Reklama

Grzybki shiitake - jak wpływają na zdrowie?

Pora odkryć tajemniczo brzmiące grzybki shiitake, bo ich składniki odżywcze mogą mieć zbawienny wpływ na nasz organizm. Nie bez przyczyny nazywane są „eliksirem życia” – pozytywnie wpływają na układ krążeniowy, odpornościowy czy nerwowy, a nawet wspierają organizm w walce z nowotworem. Sprawdź, jak stosować grzyby shiitake w codziennej diecie.

Czym są grzybki shiitake?

Te wyjątkowe grzyby hodowlane pochodzą z Azji Wschodniej i od tysięcy lat z ich dobroczynnych właściwości korzystają Chińczycy i Japończycy. W Europie zyskują coraz większą popularność, a ich pozytywne działanie potwierdzają naukowcy. Grzyby są brązowe, a ich kapelusze mogą osiągać do 20 cm średnicy. W Polsce występują także pod nazwą twardniki japońskie. Można je kupić w sklepach ze zdrową żywnością. W aptekach dostępne są także suplementy diety zawierające wyciąg z grzybków shiitake, ale są one stosunkowo drogie.

Jak grzyby shiitake wpływają na zdrowie?

Największą zaletą tych egzotycznych grzybów jest ich lecznicze działanie. Dlatego Chińczycy w medycynie naturalnej korzystają z nich już od ponad 2 tysięcy lat. Sekret grzybów tkwi w ich składnikach. Zawarty w nich potas obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie zapobiega miażdżycy. Wapń i fosfor wzmacniają kości i zęby, a witamina B3 ma działanie uspokajające, ułatwia zasypianie i pomaga walczyć ze stresem. Z kolei witamina D3 poprawia odporność i samopoczucie. Szczególnie warto więc spożywać grzybki w okresie jesienno-zimowym, by zapobiec infekcjom. Jedną z najważniejszych substancji występujących w grzybkach shiitake jest jednak lentinan – organiczny związek chemiczny, który wzmacnia układ odpornościowy i wspiera organizm w walce z rakiem. Grzybki nie zwalczają jednak wszystkich rodzajów nowotworów w równomiernym stopniu. Naukowcy potwierdzają ich skuteczność w walce np. z rakiem żołądka czy jelita grubego.

Jak stosować grzyby shiitake w codziennej diecie?

Grzyby shiitake warto jeść każdego dnia. Ich intensywny, ciekawy smak wzbogaci każdą potrawę. Dużą zaletą jest mięsistość grzybów, a także ich niska kaloryczność. Mogą być spożywane bez żadnego przygotowania, na surowo lub w wersji suszonej. Świeże grzyby warto spożywać zwłaszcza ze względu na walory smakowe. Suszone nie tracą jednak swoich wartości, a wręcz zawierają więcej witaminy B3. Można je także marynować.

Grzybów shiitake nie należy zbyt długo poddawać obróbce termicznej, bo stają się twarde. Najlepiej przechowywać je w lodówce, w papierowej torebce. Grzyby świetnie sprawdzą się jako dodatek do potrawach warzywnych, kasz i makaronów. Można z nich przyrządzić także sos, który będzie idealnie pasować do ryb i mięs. Świeże lub suszone grzybki wzbogacą też smak sałatek warzywnych.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama