Reklama

Dieta cytrynowa a odchudzanie

Dieta cytrynowa mimo bardzo restrykcyjnych zasad zyskuje coraz większą popularność. Jej ogromnym atutem jest szybka utrata nadprogramowych kilogramów, a do tego skuteczne oczyszczanie organizmu z toksyn. Podstawą tego sposobu odżywiania się jest sok cytrynowy, który wzmacnia odporność, przyspiesza metabolizm i poprawia trawienie. Czy dieta cytrynowa jest bezpieczna dla zdrowia? Jakie są jej zalety i wady?

Zasady diety cytrynowej

Twórcą diety cytrynowej jest amerykański ekspert w dziedzinie medycyny naturalnej. Swoją teorię oparł o korzystne dla naszego zdrowia właściwości popularnego cytrusa. Dietę można stosować w postaci detoksu lub jako wspomaganie zwykłej diety redukcyjnej. W tym pierwszym przypadku detoks nie powinien trwać dłużej niż 12 dni. W jego trakcie należy pić jedynie 2,5 litra świeżo przygotowanej lemoniady dziennie. Do napoju powinno się dodawać jeszcze syrop klonowy lub miód (mają za zadanie dostarczać niezbędnej energii) oraz imbir lub pieprz cayenne (przyspieszają metabolizm). W trakcie detoksu można schudnąć nawet 10 kilogramów, jednak dietetycy i lekarze przestrzegają przed tak drastycznym sposobem odchudzania się.

Zdecydowanie lepszym sposobem jest więc włączenie cytryny do zwykłej diety redukcyjnej, która obejmuje zbilansowane posiłki (oparte na węglowodanach złożonych, chudym mięsie i nabiale oraz dużej ilości warzyw i owoców). Jedyną zasadą jest to, by przed każdym posiłkiem wypić szklankę lemoniady przygotowanej z jednej cytryny.

Zalety diety cytrynowej

Cytryna jest bogatym źródłem witamin i przeciwutleniaczy. Wzmacnia odporność, stymuluje układ immunologiczny, opóźnia procesy starzenia się i wspiera wątrobę w procesach detoksykacji organizmu (zwiększa produkcję żółci). Korzystnie wpływa też na procesy trawienne i odkwasza organizm (ma działanie zasadotwórcze). Cytryna jest również źródłem błonnika, który reguluje wchłanianie cukrów i tłuszczów do organizmu, poprawia perystaltykę jelit i chroni przed zaparciami. Owoc ten zbawiennie wpływa też na kondycję cery – pomaga pozbyć się przebarwień i opóźnia starzenie się skóry.

Ogromną zaletą diety cytrynowej (a także detoksu) jest szybki efekt, a także brak skomplikowanych zasad. Organizm oczyszcza się z toksyn, a metabolizm przyspiesza. Tracimy też nadmierną ilość wody zalegającą w naszym ciele. Przez to sylwetka staje się bardziej smukła, a rysy twarzy wyostrzone.

Wady diety cytrynowej

Dietetycy zwracają uwagę przede wszystkim na negatywne skutki detoksu cytrynowego. Ostrzegają przed tak restrykcyjnym i wyniszczającym sposobem odchudzania się. W trakcie 12 dni picia wyłącznie lemoniady nasz organizm nie otrzymuje niezbędnych składników odżywczych, takich jak węglowodany złożone czy białko. Mimo wielu pozytywnych właściwości cytryny, może dojść do problemów z jelitami i zaparć. Ogromnie narażony jest też żołądek (łatwo o podrażnienia błony śluzowej) oraz szkliwo zębów. Osoby stosujące detoks cytrynowy skarżą się także na osłabienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, zgagę i nudności. Warto też wiedzieć, że taki sposób odchudzania prowadzi jedynie do utraty wody oraz spalenia mięśni, a nie tkanki tłuszczowej. Dlatego znacznie lepszym sposobem jest stosowanie zbilansowanej diety redukcyjnej oraz picie lemoniady przed posiłkami. W ten sposób przyspieszymy metabolizm i mniej zjemy w trakcie posiłku.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama