Reklama

Dobroczynny wpływ witaminy D na zdrowie

Witamina D pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. To dzięki niej mamy zdrowe i piękne zęby, mocne kości, a nasza krew prawidłowo przepływa w naczyniach krwionośnych. To jednak tylko garstka informacji o pozytywnym wpływie tej witaminy na nasze zdrowie. Jej niedobór może wywołać niebezpieczne schorzenia i pogorszenie stanu naszego zdrowia. Poniżej przedstawiamy dobroczynne działanie witaminy D na nasze zdrowie oraz tłumaczymy, dlaczego należy dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie.

Reklama

Witamina D a odchudzanie

Badania naukowców z University of Minnesota potwierdzają, że osoby, u których stężenie witaminy D we krwi jest prawidłowe szybciej spalają zbędną tkankę tłuszczową niż te, które mają niedobór tej substancji. Według naukowców witamina D wpływa na redukcję kortyzolu, czyli hormonu stresu, który powoduje odkładanie się tłuszczu. O odpowiedni poziom witaminy D w organizmie powinny dbać zarówno osoby, które chcą mieć piękną sylwetkę, jak i te zmagające się z otyłością.

Witamina D a cukrzyca

Bania potwierdzają, że niedobór witaminy D sprzyja zachorowaniu na cukrzycę typu 2. Już w latach 80. XX wieku udowodniono, że witamina D jest niezbędna do prawidłowej pracy komórek b trzustki, czyli tych, które odpowiadają za wydzielanie insuliny. Witamina D stymuluje ten proces, a w konsekwencji pomaga utrzymać prawidłowe stężenie glukozy we krwi i zapobiec cukrzycy typu 2.

Witamina D zapobiega przeziębieniu

Witamina D wzmacnia również odporność i poprawia pracę układu immunologicznego. Ponadto, pomaga zwalczać wirusy i baterie, które zaatakowały już organizm. Regularne przyjmowanie witaminy D znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na przeziębienie czy infekcje grypopodobne.

Znaczenie witaminy D w chorobie Leśniewskiego- Crohna

Witamina D może również łagodzić objawy choroby Leśniewskiego- Crohna, a także hamować jej genetyczny rozwój. Najnowsze badania nad wpływem witaminy D na tę chorobę dają nadzieję lekarzom i chorym, że właśnie ten suplement diety okaże się środkiem, który znacząco poprawi jakość życia cierpiącym na to schorzenie.

Witamina D w alergii i astmie

Witamina D doskonale wzmacnia układ odpornościowy organizmu, a także działa przeciwzapalnie. Zwiększa produkcję przeciwalergicznych i przeciwzapalnych cytokin, które łagodzą objawy alergii i astmy, a nawet leczą te przypadłości. Osoby, które zmagają się z alergią lub astmą powinny dbać o regularne zaopatrzenie organizmu w witaminę D. Jej niedobór może spowodować niebezpieczne infekcje dróg oddechowych.

Witamina D na depresję i ból

Badania potwierdzają, że odpowiednia suplementacja witaminy D znacząco zmniejsza występowanie różnego rodzaju bóli, a także łagodzi dolegliwości bólowe. Ponadto, witamina D wykazuje pozytywne działanie na układ nerwowy i psychikę. Regularne dostarczanie witaminy D do organizmu chroni nas przed rozwojem depresji i innych schorzeń psychicznych. Zbyt niski poziom witaminy D w organizmie może objawiać się zmęczeniem, rozdrażnieniem i brakiem energii, co może być pierwszym krokiem do depresji.

Witamina D chroni przed nowotworami

Coraz więcej badań potwierdza również, że witamina D wykazuje działanie chroniące organizm przed rozwojem niektórych nowotworów. Mowa m. in. o raku prostaty, sutka, jajnika, płuc, trzustki, jelita grubego, a także czerniaka. Naukowcy tłumaczą, że witamina D hamuje namnażanie się komórek nowotworowych, a co więcej, przyspiesza ich śmierć! Naukowcy przekonują, że im większe stężenie witaminy D w organizmie, tym mniejsze ryzyko zachorowania na raka.

Objawy niedoboru witaminy D

Najczęstsze objawy niedoboru witaminy to:

• utrata apetytu;

• bezsenność;

• zaburzenia widzenia;

• biegunka i nudności;

• bóle kości i mięśni;

• niesmak i pieczenie w jamie ustanej i w gardle.

U niemowląt zbyt niski poziom witaminy D objawia się nadmiernie płaską główką z tyłu, guzkami na czole, opóźnionym zrastaniem ciemiączka i słabymi mięśniami brzucha.

Źródła witaminy D

Podstawowym i najlepszym źródłem witaminy D jest słońce. To dlatego w lecie czujemy się pełni wigoru i energii. Cenne źródła pokarmowe witaminy D to: ryby morskie, jajka, oleje roślinne, wątroba, a także większość produktów z grupy nabiału. By zapewnić organizmowi odpowiedni poziom witaminy D, należy uwzględniać te produkty w codziennej diecie. Można również przyjmować suplementy z witaminą D, lecz nie będą one działać tak skutecznie, jak naturalne produkty.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama