Reklama

Dlaczego krowie mleko jest niezastąpione?

Mimo że mleko krowie to jeden z podstawowych składników diety wielu z nas, a w szczególności jadłospisu dzieci, w ostatnim czasie było mocno atakowane przez niektórych dietetyków. Według ich opinii mleko krowie jest zbyt tłuste, często wywołuje reakcje alergiczne i nie musi być obecne w każdej diecie. Takie zdanie obalają naukowcy z kanadyjskiego St. Michale’s Hospital, którzy twierdzą, że mleko krowie jest najważniejszym składnikiem diety każdego dziecka i dorosłego. Przyczynia się m. in. do prawidłowego rozwoju organizmu, a przede wszystkim do wzrostu ciała. Nietrudno zauważyć, że mleko krowie stało się wyjątkowo kontrowersyjnym napojem w ostatnich kilku latach. Zdecydowana większość specjalistów uważa jednak, że nie warto eliminować go z diety. Dlaczego?

Reklama

Podstawa diety

Niewątpliwie większość z nas została wychowana na krowim mleku, chyba że wykazało ono działanie alergiczne. W takim wypadku zostało zapewne zastąpione mlekiem w proszku. Nie bez powodu tak chętnie sięgamy po mleko. To produkt bogaty w wiele wartości odżywczych, których potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania.

Skład

Mleko jest przede wszystkim cennym źródłem białka i wapnia, które są podstawowym budulcem układu mięśniowego i kostnego. Ponadto, w mleku znajdziemy również spore ilości lipidów, które zapewniają zdrowie skórze i zabezpieczają ją przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. W składzie mleka występują również nienasycone kwasy tłuszczowe, które spełniają w organizmie wiele ważnych funkcji – przyspieszają metabolizm cholesterolu, działają przeciwzapalnie, a także przyspieszają regenerację komórek. Jednak to nie wszystkie cenne składniki, jakich dostarcza nam mleko krowie. W jego składzie znajdziemy również:

• kwas mlekowy, który wzmacnia odporność i reguluje przemianę materii;

• witaminę A, która zapobiega starzeniu się skóry;

• niezbędną do produkcji czerwonych krwinek witaminę B12;

• fosfor, magnez, potas;

• witaminy: C, D, K, PP oraz kilka witamin z grupy B.

Naukowcy z kanadyjskiego szpitala St. Michale’s Hospital twierdzą, że nie ma obecnie równie zdrowego odpowiednika krowiego mleka. Według badaczy krowie mleko powinno być podstawowym elementem diety każdego człowieka, a w szczególności dzieci. Naukowcy wykazali, że brak mleka w diecie dziecka może zaburzać prawidłowy rozwój dziecka i opóźniać wzrost jego ciała.

Podobnie twierdzi Międzynarodowa Federacja Mleka. Jej eksperci zwracają również uwagę na fakt, że nie można nazywać mlekiem napojów sojowych czy ryżowych. W żadnym wypadku nie mogą one zastąpić mleka krowiego. Szczególnie powinni pamiętać o tym weganie, karmiąc swoje dzieci. Jeśli dziecko nie jest uczulone na laktozę, mleko krowie powinno być nieodłącznym elementem jego diety.

Właściwości mleka

Mleko nie tylko przyczynia się do odpowiedniego rozwoju organizmu i wzrostu ciała. Udowodniono mu także wiele właściwości leczniczych. Okazuje się, że regularne picie mleka może zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu chorób. Do grupy tej można zaliczyć osteoporozę, nadciśnienie tętnicze, raka jelita grubego, a także choroby układu sercowo-naczyniowego. Ponadto, wbrew opinii wielu dietetyków, mleko nie powoduje tycia. Produkty bogate w wapń przyspieszają przemianę materii i spalanie tłuszczu. Można zatem pokusić się o zdanie, że mleko wspomaga odchudzanie. Mleko to również napój poprawiający samopoczucie. Najlepiej pić go z dodatkiem miodu, który także działa dobroczynnie na nasze zdrowie.

Negatywne skutki picia mleka

Picie mleka krowiego może być niebezpieczne wyłącznie dla osób, które są uczulone na laktozę. Organizm osoby uczulonej wytwarza zbyt mało enzymu, zwanego laktazą, który potrzebny jest do strawienia laktozy. Objawy alergii? Bóle jelitowe, biegunka, silne wzdęcia, a także wymioty. Osoby uczulone powinny unikać nie tylko samego mleka, ale również produktów mlecznych.

Jakie mleko najlepiej pić?

Najzdrowsze jest oczywiście mleko prosto od krowy, które obecnie jest niestety w zasięgu ręki tylko niektórych z nas, a ściślej mówiąc, ludzi, którzy posiadają własne krowy i mieszkają na wsi. Takie mleko jest najbogatsze w wartości odżywcze i pozbawione szkodliwych ulepszaczy.

Sklepy oferują nam kilka rodzajów mleka krowiego. Można scharakteryzować je po kątem dwóch wytycznych. Pierwsza dotyczy sposobu produkcji mleka, druga ilości tłuszczu, które zawiera mleko.

Pod względem sposobu produkcji można wyróżnić:

• mleko UHT - to skrót od angielskiej nazwy - Ultra High Temperature, która oznacza, że mleko jest sterylizowane w bardzo wysokiej temperaturze, bo aż w 135 stopniach Celsjusza. Dzięki temu może być przechowywane w opakowaniu nawet kilka miesięcy. Negatywną cechą tego rodzaju mleka jest niska zawartość witamin i minerałów, które zostają wypłukane w procesie sterylizacji. Mleko UHT charakteryzuje się również specyficznym smakiem i zapachem. Szybko się psuje.

• mleko świeże – to tzw. mleko mikrofiltrowane i pasteryzowane w temperaturze 72 stopni Celsjusza. Ta metoda produkcji pozwala zachować w mleku więcej składników odżywczych. Mleko świeże smakowo jest najbardziej zbliżone do mleka krowiego.

Pod względem zawartości tłuszczu mleko dzielimy na:

• Zeroprocentowe – to najczęściej mleko typu UHT. Zalecane osobom, które są na diecie.

• Półprocentowe – podobnie, jak mleko zeroprocentowe, przeznaczone jest dla osób na diecie.

• Półtoraprocentowe i dwuprocentowe – te typy mleka posiadają zazwyczaj dużo więcej wartości odżywczych niż mleko półprocentowe. Można je spotkać zarówno w postaci mleka UHT, jak i świeżego.

• 3,2 – procentowe – to przeważnie mleko pełnowartościowe.

Zdecydowanie lepszym wyborem będzie mleko świeże, niż UHT. Mleko świeże posiada naprawdę sporą ilość wartości odżywczych, a dodatkowo smakuje podobnie do mleka prosto od krowy.

Jeśli jesteś na diecie, wybieraj mleko z niższą zawartością tłuszczu. Wiedz jednak, że chude mleko zwykle poddawane jest wysokiej obróbce termicznej. Posiada zatem mało wartości odżywczych. Dzieci powinny pić mleko świeże pełnotłuste, gdyż potrzebują dużej ilości składników odżywczych do prawidłowego rozwoju.

Dzienna dawka mleka

Przyjmuje się, że dzienna dawka mleka nie powinna przekraczać 500 mililitrów. Najlepiej pić mleko chłodne lub lekko ciepłe. Gotowanie mleka powoduje, że traci ono wartości odżywcze.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama