Reklama

Dlaczego warto pić sok z trzciny cukrowej?

Pozyskiwany z trzciny cukrowej sok to doskonałe źródło antyoksydantów, minerałów i nieprzetworzonego (nierafinowanego) cukru prostego. Zapewnia solidną dawkę energii, zapobiega odwodnieniu i uzupełnia niedobory cennych składników odżywczych. Ma wyjątkowo dobroczynny wpływ na układ pokarmowy, kondycję zębów, a nawet rozwój płodu. Posiada przy tym niski indeks glikemiczny i wbrew pozorom wcale nie zawiera nadmiernie dużo kalorii. Kto powinien po niego często sięgać? Jakie bóle pomaga zniwelować? Czy mogą go pić osoby z cukrzycą? Na te pytanie znajdziesz odpowiedź w artykule.

Czym jest trzcina cukrowa?

Trzcina cukrowa jest byliną z rodziny wichlinowatych; może osiągać nawet do 8 m wysokości. Wytwarza się z niej na światową skalę cukier. Ale nie tylko. Produkuje się z niej również etanol wykorzystywany do produkcji biopaliw oraz w mniejszym stopniu w papiernictwie i przemyśle farmaceutycznym. Jest także wykorzystywana w produkcji rumu. Oprócz cukru z trzciny pozyskuje się melasę oraz cenny sok.

Sok z trzciny cukrowej

Sok z trzciny cukrowej pozyskuje się poprzez mechaniczne wyciskanie łodyg rośliny. Dzięki zawartej w niej sacharozie jest bardzo słodki. Żeby zneutralizować jego smak, wystarczy połączyć go ze świeżym sokiem z owoców cytrusowych. Wykazano, że jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy (fenoli i flawonoli) oraz składników mineralnych takich jak wapń, fosfor, potas, magnez i żelazo.

Właściwości soku z trzciny cukrowej

Sok z trzciny cukrowej stanowi bardzo bogate źródło przeciwutleniaczy, czyli naturalnych substancji chemicznych, które dobroczynnie wpływają na nasz organizm. Chronią serce i cały układ krążenia, zmniejszają ryzyko powstawania nowotworów, cukrzycy czy choroby Alzheimera, spowalniają procesy starzenia i stymulują procesy detoksykacyjne. Sok z trzciny cukrowej dostarcza ponadto cennych witamin i minerałów, a przede wszystkim żelaza, które zapobiega powstawaniu anemii.

Solidna dawka energii

Porcja soku z trzciny cukrowej to solidna dawka energii, dlatego powinny często po niego sięgać osoby, które podejmują na co dzień intensywny wysiłek. Już jedna szklanka pozwoli uzupełnić niedobory niezbędnych minerałów, takich jak magnez, żelazo, fosfor czy wapń. Z kolei obecna w soku sacharoza, poza właściwościami energetyzującymi, zmniejsza ryzyko odwodnienia. Do walorów soku z trzciny cukrowej zaliczyć należy także to, że ma niski indeks glikemiczny (zawarta w niej glukoza wolniej uwalnia się w organizmie) i dostarcza nieprzetworzonego (nierafinowanego) cukru prostego, dlatego też mogą śmiało włączyć go do diety także diabetycy.

Zaskakujące zalety picia soku z trzciny cukrowej

Sok z trzciny cukrowej bardzo pozytywnie wpływa na kondycję naszego uzębienia. Zawarte w nim wapń i fosfor odbudowują strukturę zębów, wzmacniają szkliwo, pomagają w leczeniu próchnicy i mogą przyczynić się do zniwelowania nieświeżego oddechu. Picie soku z trzciny cukrowej zalecane jest również kobietom w ciąży. Dzięki obecnym w nim składnikom płód lepiej się rozwija i zmniejsza się ryzyko poronienia. Praktycy medycyny ajurwedyjskiej twierdzą ponadto, że picie soku z trzciny cukrowej bardzo korzystnie wpływa na płodność i pomaga zajść w ciążę.

Sok z trzciny cukrowej i wpływ na układ pokarmowy

Przeprowadzone badania wskazują, że zawarte w soku z trzciny cukrowej związki mineralne (m.in. potas) wyrównują poziom pH w żołądku oraz znacznie zwiększają produkcję soków trawiennych. Pijąc go możemy zatem pozbyć się bólu brzucha oraz złagodzić dolegliwości towarzyszące schorzeniom układu pokarmowego. Wbrew pozorom sok z trzciny cukrowej nie jest wysokokaloryczny. Szklanka zawiera około 80 kcal, dlatego może zastąpić inne słodzone produkty. Nie zaleca się jednak spożywania więcej niż 250 ml napoju.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama