Reklama

Jak dbać o zdrowie wątroby?

Według statystyk coraz więcej osób zmaga się z marskością wątroby lub innymi, mniej lub bardziej poważnymi, dolegliwościami tego narządu. Przyczyny zaburzonej pracy wątroby mogą być różne, choć za tę podstawową uznaje się nieprawidłową dietę - bogatą w tłuszcze nasycone, wysokokaloryczne produkty, a także w alkohol. Problemy z wątrobą mogą sygnalizować również poważne schorzenia, które wymagają długotrwałego leczenia. Podstawą dbania o wątrobę jest stosowanie odpowiedniej diety. Jeśli jednak już nabawiliśmy się dolegliwości, należy szczególnie unikać kilku produktów. Podpowiadamy, jak się odżywiać, by nasza wątroba była zdrowa i nie przysparzała nam niechcianych dolegliwości.

Reklama

Dieta korzystnie wpływająca na wątrobę

Jadłospis zdrowy dla wątroby powinien być przede wszystkim lekkostrawny, bogaty w witaminy, minerały oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają dobroczynnie na funkcjonowanie całego organizmu. W diecie warto uwzględnić przede wszystkim produkty wykazujące właściwości detoksykujące. Znajdziemy je w większości warzyw oraz owoców. Oto przykładowe produkty, które powinniśmy uwzględnić w diecie zdrowej dla wątroby.

* karczochy - działają detoksykująco na organizm i usprawniają procesy trawienne;

* szpinak - to jedno z najlepiej oczyszczających warzyw;

* awokado - zawiera sporą ilość witamin oraz minerałów;

* ryby - znajdziemy w nich spore ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych;

* chude mięso - nie obciąża wątroby;

* jajka i nabiał - są bogate w witaminę A, która pozytywnie wpływa na wątrobę;

* przyprawy oraz świeże zioła - udowodniono ich pozytywny wpływ na pracę wątroby.

Jeśli chcemy prawidłowo dbać o naszą wątrobę, warto przestrzegać nie tylko ustalonej diety, ale również w odpowiedni sposób konsumować posiłki. Porcje powinny być niewielkie, ale spożywane kilka razy dziennie. Warto pamiętać, by nie "atakować" wątroby nadmierną ilością pożywienia.

Jakich produktów unikać, by wątroba sprawnie funkcjonowała?

* tłuszczów trans - zaburzają one pracę całego układu pokarmowego, dla wątroby są wyjątkowo niebezpieczne;

* tłustych śmietan (warto zastąpić je naturalnym jogurtem);

* alkoholu - to wróg numer jeden dla wątroby oraz innych narządów układu pokarmowego;

* soli - zaburza ona pracę wątroby i utrudnia jej oczyszczanie, przez co cały organizm funkcjonuje gorzej;

* napojów gazowanych - potwierdzono, że działają one niszcząco na wątrobę;

* popularnych pikantnych przekąsek oraz potraw smażonych w głębokim oleju.

Zioła dobre dla wątroby

Kondycję naszej wątroby możemy wzmocnić również pijąc regularnie napary ziołowe. Wpływają one pozytywnie nie tylko na wątrobę, ale również na resztę narządów układu pokarmowego. Świetnie sprawdzą się herbatki z rumianku, mięty, melisy czy z ostropestu plamistego.

Świeże soki

By nasza wątroba sprawnie funkcjonowała, powinna być regularnie oczyszczana z toksyn. Pomogą w tym świeże soki z warzyw oraz owoców, które wykazują właściwości detoksykujące. Świetne efekty przyniesie sok z marchwi, jabłka, selera oraz buraka.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama