi dolegliwościami, takimi jak częste niestrawności, biegunki oraz szybsze przybieranie na wadze. Warto wspomnieć, że nieprawidłowe działanie jelit skutkuje obniżoną odpornością, co sprawia, że bardziej jesteśmy podatni na infekcje. Aby wspomóc układ pokarmowy trzeba przyjrzeć się temu, jak wygląda nasze menu. Ale nawet stosując racjonalną i zbilansowaną dietę żołądek i jelita mogą być przeciążone. Jak poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego? Garść wskazówek znajdziesz poniżej.

Ogranicz używki

Choć lampka wina od czasu do czasu może korzystnie wpływać na funkcjonowanie jelit, żołądka czy nawet serca, to należy zachować umiar w spożywaniu wyskokowych trunków. W nadmiarze porażają jego funkcjonowanie, prowadzą do zgagi, a także odwodniają organizm. Poza tym to tzw. puste kalorie, które szybko powodują, że w organizmie zaczyna się gromadzić zbędna tkanka tłuszczowa. Bardzo niebezpieczne jest również palenie papierosów. Zawarte w nich substancje smoliste nie tylko powodują raka płuc, ale także mogą zwiększyć ryzyko zachorowania na raka żołądka i przełyku. Dym tytoniowy często jest przyczyną osłabienia zwieracza przełyku, a także powstawania wrzodów i stanów zapalnych.

Prawidłowe nawodnienie

Choć podczas upałów staramy się pić więcej płynów niż zwykle, to niezależnie od pory roku trzeba się odpowiednio nawadniać. Dietetycy rekomendują, aby codziennie wypijać nie mniej niż dwa litry niegazowanej wody mineralnej. Nawodniony organizm lepiej trawi pokarmy, a także zwiększa ilość wypróżnień i poprawia perystaltykę jelit, co jest niezbędne również do zrzucenia zbędnych kilogramów. Pamiętaj, aby pić nie tylko wodę. Można sięgać także po herbatę, ziołowe napary (szczególnie miętę i melisę), a także soki owocowe czy warzywne.

Pamiętaj o błonniku

Błonnik jest prawdziwym sprzymierzeńcem jelit i żołądka. Poprawia ich funkcjonowanie, przyspiesza procesy trawienne, a także działa jak naturalna miotełka, który oczyszcza cały układ pokarmowy z zalegających złogów czy produktów przemiany materii. Poza tym sprawia, że szybciej jesteśmy nasyceni, co zmniejsza chęć na podjadanie. Gdzie znaleźć błonnik? Obfituje w niego wiele produktów, takich jak pełnoziarniste mąki, makarony, pieczywo, a także świeże owoce i warzywa. Jeśli Twoja dotychczasowa dieta była uboga w ten składnik odżywczy, wprowadzaj go do jadłospisu stopniowo. Nagłe zwiększenie błonnika może powodować zaparcia.

Unikaj stresu i pośpiechu

Stres jest coraz częściej obecny w codziennym życiu. Ma on negatywny wpływ na funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego. Jego skutki mogą być również groźna dla żołądka. Objawia się to częstymi bólami, skurczami i niestrawnością. Choć nie da się całkowicie uniknąć stresu, należy nauczyć się z nim radzić i łagodzić jego objawy. Czasem wystarczy znaleźć sobie jakieś dodatkowe i odprężające zajęcie, ale nie można również zapominać o wypoczynku. Pamiętaj, że groźny dla żołądka jest pośpiech. Wieczny brak czasu powoduje, że albo zapominasz o posiłkach, albo jesz je w biegu. W takich sytuacjach żołądek i jelita szybko dają o sobie znać i boleśnie manifestują swoje działanie.

Stosuj prebiotyki

Obecna w jelitach flora bakteryjna pełni w organizmie szereg funkcji. Nie tylko usprawnia układ immunologiczny, co ratuje cię przed infekcjami, a także sprawia, że narządy odpowiedzialne za trawienie działają bez zarzutu. Aby ilość mikroflory jelitowej była prawidłowa, należy spożywać pokarmy, które obfitują w tzw. żywe kultury bakterii. Znaleźć je można w fermentowanych produktach mlecznych, takich jak kefir, maślanka i jogurt naturalny, ale także w przetworach, takich jak kiszona kapusta czy ogórki. Poza tym w aptekach można kupić odpowiednie suplementy, choć korzystniejsze są naturalne produkty.

Zafunduj sobie dawkę ruchu

Obecnie rzadko mamy czas na wizyty na ćwiczenia fizyczne, a odkładanie decyzji na wizytę w siłowni zrzucamy na karb przemęczenia. Ale warto wiedzieć, że już niewielki wysiłek fizyczny może szybko pobudzić jelita do prawidłowego działania. Wystarczą dłuższe spacery po okolicy, krótki nordic walking po obiedzie albo codzienna jazda na rowerze. Ćwiczenie fizyczne pomogą również zrzucić zbędne kilogramy, które mogą również przeciążać jelita i żołądek.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama