Reklama

Jak odstawić kawę i czym ją zastąpić?

Niektórzy nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez wypicia filiżanki aromatycznej kawy. Parzona na wiele sposobów ma bardzo dużo dobroczynnych właściwości. Jednak z wielu powodów - m.in. zwiększania ryzyka rozwoju niektórych chorób - zalecane jest odstawienie kawy i wybór innych napojów. Jakich? Dowiesz się czytając ten artykuł.

Wady i zalety kawy

Kawa i zawarta w niej kofeina ma swoich zwolenników i przeciwników. Pita w umiarze pobudza, wspomaga walkę z otyłością, stymuluje pracę układu nerwowego, a poprzez zawarte w niej antyoksydanty zwalcza wolne rodniki. Niestety, sięgając po małą czarną zbyt często, wypłukujesz z organizmu cenne minerały, m.in. wapń i magnez, narażasz się na zaburzenia snu, podnosisz ciśnienie, zwiększasz poziomu kwasów żołądkowych i maksymalizujesz ryzyko chorób serca. Kobiety w ciąży powinny w ogóle unikać picia kawy i wybierać jej zdrowsze odpowiedniki.

Jak mądrze odstawić kawę

Odstawienie kawy z dnia na dzień może okazać się wstrząsem dla organizmu. Ryzyko wzrasta w przypadku osób, dla których jej picie stanowi rytuał. W początkowym okresie kawowego detoksu należy bardzo dużo odpoczywać – najlepiej, aby moment odstawiania zaplanować sobie podczas urlopu. Warto też urozmaicić swoją dietę i dodać do niej produkty zawierające dużo węglowodanów np. brązowy ryż, komosę ryżową czy płatki owsiane. Dodatkowo można wybrać jeden z zamienników kawy.

Kawa zbożowa

Wytwarzana na bazie zbóż i cykorii wykazuje równie dobroczynnie działanie jak tradycyjna kawa: pobudza delikatnie organizm do działania, zawiera niezbędne witaminy, minerały i antyoksydanty, a co więcej wspiera utratę nadprogramowych kilogramów. Pita z dodatkiem mleka ułatwia wchłanianie wapnia do organizmu. Kawa zbożowa polecana jest szczególnie osobom z nadciśnieniem, zakwaszonym organizmem oraz kobietom w ciąży. Dodanie przypraw takich jak kardamon, cynamon czy goździki sprawi, że poranny napój będzie wprost oszałamiający.

Herbata

Zawarta w czarnej herbacie teina ma podobne właściwości co kofeina. Ważne jest to, żeby również pić ją z umiarem. najlepiej wybrać herbatę zieloną, która zawiera więcej dobroczynnych właściwości niż kawa. Jest źródłem witamin z grupy B, C, E i K oraz minerałów takich jak magnez, żelazo, fluor i krzem. Ponadto zawiera antyoksydanty potrzebne do walki z wolnymi rodnikami. Ma działanie odchudzające i moczopędne. Warto pamiętać, aby napar parzony był tylko 2,3 minuty – wydłużenie tego czasu ma efekt odwrotny, zamiast pobudzać - odpręża. Pamiętaj, aby zielonej herbaty nie zalewać wrzątkiem, tylko wodą o nieco niższej temperaturze.

Yerba mate

Pochodząca z Ameryki Południowej yerba mate, zyskuje w Polsce coraz więcej swoich zwolenników. Jest zdrową alternatywą dla kawy, ponieważ zawiera jedynie śladowe ilości kofeiny. Za pobudzające działanie odpowiada tutaj mateina – efekt po niej jest trwalszy niż po odpowiedniku zawartym w kawie. Yerba mate posiada również witaminy z grupy B oraz składniki mineralne: magnez, potas, sód, fosfor, żelazo i cynk. Ponadto ma działanie przeciwzapalne i oczyszczające.

Guarana

Znana mieszkańcom Amazonii i nazywana „darem od Boga” działa niezwykle pobudzająco. Obecnie dostępna w tabletkach, ale spotykana również suszona, może stanowić świetny odpowiednik kawy. Poprawia koncentrację, działa oczyszczająco, pobudza o wiele dłużej niż kawa. Szacuje się, że działanie naparu z guarany trwa do 6 godzin.

Sok z buraka

Znany wszystkim burak ma bardzo dużo prozdrowotnych właściwości: wykazuje działanie antyoksydacyjne, zawiera mnóstwo witamin i działa oczyszczająco. Sok z buraka szczególnie polecany jest zimą – wtedy doskonale uzupełnia niedobory najważniejszych witamin i, co najważniejsze, pobudza.

Imbir

Znane są jego działania rozgrzewające i pobudzające, stąd też sprawdzi się jako zamiennik kawy. Wystarczy stworzyć na jego bazie napar. Pokrojony korzeń imbiru należy zalać 0,5 litra wody i gotować przez około 10 minut. Do ostudzonej mikstury trzeba dodać plasterek cytryny i wypić. Efekt murowany.

Kakao

Wykazano, że kakao ma podobne właściwości co kawa. Nie chodzi bynajmniej o napoje typu instant, ale o to tradycyjne. Wypite o poranku może dodać ci energii, która porównywalna jest do tej, którą oferuje mała czarna. Jednak w przeciwieństwie do kawy, która powoduje później spadek energii z powodu braku kofeiny we krwi, kakao zapewnia witalność na znacznie dłużej.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama