Reklama

Jak niedobór witamin wpływa na wygląd naszej twarzy?

Kiedy na naszej twarzy pojawiają się zmarszczki lub niedoskonałości, a skóra zaczyna się łuszczyć, w pierwszej kolejności często myślimy o zmianie kosmetyków lub wizycie w salonie piękności. Jednak zamiast usilnie tuszować cienie pod oczami czy zajady wokół ust, lepiej przeanalizować, w jaki sposób się odżywiamy. Okazuje się, że większość naszych problemów z cerą (a także kondycją całego ciała) wiąże się z niedoborami ważnych witamin. Szczególnie zagrożeni jesteśmy zimą i wczesną wiosną, kiedy trudniej o świeże warzywa i owoce. Wtedy w naszym organizmie brakuje też witaminy D, czyli witaminy słońca. Sprawdź, jak niedobór witamin wpływa na wygląd naszej twarzy i jak uchronić się przed awitaminozą.

Łuszczenie się skóry

Łuszcząca się skóra twarzy to częsty efekt niedoboru biotyny, czyli witaminy B7, a także witaminy D. Skutkuje to zmniejszoną regeneracją naskórka, a także tendencją do tworzenia się przebarwień i stanów zapalnych (także tych wywołanych namnażaniem się drożdżaków). Witaminę B7 dostarczymy do organizmu, spożywając orzechy, soję czy żółtko jaj. Z kolei witamina D jest wytwarzana w naszym organizmie pod wpływem działania promieni słonecznych, dlatego od września do kwietnia najlepiej ją suplementować.

Blada cera

Jeśli cera jest bardziej blada niż zazwyczaj, przyczyną może być niedobór witaminy B12 (warto też sprawdzić poziom żelaza, by wykluczyć anemię). Poprawia ona bowiem krążenie krwi i jest współodpowiedzialna za transport tlenu do komórek ciała. Najlepszym źródłem witaminy B12 są ryby, mięso, jaja, produkty mleczne oraz wędliny.

Trądzik i niedoskonałości

Silny trądzik pojawiający się na twarzy mimo odpowiedniej pielęgnacji, często wiąże się z nieprawidłowym odżywianiem się i nadmierną ilością węglowodanów w codziennej diecie. Jednak silny wpływ na kondycję cery mają również witaminy A i B3. Niedobór tej pierwszej przyczynia się do powstawania krostek i zaskórników, a także przebarwień, a drugiej do ropnych zmian. Cennym źródłem witaminy A jest wątróbka, jaja, twaróg, marchew oraz dynia. Najwięcej witaminy B3 znajdziemy w drobiu i mięsie wieprzowym, wątróbce, orzechach, rybach i produktach zbożowych.

Zażółcone gałki oczne

Żółte zabarwienie gałek ocznych kojarzy się z żółtaczką i podwyższonym poziomem bilirubiny w organizmie. Na szczęście nie zawsze mamy do czynienia z tym schorzeniem. Czasem do diety wystarczy włączyć produkty bogate w witaminę A (regeneruje tkankę nabłonkową oka i chroni przed jego wysychaniem), C (wzmacnia naczynia krwionośne oka i jego dotlenienie), E (zwiększa wchłanianie witaminy A i chroni przed stanami zapalnymi) oraz witamin z grupy B (chronią przed szkodliwym działaniem promieniowania UV). Najwięcej tych cennych substancji znajdziemy w cytrusach, zielonych warzywach oraz ziołach (głównie kolendra i bazylia).

Zmarszczki i cienie pod oczami

Zbyt szybko pojawiające się i pogłębiające zmarszczki oraz cienie pod oczami to częsty objaw niedoboru witaminy E, która nie bez przyczyny nazywana jest witaminą młodości. Skutecznie opóźnia ona procesy starzenia się skóry, ujędrnia ją i uelastycznia. Chroni też przed opuchlizną na twarzy i rogowaceniem naskórka. Znajdziemy ją przede wszystkim w orzechach, olejach roślinnych, tłustych rybach i ziarnach zbóż. Cienie pod oczami zniwelują ponadto duże ilości witaminy K, która odpowiada za procesy krzepnięcia krwi, chroni przed tworzeniem się sińców i jest naturalnym antyoksydantem. Jej niedobory są odpowiedzialne także za zaczerwienienia i podrażnienia skóry. W dużych ilościach witamina K występuje w zielonych warzywach, rybach, olejach roślinnych i fermentowanych produktach.

Pękające usta i zajady

Spękane wargi i zajady w kącikach ust (a także afty w jamie ustnej) to częsty objaw niedoboru witaminy B2. Jest ona odpowiedzialna za regenerację błon śluzowych i stymuluje produkcję hormonu, który zwalcza stany zapalne w organizmie. Jej niedobór skutkuje również łojotokowym zapaleniem skóry. Najwięcej witaminy B2 znajduje się w mięsie, wątróbce, nasionach roślin strączkowych i produktach zbożowych.  

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama