Reklama

Dietetyczne zamienniki niezdrowej żywności

Sposób, w jaki się odżywiamy, wpływa nie tylko na naszą sylwetkę, ale też ogólny stan zdrowia, odporność, a nawet kondycję skóry, włosów i paznokci. Im więcej w naszym codziennym jadłospisie jest warzyw i owoców, a także chudego nabiału i produktów pełnoziarnistych, tym lepiej się czujemy i wyglądamy. Każdemu jednak zdarza się sięgać po słone przekąski czy używki, a wiele osób nie jest w stanie zapanować nad ciągłym głodem na słodycze. Podpowiadamy, jak niezdrowe przekąski zastąpić równie apetycznymi, ale dietetycznymi zamiennikami.

Frytki i słone przekąski

Frytki i słone przekąski wydają się idealnymi przysmakami do wieczornego odpoczynku na kanapie. To jednak prawdziwe bomby kaloryczne – zawierają niezdrowe tłuszcze i mnóstwo węglowodanów prostych. Dostarczają też dużych ilości soli, która podnosi ciśnienie krwi i obciąża nerki. Częste spożywanie takiej żywności to prosta droga do nadwagi i problemów ze zdrowiem. Frytki smażone na głębokim oleju o wiele lepiej zamienić więc na ziemniaki posypane ziołami i pieczone w piekarniku. Świetną opcją są również pieczone bataty, które zawierają mnóstwo cennych składników odżywczych i mają niski indeks glikemiczny. Z kolei słone przekąski ze sklepu zamieńmy na chipsy własnej roboty. Cienko pokrojone ziemniaki, buraki, marchew, jarmuż lub banany wystarczy posypać przyprawami i ziołami, polać niewielką ilością oliwy i upiec w piekarniku. Będą o wiele mniej kaloryczne i o niebo zdrowsze, bo pozbawione utwardzanych tłuszczów i konserwantów. Innym rozwiązaniem jest samodzielnie przygotowany popcorn.

Słodycze

Niepohamowany głód na słodycze to problem wielu osób. Jednak częste spożywanie ciastek, batonów i cukierków obniża naszą odporność, sprzyja grzybicy i znacząco pogarsza kondycję skóry. To także główna przyczyna otyłości. Warto wiedzieć, że słodycze ze sklepu zawierają substancje obciążające trzustkę i uzależniające, np. olej palmowy, glutaminian sodu czy ulepszacze smaku. To dlatego jedząc je, szybko mamy ochotę na kolejną porcję. Jeśli zamiast tego wybierzemy zdrowe słodycze lub przyrządzimy własne desery, apetyt na cukier nie będzie nas tak bardzo dręczył. Najlepszym zamiennikiem popularnych słodyczy są orzechy, a także świeże lub suszone owoce. Na ich bazie z łatwością można też przygotować pyszne i ładnie wyglądające desery, np. na bazie jogurtu naturalnego, serka mascarpone, galaretki czy budyniu. Wystarczy dodać do nich owoce, bakalie, a całość posłodzić miodem naturalnym. Coraz większą popularnością cieszą się również ciasta przygotowane z warzyw (np. marchewkowe lub szpinakowe) z dodatkiem konfitury, miodu lub masy budyniowej.

Lody

Lody kupowane w sklepie zawierają mnóstwo cukru, barwników i polepszaczy smaku. Lepiej więc nie jadać ich za często, a latem chłodzić się za pomocą zimnych owoców i koktajli. Świetnym zamiennikiem tradycyjnych lodów będą mrożone banany. Wystarczy zblendować je na aksamitną masę, a następnie dodać 50 g jogurtu naturalnego i łyżkę kakao. Tak przygotowaną masę trzeba włożyć do zamrażalnika na co najmniej godzinę, by cieszyć się słodkim, pysznym i zdrowym deserem.

Kawa

Spożywanie nawet kilku kaw dziennie to nałóg wielu osób. I o ile w małych ilościach kawa poprawia pamięć i koncentrację oraz przyspiesza metabolizm, o tyle w dużych może nam szkodzić. Sprzyja bowiem odwodnieniu organizmu, powoduje drażliwość, napięcie i bezsenność, a także podrażnia żołądek, powodując nadkwasotę. Dlatego jeśli chcemy dodać sobie energii w zdrowy sposób, najlepszym pomysłem jest picie yerba mate. Napój nie tylko poprawia samopoczucie, ale wykazuje też wiele właściwości leczniczych – zmniejsza ryzyko cukrzycy, miażdżycy, grzybicy, a nawet nowotworów. Przyspiesza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej, wzmacnia też kości i pomaga pozbyć się pasożytów z organizmu. Wspiera ponadto leczenie reumatyzmu i regeneruje żołądek.

Kolorowe napoje

Soki i gazowane napoje ze sklepu to przede wszystkim potężna dawka cukru. Zamiast nich najlepiej samodzielnie wycisnąć sok z owoców lub zblendować warzywa razem z owocami. Kolorowe koktajle na bazie szpinaku, cytrusów, jarmużu, dyni czy pomidorów są nie tylko pyszne i zdrowe, ale pomagają też schudnąć. Zwłaszcza jeśli dodamy produkty, które przyspieszają metabolizm i ułatwiają spalanie tkanki tłuszczowej, np. ananasa, papaję, truskawki, szpinak czy ogórki.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama