Reklama

Dieta rozdzielna: Zasady, wady i zalety

Dieta rozdzielna została opracowana przez amerykańskiego lekarza – Williama Haya, który stwierdził, że powstawaniu nadwagi sprzyja niewłaściwe łączenie produktów pokarmowych. Dieta rozdzielna pomaga więc schudnąć, a jej zasady dobrze wpływają również na układ krążenia i układ pokarmowy, pomagają oczyścić organizm z toksyn (wspierają pracę nerek) i zmniejszają napięcie nerwowe. Na czym polega dieta rozdzielna, jakie są jej efekty i czy warto ją stosować?

Reklama

Zasady diety rozłącznej

Dietę rozłączną (inaczej dietę niełączenia) opracował amerykański lekarz i naukowiec William Howard Hay. Jej główną zasadą jest niełączenie w jednym posiłku węglowodanów i białek, które zdaniem naukowca są trawione przez inne enzymy, a spożywanie ich jednocześnie obciąża żołądek i sprzyja powstawaniu nadwagi. Pomiędzy posiłkiem zawierającym węglowodany (pieczywo, makarony, kasze, ziemniaki, owoce) a posiłkiem białkowym (mięso, ryby i owoce morza, jajka, soja, sery zawierające do 50% tłuszczu) powinna być też 4-godzinna przerwa. Zarówno węglowodany, jak i białka można za to łączyć z tzw. produktami neutralnymi, do których zalicza się tłuszcze, warzywa, grzyby, zioła, czosnek, maślankę oraz kwaśną śmietanę, mleko lub kefir. Dieta rozłączna nie wyklucza także zbyt wielu produktów – unikać powinno się jedynie węglowodanów prostych znajdujących się w białym pieczywie czy słodyczach, wędlin i czerwonego mięsa oraz fast foodów, słodkich napojów, alkoholu, a także mocnej kawy i herbaty. Niewskazane są także smażone i tłuste potrawy. Codzienny jadłospis powinien składać się z 5 posiłków. Ważne jest też picie dużej ilości wody (ok. 2 litry dziennie), zielonej herbaty oraz naparów z ziół.

Efekty diety

Dieta rozłączna nie jest typową dietą redukcyjną, jednak ze względu na wykluczenie produktów wysokokalorycznych (głównie cukrów prostych i tłustych posiłków) stosujące ją osoby mogą schudnąć nawet 2,5 kg w ciągu 2 tygodni. Nie jest to jednak efekt niełączenia białek i węglowodanów w jednym posiłku, ale niższej kaloryczności posiłków (unikania słodyczy, alkoholu, smażonych potraw). Dieta doktora Haya pozytywnie wpływa też na układ krążenia. Wszystko dzięki wykluczeniu czerwonego mięsa i niezdrowych przekąsek, które przyczyniają się do wzrostu poziomu złego cholesterolu we krwi, a co za tym idzie miażdżycy i innych chorób serca. Stosowanie diety rozdzielnej wspomaga również procesy trawienia i oczyszczanie organizmu z toksyn. Spożywanie posiłków bogatych w witaminy i minerały świetnie wpływa też na układ nerwowy – poprawia pamięć i koncentrację, osłabia napięcie nerwowe, pomaga walczyć ze stresem.

Zalety i wady diety

Ogromną zaletą diety rozdzielnej jest stosunkowo mała ilość produktów zakazanych (w dodatku są one niezdrowe i kaloryczne). Z kolei przygotowywanie posiłków nie jest kosztowne ani wymagające, jedyną kwestią problematyczną jest umiejętne rozłożenie składników, by nie łączyć białek i węglowodanów. Wśród korzyści płynących ze stosowania diety wymienia się lepszą kondycję układu krążenia, pokarmowego i trawiennego.

Wielu ekspertów ds. zdrowego żywienia podkreśla, że dieta rozdzielna nie wpisuje się w zasady racjonalnego odżywiania się – piramida zdrowego żywienia zakłada spożywanie wszystkich rodzajów produktów w jednym posiłku. Dietetycy podkreślają też, że zdrowy, zbilansowany posiłek powinien składać się z węglowodanów, białka i warzyw z niewielkim dodatkiem roślinnych tłuszczów. Diety rozdzielnej nie powinno się więc stosować przez dłuższy czas.

Inną wadą diety jest konieczność walki z przyzwyczajeniami, np. spożywaniem chleba czy makaronu z posiłkami zawierającymi ryby, mięso czy ser. Zazwyczaj stosujące ją osoby muszą korzystać z gotowych jadłospisów. Dużym utrudnieniem jest też całkowity zakaz podjadania między posiłkami – nie wolno wtedy jeść nawet zdrowych przekąsek, takich jak warzywa czy kiszonki.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama