Reklama

Czy witamina C faktycznie jest skuteczna w leczeniu przeziębienia?

Jeśli chodzi o witaminy, wszystko co do tej pory było wiadome, teraz może okazać się zdecydowanie mylące. Mając na myśli niektóre witaminy od razu możemy powiedzieć, na co one pomagają i na jakie dolegliwości powinny działać. Jednak jeśli chodzi o zapobieganie przeziębieniu, to czy na pewno witamina C, która jest wybierana przez większość osób wystarczy? Czy jest na rynku inna witamina, o wiele bardziej skuteczna na przeziębienie i grypę niż witamina C? Według najnowszych badań, witamina D działa o wiele lepiej niż witamina C. Jest to zaskakujące, ponieważ myśląc o witaminie D myślimy raczej o mocnych kościach. Jednak jak się okazało, witamina D odgrywa ważną rolę w procesie budowania odporności.

Reklama

Witamina C w porównaniu z witaminą D

Odpowiednia ilość witaminy C jest pomocna w zapobieganiu przeziębienia i w okresie zimowym staramy się jej dostarczyć jak najwięcej do organizmu, aby poradził sobie ze wszystkimi wirusami i bakteriami. Jednak w naszej diecie jest dość dużo witaminy C, ponieważ występuje ona w owocach: truskawkach, melonach, pomidorach i cytrynach. Występuje również w wielu warzywach, szczególnie tych zielonych liściastych, kalafiorze, brokułach oraz brukselce. Wychodzi więc na to, że witaminę C łatwo jest dostarczyć do naszego organizmu i nie jest to wyjątkowo skomplikowany proces.

Najnowsze badania pokazują jednak związek pomiędzy niskim poziomem witaminy D i zwiększonej ilości chorych z infekcjami układu oddechowego. Podczas gdy witamina D jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszych kości i jest to wiadome nie od dziś. Jednak uważa się, że witamina D, działa znacznie lepiej niż witamina C, jeśli chodzi o układ odpornościowy. Badania przeprowadzone z udziałem kilku tysięcy osób dowiodły, że istnieje powiązanie pomiędzy osłabioną odpornością i niskim poziomem witaminy D.

Witaminę D znacznie trudniej wytworzyć w organizmie

Niestety, problem pojawia się w momencie, w którym chcemy dostarczać witaminę D do naszego organizmu. Przez zmniejszoną ekspozycję na światło słoneczne w wielu krajach, zwłaszcza w ziemie, duży odsetek osób ma niedobór witaminy D. Dlatego trudno jest mówić o wszystkich korzyściach witaminy D. W wielu przypadkach tylko dieta i suplementy diety są kluczem do uzyskania wystarczającej ilości witaminy, która pomoże skutecznie zapobiegać przeziębieniu i grypie. Żywność taka jak żółtka jaj, konserwy z tuńczyka, wątróbka, olej z wątroby dorsza, mleko i zboże może dostarczyć nam dawkę witaminy D, a dodatkowo w słoneczny dzień możemy złapać dodatkową dawkę promieni słonecznych w formie witaminy D przenikającej przez naszą skórę. Aby uzupełnić odpowiednio poziom witaminy D w organizmie wystarczy już 10 minut. Jednak, aby witamina D miała nas chronić przed drobnoustrojami musimy codziennie uzupełniać jej braki.

Witamina D i przeziębienie

Choć coraz więcej badań wskazuje na faktyczne powiązanie pomiędzy witaminą D i ochroną przed wirusami i bakteriami, ważne jest, aby uświadomić sobie, że witamina D tylko pomaga wzmocnić układ odpornościowy i nie jest środkiem zapobiegawczym. Zdrowy styl życia, zdrowa dieta i regularne ćwiczenia są niezbędne, aby wzmocnić odporność i odpędzić drobnoustroje, które chcą się dostać do naszego organizmu.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama