Reklama

Dlaczego warto pić zakwas z buraków?

Zakwas buraczany, czyli kiszony sok z buraków, to skarbnica witamin i minerałów. Dzięki temu jest doskonałym remedium na wiele dolegliwości i wzmocnienie organizmu. W burakach znajduje się betanina, przeciwutleniacz o działaniu bakteriobójczym, przeciwwirusowym i przeciwzapalnym. Ponadto proces fermentacji sprawia, że zakwas z buraków zawiera naturalne probiotyki, czyli szczepy bakterii, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Dlatego też warto pić go w okresie przeziębienia i grypy, ponieważ pomoże wzmocnić odporność i skrócić czas trwania infekcji. Zakwas buraczany poprawia także trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Można go stosować w czasie diety odchudzającej lub problemach z jelitami czy wątrobą. Jego kolejną zaletą jest to, że obniża poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego, dzięki czemu wspiera pracę serca i zapobiega miażdżycy czy innym chorobom układu krwionośnego. Dlaczego jeszcze warto sięgać po zakwas z buraków? Kto może go pić i jak go przygotować?

Jakie wartości odżywcze znajdują się w burakach?

Buraki należą do jednych z najzdrowszych warzyw i nie bez powodu są określane mianem produktów superfoods. Warto więc traktować je nie tylko jako dodatek do obiadu, ale również naturalny środek na wzmocnienie organizmu i zdrowia. Buraki są skarbnicą składników odżywczych, zawierają witaminy A, C, E, K, kwas foliowy oraz witaminy z grupy B (B2, B3, B6). Znajdziemy w nich także dużo żelaza i innych cennych minerałów, m.in. magnez, potas, fosfor, miedź, cynk czy wapń. Buraki to również źródło wielu przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki i zmniejszają ryzyko wielu chorób. Należy do nich betanina – barwnik, który nadaje burakom czerwony kolor. Wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne, dzięki czemu może pomóc w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Należy pamiętać, że buraki poddawane obróbce termicznej tracą wiele wartości odżywczych, dlatego zdrowsze są te surowe, niż ugotowane. Dlatego, żeby zachować ich właściwości, najlepiej przygotować z nich sok, a tym bardziej zakwas buraczany. Warzywa te zawierają dużo cukru i mają wysoki indeks glikemiczny (IG = 30), dlatego nie są zalecane osobom chorującym na cukrzycę. Tymczasem podczas procesu ich fermentacji część cukru jest usuwana.

Dlaczego warto pić zakwas z buraków?

W trakcie fermentacji buraków nie tylko spada zawartość cukru, ale powstają także bakterie kwasu mlekowego. Szczepy te wspierają florę bakteryjną jelit, dzięki czemu pomagają wzmocnić układ odpornościowy i chronić organizm przed chorobami. Zakwas z burak jako naturalny probiotyk warto pić przez cały rok, ale szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy narażeni na różne infekcje, przeziębienie i grypę. Taki kiszony sok niszczy bakterie i wirusy, pomaga szybciej uporać się z chorobą oraz wzmacnia osłabiony organizm. Uzupełnia bowiem niedobory witamin i minerałów oraz wspiera wątrobę i nerki w wydalaniu toksyn. Korzystnie wpływa również na układ pokarmowy, gdyż bakterie kwasu mlekowego stymulują pracę jelit i poprawiają trawienie. Dlatego też picie zakwasu z buraka może pomóc szybciej pozbyć się zbędnych kilogramów, jeśli będziemy przestrzegać odpowiedniej diety i regularnie uprawiać aktywność fizyczną. Kiszony sok z buraków można także pić w przypadku różnych dolegliwości jelitowych, np. zaparć lub syndromu leniwego jelita.

Zakwas z buraków korzystnie wpływa również na układ krwionośny. Wykazuje działanie krwiotwórcze i poprawia jakość krwi, polecany jest więc osobom chorującym na anemię. Ponadto obniża poziom „złego” cholesterolu we krwi oraz reguluje ciśnienie, dzięki czemu zmniejsza ryzyko miażdżycy, nadciśnienia i innych chorób układu sercowo-naczyniowego. Zakwas buraczany pozytywnie oddziałuje także na układ nerwowy, poprawia nastrój, działa uspokajająco i wyciszająco oraz ułatwia zasypianie. Może też wspomóc koncentrację i zwiększyć wydolność organizmu.

Jak przygotować zakwas z buraków?

Przygotowanie zakwasu z buraków jest całkiem proste, jednak na końcowy produkt musimy poczekać kilka dni. Najpierw należy umyć i obrać ze skórki 2 kg buraków, a następnie pokroić je w plastry. Układamy je w dużym słoiku lub kamionkowym naczyniu warstwami na przemian z ząbkami czosnku (z ok. 2-3 główek) i przyprawami – liśćmi laurowymi, zielem angielskim i pieprzem. Warstwy układamy do ¾ wysokości słoika, a ostatnią powinny stanowić buraki. Należy zalać je 2-3 litrami letniej, przegotowanej wody z dodatkiem 2-3 łyżek soli. Woda powinna całkowicie przykrywać warzywa, by sok nie spleśniał. Na wierzchu można ułożyć kromkę chleba na zakwasie. Naczynie zakrywamy gazą lub ściereczką, które najlepiej zabezpieczyć gumką. Odstawiamy na 5-7 dni w ciepłe miejsce, a gdy zakwas będzie gotowy, przelewamy go do butelek lub słoików i przechowujemy w lodówce.

Sok z kiszonych buraków warto pić regularnie, by przyniósł wymierne korzyści dla organizmu. Można stosować go codziennie po pół szklanki, lub co dwa dni po szklance. Ostrożność powinny zachować osoby chorujące na cukrzycę, gdyż buraki zawierają dużo cukru i mogą spowodować nagłe skoki glukozy. Jednak podczas ich fermentacji cukier eliminowany jest do minimalnego poziomu, więc cukrzycy również mogą sięgać po zakwas buraczany, kontrolując poziom cukru we krwi.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama